جمعه 20/سپتامبر/2024

تاکید حزب بعث سودان بر پایبندی به نههای سه‌گانه

سه‌شنبه 27-اکتبر-2020

حزب بعث سودان ضمن اعلام مخالفت قاطع با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که به “نه”های سه‌گانه برای مقابله با عادی‌سازی روابط با این رژیم پایبند است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “علی الریح السنهوری” رهبر این حزب در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک تاکید کرد که حزب متبوعش به شدت مخالف هرگونه رابطه یا دیدار با نمایندگان رژیم صهیونیستی است و به “نه”های سه‌گانه خارطوم (نه به صلح، نه به شناسایی رژیم صهیونیستی و نه به مذاکره با آن) پایبند است.

وی همچنین بر پایبندی حزب بعث بر حمایت از حق ملت فلسطین در آزادسازی سرزمین خود از رود اردن تا دریای مدیترانه تاکید کرد.

حزب بعث سودان دو روز پیش در اعتراض به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حمایت از دولت انتقالی این کشور را متوقف کرد.

این حزب جریان‌های سیاسی و نهادهای جامعه مدنی را نیز به مخالفت قاطع با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فراخواند.

حزب بعث سودان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را انتقام این رژیم از پایتخت “نه”های سه‌گانه خواند که پس از فاجعه اشغال قدس در سال 1967 زخم‌های امت عربی را التیام بخشید و زمینه‌ساز پیروزی در جنگ اکتبر سال 1973 شد.

این حزب جمعه گذشته از آغاز تماس‌ها و گفتگوها با جریان‌های سیاسی مختلف به منظور تشکیل جبهه ضد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

لازم به ذکر است که سودان و رژیم صهیونیستی روز جمعه 23 اکتبر رسما از توافق عادی سازی روابط فی مابین خبر دادند. این اقدام زمانی انجام گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور خروج نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را امضا کرد.

دولت آمریکا فشار زیادی بر سودان وارد کرد تا در نهایت آن را به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کشاند و اکنون تصمیم دارد برخی کشورهای عربی دیگر را هم ظرف ماه های آینده به این سمت سوق دهد.

این توافق بر خلاف مخالفت گسترده محافل مردمی و سیاسی سودانی انجام گرفته است.

احزاب سودانی ضمن محکوم کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تاکید کردند که دولت انتقالی اختیار تصمیم گیری در این زمینه را ندارد و چنین توافقی باطل است.

حزب معارض “اصلاح سودان” نیز ضمن محکومیت شدید توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این توافق در حقیقت قراردادی بود که طی آن کوهی از توهم و خیال باطل به حکام سودان فروخته شد.

مردم سودان طی هفته جاری بارها در محکومیت این توافق تجمع کرده و دست به تظاهرات های گسترده زدند که طی آن یک نفر نیز کشته شده و شماری هم زخمی شدند.

ائتلاف اجماع ملی سودان نیز تاکید کرده که توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به هیچ وجه برای مردم این کشور الزام‌آور نیست و این توافق بدون توجه به افکار عمومی و موضع مردمی اتخاذ شده است.

ائتلاف اجماع ملی سودان تاکید کرد که ملت سودان به مواضع تاریخی خود پایبند است و به مقابله با عادی‌سازی روابط و حمایت از ملت فلسطین تا رسیدن به حقوق مشروع خود ادامه می‌دهد.

همچنین جنبش اسلامی سودان نیز اعلام کرد: عادی‌سازی روابط با “اسرائیل” یعنی برقراری روابط با رژیمی که سرزمینی اسلامی و مسجد الاقصی را مورد تعدی قرار داده و کمترین کاری که ملت سودان می‌تواند انجام دهد، اعلام مخالفت قاطع با هرگونه توافق با این رژیم و سیاست‌های جنایتکارانه آن است.

لینک کوتاه:

کپی شد