یکشنبه 22/سپتامبر/2024

ماهر صلاح: الحاق کرانه باختری جنایتی است که هرگز اجرا نخواهد شد

یکشنبه 21-ژوئن-2020

رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج تاکید کرد که تمامی فلسطینیان بر ضرورت مقابله با طرح الحاق کرانه باختری اجماع و اتفاق نظر دارند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ماهر صلاح شامگاه دیروز شنبه در گفتگو با شبکه ماهواره ای الاقصی تاکید کرد که موضع حماس در مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری کاملا واضح و روشن است و این جنبش بر ارائه یک برنامه جهت مقابله با این طرح در کرانه باختری و دیگر مناطق فلسطینی تاکید دارد.

صلاح اشاره کرد که طرح الحاق کرانه باختری جنایتی دیگر در حق ملت فلسطین است و این ملت اجازه اجرای آن را نخواهد داد.

وی افزود که رئیس دفتر سیاسی حماس و رهبران دیگر گروه های فلسطینی خواستار ارائه طرحی مشترک برای مقابله با الحاق کرانه باختری شدند، زیرا این طرح خطری جدی برای آرمان فلسطین است و حماس نیز تمام توان و امکانات خود در همه عرصه ها را برای مقابله با این طرح بکار خواهد گرفت.

این رهبر حماس تاکید کرد که طرح الحاق کرانه باختری تهدید و چالشی بزرگ برای اردن و نقش و جایگاه آن به ویژه در شهر قدس اشغالی است. وی گفت که ما با اردن کاملا بر سر مخالفت با هرگونه اسکان دائمی فلسطینیان در این کشور و ایجاد وطن جایگزین برای آنان و مقابله با الحاق کرانه باختری اتفاق نظر داریم.

ماهر صلاح افزود که جنبش متبوعش موضع اردن در مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری به رغم فشارهای آمریکا را می ستاید. وی همچنین از مخالفت اردن با تحویل احلام التمیمی به آمریکا نیز استقبال کرد.

صلاح گفت که دشمن صهیونیستی تلاش می کند تا از وضعیت موجود به ویژه ضعف کشورهای منطقه و سرگرم بودن آن ها به بحران کرونا برای پیشبرد طرح ها و اهداف شوم خود بهره ببرد.

وی عنوان کرد: همانگونه که دشمن صهیونیستی را از نوار غزه بیرون راندیم، این رژیم را از کرانه باختری هم بیرون خواهیم راند و به سرزمین خود بازمی گردیم، این وعده خداوند است و ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی نیز چشم انتظار آن هستند.

مساله آوارگان

رهبر حماس در خارج در رابطه با مساله آوارگان هم گفت که نزدیک به دو سوم ملت فلسطین آواره است که این بیانگر اوج رنج و محنت های این ملت است. وی تاکید کرد که حق بازگشت یک مساله سیاسی است و بدون حل آن، حل مساله فلسطین هم غیرممکن خواهد بود.

ماهر صلاح تاکید کرد که جنبش متبوعش مخالف هرگونه طرح و برنامه ای است که هدف از آن حذف حق بازگشت آوارگان یا اسکان آنان در دیگر کشورها باشد.

صلاح با اشاره به اینکه تحقق حق بازگشت آوارگان فلسطینی به معنای پایان پروژه صهیونیزم خواهد بود، تصریح کرد که طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن اساسا آوارگان فلسطینی و حق بازگشت آنان را هدف گرفته است.

ماهر صلاح خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی به هر شیوه ای درصدد جوسازی علیه حماس در کشورهایی است که با آن ها رابطه دارد و اینگونه می خواهد بر حامیان این جنبش تاثیر بگذارد و هرگونه پل ارتباطی فلسطینیان با دیگر کشورها را قطع کند.

قدس در خطر است

صلاح اشاره کرد که قدس در معرض خطر یهودی سازی قرار دارد و دشمن صهیونیستی در پی تغییر هویت این شهر و حذف چهره‌های سرشناس آن است.

وی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در شهر قدس بیش از هر مکان دیگری دست به تخریب و ویرانگری می زند و دفاع از این شهر نه فقط مسئولیت ساکنان آن، بلکه مسئولیت و وظیفه کل جهانیان و امت اسلامی و عربی است.

عادی سازی روابط خیانت است

این رهبر حماس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی یک مساله بسیار خطرناک است و نباید آن را دست کم گرفت.

ماهر صلاح عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی را جنایتی به دور از ارزش های اخلاقی و یک اشتباه سیاسی و خیانت نه فقط به شهدا و اسرا و فداکاری های حافظان قدس، بلکه خیانت به فداکاری ها و جانفشانی های عموم ملت فلسطین دانست.

صلاح تصریح کرد که عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی به هیچ وجه بیانگر خواست و اراده ملت های منطقه نیست و در مقابل آن، جنبش تحریم رژیم صهیونیستی در کشورهای غربی نیز روز به روز گسترده تر می شود.

بازداشت شدگان در عربستان

ماهر صلاح همچنین به پرونده فلسطینیان بازداشت شده در عربستان سعودی پرداخت و گفت جرم این افراد تنها حمایت از مردم فلسطین است و آن ها همانند فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی 1948 تاوان حمایت از ملت و آرمان فلسطین را می دهند.

صلاح اظهار داشت که آزادی فلسطینیان بازداشت شده در عربستان همانند اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صیونیستی جزو اولویت های اصلی حماس و رهبران آن است.

روابط خارجی حماس

ماهر صلاح در مورد روابط خارجی حماس نیز گفت که این جنبش روابط گسترده ای در عرصه بین المللی و عربی دارد و رهبران حماس بر انجام سفرها و تماس های بیشتر به منظور جلب حمایت از مساله فلسطین و منافع ملت فلسطین اصرار دارند.

صلاح اشاره کرد که جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه اخیرا به 7 کشور خارجی سفر کرده است.

وی گفت که هنیه از طریق تماس با مسئولان کشورهای مختلف و جریان های مختلف امت اسلامی و عربی و شماری از مسئولان سازمان ملل و غرب، تحرکات دیپلماتیک گسترده ای را در پیش گرفته است و در این دیدارها و تماس ها مساله آوارگان و حق بازگشت آنان را مطرح کرده و از آن دفاع کرده است.

ماهر صلاح انتخاب ترکیه به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که ترکیه در کنار تلاش های سیاسی خود، در این زمینه هم بتواند از ملت و مساله فلسطین دفاع کند.

 


 

لینک کوتاه:

کپی شد