جمعه 20/سپتامبر/2024

واکنش حماس و تشکیلات خودگردان به اظهارات پمپئو در مورد قدس

جمعه 30-اکتبر-2020

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که آمریکایی‌های متولد شده در قدس می‌توانند نام محل تولد خود را در گذرنامه‌هایشان به جای “قدس” یا “اراضی اشغالی”، “اسرائیل” درج کنند که این اظهارات با واکنش گسترده فلسطینیان همراه بوده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در همین راستا، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که اظهارات پمپئو کاملا باطل و مردود است و نقض صریح قوانین بین المللی به شمار می رود.

نبیل ابوردینه تصریح کرد که قدس شرقی با تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی آن خط قرمز و پایه و اساس امنیت و ثبات در کل منطقه است.

از سوی دیگر، سخنگوی جنبش حماس نیز تاکید کرد که این تصمیم آمریکا، بیانگر اصرار واشنگتن بر اجرای کامل معامله قرن با کشاندن برخی کشورهای عربی به سمت عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی است.

حازم قاسم افزود که اظهارات پمپئو جدای از اینکه به معنای مشارکت عملی دولت آمریکا در تجاوزات علیه ملت فلسطین است، اوج تحریف تاریخ و حقایق را از سوی آمریکایی ها می رساند.

قاسم تاکید کرد که آمریکا با حمایت های همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین، نشان داد که تا چه اندازه نظام های رسمی عربی را تحقیر می کند.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته تاکید کرد که آمریکایی‌هایی که در شهر قدس متولد می‌شوند، شهروند اسرائیلی به شمار می‌روند و در گذرنامه‌های آنان نام “اسرائیل” درج خواهد شد!

مایک پمپئو تصریح کرد که این تغییر پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ قدس را به عنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.

این در حالی است که تاکنون در گذرنامه آمریکایی‌ها به جای “اسرائیل” یا سرزمین‌های اشغالی، نام “قدس” درج می‌شد.

ترامپ 6 دسامبر سال 2017 قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت کشورش را از تل آویو به این شهر منتقل کرد. در پی این اقدام، تشکیلات خودگردان نیز هرگونه روابط با آمریکا را قطع کرد.

لازم به ذکر است که دادگاه عالی آمریکا در ژوئن سال 2015 قانونی را که به آمریکایی های متولد قدس اجازه می داد نام “اسرائیل” را در گذرنامه های خود درج کنند، لغو کرد.

پمپئو سپتامبر سال 2019 تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا درصدد ایجاد تغییراتی در مورد مساله گذرنامه آمریکایی ها و درج نام “اسرائیل” در آن است.

پایگاه خبری آمریکایی پولیتیکو روز گذشته فاش کرد که دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی یکی از حامیان اصلی چنین طرحی است.

لینک کوتاه:

کپی شد