جمعه 20/سپتامبر/2024

ترامپ به زودی عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان را اعلام می‌کند

سه‌شنبه 20-اکتبر-2020

رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد به طی روزها و ساعات آینده عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را اعلام کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شبکه عبری زبان “مکان” اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی یکی دو روز آینده عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را اعلام خواهد کرد.

این شبکه به نقل از مسئولان بلندپایه اسرائیلی آورده است که احتمال دارد ترامپ طی امروز یا فردا این توافق تاریخی را اعلام کند.

شبکه مذکور به نقل از منابعی در وزارت خارجه سودان نیز بیان کرد که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی اینکه تفاهماتی در رابطه با عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی حاصل شده است.

رسانه‌های صهیونیستی روز گذشته از پیشرفت مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و سودان تحت نظارت آمریکا در مورد عادی‌سازی روابط خبر دادند.

رئیس جمهور آمریکا نیز دیروز دوشنبه از توافق با سودان برای خارج کردن نام این کشور از فهرست موسوم به «حامیان تروریسم دولتی» خبر داد.

ترامپ تاکید کرد که پس از اقدام دولت سودان درپرداخت 335 میلیون دلار به قربانیان تروریسم در آمریکا، نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم خارج می‌شود.

با وجود اینکه ترامپ اشاره‌ای به عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی نکرده، شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سودان قرار است در مقابل خارج شدن نامش از لیست کشورهای حامی تروریسم، روابط خود را با تل آویو عادی کند.

با این حال، «عمر اسماعیل قمر الدین» وزیر خارجه سودان امروز در پاسخ به سوالی در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت که خارج کردن نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، هیچ ارتباطی به هیچ پرونده دیگری ندارد.

دولت آمریکا هفته ها است که تلاش می کند بالاخره سودان را هم با قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی همانند امارات و بحرین همراه کند و در این راستا فشارهای زیادی را هم بر این کشور وارد کرده است.

روزنامه “الشرق” چند روز پیش فاش کرد که آمریکا برای موافقت سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ضرب الاجل تعیین کرده است.

این روزنامه به نقل از منابع دولتی سودان بیان کرد که گفتگوهایی بین مقامات آمریکایی و سودانی در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در قبال خارج کردن نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم انجام شده است.

ترامپ تلاش می کند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، برگه برنده های بیشتری در اختیار داشته باشد و در همین راستا موضوع عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پیش کشیده و تاکنون توانسته امارات و بحرین را وارد این مسیر کند و احتمالا سودان نیز سومین کشوری خواهد بود که تحت فشارهای آمریکا به این دو کشور خواهد پیوست.

البته محافل سیاسی سودان بر خلاف نظامی ها مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و قبلا احزاب مختلفی از جمله حزب ناصری و حزب امت مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده اند و مجمع فقه اسلامی سودان نیز طی فتوایی هرگونه عادی سازی روابط با این رژیم را ناجایز و حرام اعلام کرده است.

لینک کوتاه:

کپی شد