شنبه 21/سپتامبر/2024

لیونی؛ جنایتکاری که جایزه بین‌المللی گرفت/ واکنش حماس و نهادی اروپایی

چهارشنبه 17-ژوئن-2020

شهرداری گورلیتز آلمان جایزه بین‌المللی امسال خود را به «زیپی لیونی” وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی اعطا کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شهرداری گورلیتز هر ساله این جایزه را به فردی اعطا می‌کند که بیشترین تاثیر را در ایجاد فهم و درکی بهتر بین ملت‌های اروپایی داشته است!

این در حالی است که لیونی سیاستمدار اسرائیلی است که جنایات بی‌شماری را علیه ملت فلسطین به ویژه کودکان فلسطینی مرتکب شده است.

او یکی از مسئولان اصلی جنگ سال 2008 علیه باریکه غزه است که به شهادت بیش از 1400 فلسطینی از جمله صدها کودک بی‌گناه منجر شد.

واکنش دیده‌بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر

دیده‌بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر در نامه‌ای به پروفسور “فیلی اکسولاندر” رئیس کمیته جایزه بین المللی “جسر” در سال 2020، اعطای این جایزه به لیونی به رغم جنایات جنگی و ضد بشری او در نوار غزه را به شدت محکوم کرده است.

در این نامه آمده است که لیونی به هر شیوه‌ای تلاش می‌کند تا بر جنایات رژیم صهیونیستی در حق افراد غیرنظامی در نوار غزه سرپوش بگذارد و قبلا نیز دادگاهی در انگلیس در سال 2009 و دادگاهی در بلژیک در سال 2017 حکم بازداشت او را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی صادر کرده بودند.

دیده‌بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر افزود که اعطای جایزه‌ای بین‌المللی به یک سیاستمدار اسرائیلی متهم به ارتکاب جنایات جنگی، موجب سرپوش نهادن بر جنایات رژیم صهیونیستی خواهد شد و حتی ممکن است سران این رژیم را بیش از پیش به ارتکاب جنایات بیشتر تشویق کند، زیرا آنان به این نتیجه می‌رسند که هرگز به خاطر این جنایات محاکمه نخواهد شد. (بلکه جایزه هم دریافت خواهند کرد)

این نهاد اروپایی از شهرداری گورلیتز خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کرده این جایزه را از لیونی پس بگیرد تا اینگونه در سرپوش نهادن بر جنایات رژیم صهیونیستی شریک نباشد و این رژیم را با چنین اقداماتی برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه ملت فلسطین در اراضی اشغالی تشویق نکند.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز این تصمیم شهرداری گورلیتز را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

عبداللطیف قانوع سخنگوی حماس در بیانیه‌ای عنوان کرد که اعطای این جایزه به لیونی تلاشی نافرجام برای تبرئه کسانی است که دستشان به خون ملت فلسطین آلوده است.

قانوع افزود: مایه تاسف است که این جایزه به یک جنایتکار جنگی که در کشتار بیش از 1400 فلسطینی در جریان جنگ سال 2008 علیه غزه شریک است، اعطا می‌شود.

وی تاکید کرد که چنین اقداماتی موجب تشویق سران رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایات بیشتر علیه ملت فلسطین خواهد شد.

قانوع خواستار پس گرفتن این جایزه از زیپی لیونی شد.

 

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد