چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

بولتون احتمال اجرای معامله قرن را کم دانست

جمعه 7-آگوست-2020

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا احتمال اجرای طرح به اصطلاح صلح دونالد ترامپ موسوم به معامله قرن را کم دانست و پیش بینی کرد سیاست های ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی مجدد در انتخابات تغییر کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جان بولتون امروز جمعه در گفتگو با روزنامه “ماکور ریشون” برای گفته های خود به آمادگی ترامپ برای دیدار با دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در سال گذشته تحت فشارهای امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه استناد کرد و بر همین اساس گفت که او هر لحظه ممکن است در دور دوم ریاست جمهوری خود سیاست هایش در قبال ایران را تغییر دهد.

بولتون تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید این سوال را از خود بپرسد که ترامپ در رابطه با پرونده ایران چکار خواهد کرد و تا چه اندازه برای توقف برنامه هسته ای ایران جدیت خواهد داشت.

وی گفت که فعالیت ها و تحرکات جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ در رابطه با معامله قرن نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این دیپلمات سابق آمریکایی اظهار داشت که طرح الحاق کرانه باختری نمونه ای دیگر است، به گونه ای که تاکنون مذاکرات و رایزنی های زیادی در این باره انجام گرفته اما این طرح هنوز اجرا نشده است. او تصریح کرد که یقین دارد علت اجرا نشدن این طرح مخالفت های جرد کوشنر است.

جان بولتون تصریح کرد که من نمی دانم که چه ملاحضاتی در “اسرائیل” وجود دارد اما می دانم که او (کوشنر) مخالف است و مخالف به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک های صهیونیستی است.

در این گفتگو اختلافات گسترده بین بولتون و کوشنر نیز نمایان شد. بولتون تصریح کرد: هرچه لیست خروجی ها از کاخ سفید بیشتر شود، میزان تاثیرگذاری کوشنر نیز بیشتر می شود.

بولتون پیش بینی کرد که به زودی دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز از سمت خود برکنار شود.

وی که از مخالفان تشکیل کشور مستقل فلسطین است، معامله قرن را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که مشکل اصلی این طرح به تعویق افتادن طولانی زمان اجرای آن است و همین مساله احتمال نتیجه بخش بودن آن را کاهش می دهد.

جان بولتون اظهار داشت که به کوشنر گفتم که اگر ترامپ در اولین سال ریاست جمهوری اش از این طرح رونمایی می کرد، قطعا به نسبت اینکه در سال چهارم ـ یعنی سال تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ـ این کار را انجام دهد، نتایج بهتری در پی داشت و اکنون من تقریبا یقین دارم که کسی با جدیت با این طرح تعامل نخواهد داشت.

بولتون اذعان کرد که هر طرحی که ارائه دهنده آن دولت آمریکا باشد نه طرف های ذی ربط در زمینه صلح، راه به جایی نخواهد برد.

از سوی دیگر، جان بولتون در رابطه با تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش هایی وسیع از کرانه باختری به اراضی اشغالی بدون موافقت آمریکا گفت که اتخاذ چنین تصمیمی با وجود وضعیت حاکم بر ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی کار ساده و آسانی نیست.

بولتون گفت که الحاق کرانه باختری موضوع تازه ای نیست، زیرا رژیم صهیونیستی قبلا نیز جولان و قدس را به اراضی اشغالی ملحق کرده است.

لازم به ذکر است که جان بولتون ماه ژوئن گذشته نیز اعلام کرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به قدرت جرد کوشنر برای پیشبرد طرح صلح موسوم به معامله قرن شک و تردید دارد.

البته نتانیاهو بعدا اظهارات بولتون را رد کرد و مدعی شد که به کوشنر و قدرت او برای پیشبرد طرح صلح اطمینان کامل دارد.

جان بولتون سپتامبر سال گذشته در پی اختلاف با ترامپ بر سر مسائل مهمی همچون توافق صلح با طالبان، پرونده اوکراین، ایران و ونزوئلا از سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا استعفا داد.

لینک کوتاه:

کپی شد