شنبه 21/سپتامبر/2024

ترور فخری زاده، تاثیری در روند برنامه هسته ای ایران ندارد

شنبه 28-نوامبر-2020

شماری از کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی برآوردهای محافل دولتی و نظامی صهیونیستی مبنی بر اینکه ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای ایرانی به برنامه هسته ای این کشور ضربه خواهد زد، را رد کرده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «ایهود یعاری» تحلیلگر برجسته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هزاران مهندس و متخصص که طی 30 سال گذشته زیر نظر شهید فخری زاده یا شاگردان وی فعالیت کرده اند، راه او را ادامه خواهند داد.

یعاری شب گذشته در تحلیلی در این باره که شب 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم منتشر کرده، عنوان کرد که ممکن است تیم بزرگی که زیر دست فخری زاده مشغول به فعالیت بودند، پس از ترور وی، به فکر برداشت گامی بلند در برنامه هسته ای ایران از طریق افزایش میزان غنی سازی اورانیوم باشند یا اینکه مقامات سیاسی ایرانی از پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح هسته ای خارج شوند تا ثابت کنند که ترور دانشمندان، تاثیری در روند برنامه هسته ای ایران ندارد.

از سوی دیگر، “باراک راوید” تحلیلگر سیاسی پایگاه خبری “والا” شب گذشته در توییتی نوشت که نباید دچار این توهم شویم که برنامه هسته ای ایران آنگونه که محافل دولتی در تل آویو ادعا می کنند، با ترور فخری زاده از بین خواهد رفت، زیرا حزب الله نیز پس از ترور عماد مغنیه فرمانده نظامی این جنبش از بین نرفت و ترور محمد الجعبری فرمانده گردان‌های قسام هم تاثیری بر حماس نگذاشت و یا اینکه ایرانی ها پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران همچنان در سوریه باقی ماندند و از این کشور خارج نشدند.

در همین راستا، «راز زمت» پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی شب گذشته در توییتی تاکید کرد که ترور شهید فخری زاده به کاهش سرعت پیشبرد برنامه هسته ای ایران منجر خواهد شد، زیرا او از مهارت ها و توانمندی علمی و قدرت مدیریتی بالایی برخوردار بود اما هرگز منجر به توقف آن نخواهد شد.

«نوعا لاندوا» خبرنگار سیاسی روزنامه هاآرتص ضمن رد گمانه زنی های رسانه های اسرائیلی به نقل از مسئولان صهیونیستی در تل آویو در رابطه با اینکه شهید فخری زاده دارای توان و مهارتی علمی بوده که غیر از او کسی نداشته است، تصریح کرد که همیشه کسانی هستند که راه او را ادامه دهند.

وی اظهار داشت که نتیجه مسلم این ترور، موفقیت نتانیاهو در تحمیل ایده و نگرش خود در مورد شیوه تعامل با ایران است.

لاندوا هشدار داد که موفقیت نتانیاهو در ممانعت از بحث و بررسی این سیاست، به این معنی است که سخت است بتوان مشخص کرد که حق با او بوده است یا خیر.

 

لینک کوتاه:

کپی شد