چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

چرا خدمات ترامپ به اسرائیل یهودیان آمریکا را راضی نکرد؟

سه‌شنبه 10-نوامبر-2020

درحالی که ترامپ امیدوار بود با هدایای بی‌سابقه‌ای که در 4 سال گذشته تقدیم صهیونیست‌ها کرد بتواند نظر یهودیان ایالات متحده را جلب کند، اما باز هم آنها در انتخابات، دموکرات‌ها را ترجیح دادند.
علی رغم هدایای بی‌سابقه‌ای که «دونالد ترامپ» در دوران ریاست جمهوریخود در آمریکا به صهیونیست‌ها داد؛ طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته اغلبیهودیان در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، «جو بایدن» رقیب ترامپ از حزبدموکرات را به او ترجیح دادند.

یهودیان آمریکا قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور علنا اعلامکردند که به بایدن رای می‌دهند و همین امر به شدت خشم ترامپ را برانگیخته وگفت که آنها اسرائیل را دوست ندارند.

 در حال حاضر ۶.۳ میلیون یهودی در ایالات متحده زندگی می کنند  که تنهاحدود ۱.۹ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند؛ اما با این وجود آنها ۳۶عضو  در کنگره و 9 نماینده در سنای آمریکا دارند.

همچنین یهودیان آمریکا وابسته به حزب دموکرات بوده و ۲۷ نماینده یهودیدر مجلس نمایندگان ایالات متحده حضور دارند که ۲۵ تن از آنها دموکرات و فقط2 عضو از حزب جمهوری خواه هستند.

اما از جمله هدایایی که دولت ترامپ طی چهارسال گذشته تقدیم اشغالگران صهیونیست کرد، به رسمیت شناختن قدس اشغالی بهعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر وقطع کمک‌های مالی فلسطینیان بود.

 دولت دونالد ترامپ همچنین دفتر سازمانآزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کرده و به شهرک سازی‌های رژیمصهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین مشروعیت بخشید و حاکمیت رژیم اسرائیل برارتفاعات جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

 مهمتر از همه چند ماه قبل از برگزاریانتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ روند عادی سازی روابط میان چندین کشورعربی با رژیم صهیونیستی را تسهیل کرد که منجر به امضای توافق سازش میانامارات و بحرین و سودان با تل آویو شد.

در واقع ترامپ از هیچ خدمت و تلاشی برای صهیونیست ها دریغ نکرد؛ اماهیچ کدام از اینها نتوانست نظر یهودیان آمریکا را به سمت وی جلب کند، بهطوری که  طبق نظرسنجی جدید موسسه یهودی «جی استریت» مستقر در واشنگتن ۷۷درصد از یهودیان بایدن را به ترامپ ترجیح دادند.

این سازمان غیردولتی مستقر در ایالات متحده گزارش داد، درصد یهودیانی کهدر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به جو بایدن رای می‌دهند تفاوت چشمگیری با شماریهودیانی که در سال ۲۰۱۶ به «هیلاری کلینتون» نماینده حزب دموکرات رای دادهبودند دارد؛ به طوری که این میزان در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ درصد در انتخابات جدید آمریکا ۷۷ درصد است.

 همچنین در کرسی های سنا و مجلس نمایندگان نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که۷۸ درصد از یهودیان به نامزدهای حزب دموکرات و تنها ۲۱ درصد به جمهوریخواهان رای داده‌اند.

مسئول تهیه این نظرسنجی تصریح کرد که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا رویکردهایجامعه یهودی این کشور را پس از یک نفرت ۴ ساله از دولت دونالد ترامپ تشدیدکرده است. همچنین رای دهندگان یهودی با اکثریتقریب به اتفاق از نامزدهای حزب دموکرات که در تلاش برای دستیابی به راهحلی برای درگیری فلسطینی-صهیونیستی و نیز بازگشت به سیاست های دوره «باراکاوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا همانند توافق هسته‌ای با ایران هستند حمایتمی کنند.

 در همین راستا «دانی دانون» نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان مللبا تایید نتایج این نظرسنجی گفت که اغلب یهودیان آمریکا در انتخاباتطرفدار جو بایدن هستند.

دانون در تاریخ ۲ نوامبر جاری در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم اسرائیل با اشاره به حمایت بازرگانان و سازمان‌های یهودی از دونالد ترامپ درانتخابات آمریکا اظهار داشت که پول های یهودیان در تعیین نتیجه انتخاباتنقش مهم تری از رای‌های آنها دارد.

 طبق گفته های این مقام سابق صهیونیستی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کمکهای مالی هنگفتی از یهودیان ارتودوکس و اسرائیلی‌های مقیم ایالات متحدهدریافت کرده بود.

** شکاف میان یهودیان آمریکایی و صهیونیست ها

«نشأت الأقطش» رئیس بخش رسانه دانشگاه بیرزیت در فلسطین اشغالی اعلامکرد که دونالد ترامپ به یهودیان و اسرائیلی ها چیزی بیشتر از آنچه که تصورمی کردند و آرزو داشتند داد؛ اما با همه این وجود نتوانست حمایت آنها راجلب کند.

وی در این زمینه تصریح کرد که اکنون یهودیان ترامپ را به عنوان یک مهرهسوخته می‌بینند و به دنبال شخصیت جدیدی هستند، ضمن اینکه بایدن از دوستانقدیمی یهودیان است.

الاقطش درباره دلایل عدم حمایت یهودیان از ترامپ با وجود همه خدماتی کهوی در دوره ریاست جمهوری خود به اسرائیلی ها تقدیم کرده بود اظهار داشت کهدر این زمینه یک سناریو وجود دارد و آن وجود شکاف های داخلی در سازمانمخفی حاکم بر رژیم اسرائیل است.

به گفته  رئیس بخش رسانه دانشگاه بیریزیت،در این سازمان رویکردهای متفاوتی وجود دارد. برخی از اعضای آن معتقدند کهاسرائیل به دلیل آنچه که ترامپ در دوره گذشته برای جلب رضایت یهودیان به آنداده به دشمنان بیشتری نیاز ندارد (بیشتر از این نمی‌خواهد دشمن داشتهباشد). در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که باید از ترامپ حمایت شود؛ به ویژهاینکه در خلال سال‌های آینده هرگز شخصی مانند ترامپ وجود نخواهد داشت تاامتیازاتی را که او به یهودیان داد تکرار کند.

در همینراستا  «حیمی شالیو» تحلیلگر صهیونیست مقیم ایالات متحده معتقد است که جهتگیری‌های یهودیان آمریکایی با یهودیان صهیونیست کاملاً متضاد است.

وی در یک سمینار مجازی که در تاریخ ۲۸اکتبر توسط روزنامه صهیونیستی هآرتص برگزار شد گفت که اسرائیلی‌ها معتقدند،  صرف نظر از اتفاقاتی که درون آمریکا رخ می دهد ترامپ برای آنها یکرئیس‌جمهور فوق‌العاده به شمار می رود که همین امر بیانگر شکاف عمیق میانیهودیان آمریکایی و یهودیان اسرائیلی است.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست  اقداماتاخیر آمریکا  در خدمت به منافع رژیم اسرائیل  همچون رفع ممنوعیت همکاریعلمی آمریکا با شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری و ارتفاعات جولاناشغالی نیز نتوانست شکاف میان یهودیان ایالات متحده  و یهودیان صهیونیست راپر کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص اوایل ماه مه گذشته پیش‌بینی کرد که یهودیاندر انتخابات آمریکا  به جو بایدن رای می دهند که با نظرسنجی های  دیگر دراین زمینه مطابقت دارد.

«عبدالرحمان السراج» کارشناس مسائل آمریکا نیز قبل از این پیش‌بینی کردهبود که  یهودیان ایالات متحده همچون سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶   دموکرات ها را بهجمهوری خواهان ترجیح می‌دهند.

 به گفته این کارشناس سیاسی  میان رایدهندگان یهودی در ایالات متحده تفاوت وجود دارد؛ زیرا در اینجا بحث دربارهیک رای دهنده یهودی،   یک رای دهنده صهیونیست  و یک رای دهنده طرفداراسرائیل است.

وی در پایان تصریح کرد که  یهودیان حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی وسیاست‌های ظالمانه این رژیم در اردوگاه جمهوری خواهان آمریکا هستند؛ درحالی که بخش قابل توجهی از یهودیان  مخالفت با سیاست‌های استعماری رژیمصهیونیستی  از طرفداران حزب دموکرات  به شمار می روند.

منبع : مشرق ، 20/08/1399

لینک کوتاه:

کپی شد