شنبه 21/سپتامبر/2024

آیا کوهن پس از کنار رفتن از ریاست موساد، وارد دنیای سیاست خواهد شد؟!

شنبه 19-دسامبر-2020

به گفته یکی از نویسندگان اسرائیلی، اعلام زودهنگام هویت رئیس آتی سازمان موساد از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فاصله 6 ماه مانده به پایان ریاست یوسی کوهن رئیس کنونی این سازمان، موجب به راه افتادن موجی از تخمین‌ ها و برآوردها نسبت به طرح ها و برنامه های آتی کوهن و احتمال ورود او به فعالیت های سیاسی و حزبی شده است، زیرا اکنون که نتانیاهو شخصا جانشین او را تعیین کرده است، احتمال می رود که او طی ماه های آینده تصمیم نهایی خود در مورد ورود به دنیای سیاست را اتخاذ کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “تال شالیف” در گزارشی در پایگاه خبری عبری زبان “والا” تصریح کرد که بلافاصله پس از اعلام خبر تعیین جانشین کوهن از سوی نتانیاهو، بسیاری اظهارنظر کردند که او بدون شک جانشین آتی و بی چون و چرای نتانیاهو خواهد بود. یک کاربر دیگر در شبکه های اجتماعی خطاب به او گفته است: به حزب لیکود خوش آمدی. برخی کاربران از این اعلان نتانیاهو استقبال کرده و آن را اولین گام در مسیر ورود احتمالی کوهن به دنیای سیاست دانسته اند.

شالیف تصریح کرد که نتانیاهو آگوست 2019 کوهن را به عنوان وارث خود تعیین کرد به اعتبار اینکه او شایستگی رهبری رژیم صهیونیستی را دارد؛ هرچند کوهن که دهه ها است در موساد مشغول به فعالیت است، سال 2013 به عنوان رئیس شورای امنیت قومی به تیم نتانیاهو ملحق و تبدیل به یکی از مورد اعتمادترین و نزدیک‌ترین افراد به او شد، اما قانون کنست کوهن را همانند دیگر رهبران سرویس های امنیتی و نظامی اسرائیلی ملزم می کند تا 3 سال پس از بازنشستگی نتواند فعالیتی سیاسی داشته باشد و در این مدت حتی نمی تواند خود را برای عضویت کنست هم نامزد کند.

وی اشاره کرد که بر خلاف روسای ستاد مشترک ارتش و ژنرال های وزارت جنگ، روسای موساد افرادی نخبه و بی نظیر در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی به شمار می روند و هویت آن ها تا سال ها سری و مخفی باقی خواهد ماند و عموم اسرائیلی ها آن ها را تنها با حرف اول اسمشان می شناسند به همین خاطر پی بردن به هویت آنان یا ایجاد یک حلقه امنیتی در اطراف آنان همانند  ژنرال های ارتش امری بسیار سخت است و بر همین اساس است که اکثر روسای موساد وارد دنیای سیاست نمی شوند که البته دانی یاتوم، ایسار هارئیل و مائیر عمیت از این قاعده مستثنی بودند.

این نویسنده اسرائیلی بیان کرد که کوهن همانند روسای قبل از خود نیست، او بسیاری از ابهامات و رموز دنیای سایه ها را آشکار کرد و به یک بازیگر اساسی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و از آنجایی که جزو نزدیک ترین افراد به نتانیاهو است، در پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم و مدیریت بحران کرونا و مبارزه علیه برنامه هسته ای ایران نیز مشارکتی پررنگ داشته است و اکنون همگان بیش از هر زمان دیگری به این مساله پی برده اند، بر خلاف روسای سابق موساد که اکثرا پنهان می ماندند و به ندرت در زمان ریاست موساد با آنان مصاحبه می شود اما او به قرار گرفتن در مقابل دوربین عادت دارد.

تال شالیف ادامه داد که کوهن دستاوردهای مهمی را کسب کرده، او توانسته پرونده هسته ای ایران و حملاتی پنهانی را علیه تاسیسات هسته ای این کشور مدیریت کند و ماموریت ترور دانشمندان هسته ای ایرانی را پیش ببرد و عملیات ها و اتفاقات بی شماری نیز هست که حداقل تا سال های آینده همچنان پنهان خواهد ماند. او موجب توسعه موساد از نظر تعداد عاملان و جاسوسان و افزایش قابل توجه بودجه این سازمان در دوره ریاستش شد.

شالیف اظهار داشت که دوستی مخلصانه کوهن با نتانیاهو او را به بازیگری اساسی در تدوین سیاست های راهبردی رژیم صهیونیستی در دهه گذشته تبدیل کرد که این مساله موجب شد تا او مورد هجمه و انتقادات گسترده ای نیز قرار گیرد، از جمله اینکه به سیاسی کردن موساد و افراط در ترویج دستاوردها از رهگذر برملا کردن ابزارها و راهکارهای اطلاعاتی و بکارگیری موساد در خدمت نیازهای سیاسی نتانیاهو که او را در این سمت گماشته، متهم شد. او حتی در برخی نبردهای سیاسی نیز نتانیاهو را همراهی کرد تا جایی که این دو نفر از جهات زیادی شبیه یکدیگر شده اند.

وی افزود که کوهن معمولا زمانی که در مورد بلند پروازی های سیاسی اش مورد سوال قرار می گیرد، به شیوه ای مبهم و رمزآمیز پاسخ می دهد و آن را منکر نمی شود، اما اینکه 6 ماه مانده به پایان ریاست او، جانشینش انتخاب و اعلام شده است، بیانگر پایان موعد اوست و شاید همین روزها تصمیم بگیرد که چه وقت و چگونه از دنیای سایه ها خارج شود اما انتقال از مرحله جذب جاسوسان به مرحله جذب آرای رای دهندگان سخت است؛ زیرا پس از سال ها فعالیت مخفیانه و به دور از چشم اسرائیلی ها، کوهن را مجبور خواهد کرد که برای ورود به دنیای سیاست به زندگی کردن به شیوه ای شفاف و همراه با تبلیغات عادت کند و اقدامات مبهم و رمزگونه را کنار بگذارد.

تال شالیف تصریح کرد که کوهن که به جیمز باند اسرائیلی معروف است، اگر عملیاتی سری را که او را در مسیری کوتاه به اوج برساند، طرح ریزی نکند، باید خود را برای مبارزه با افراد زیادی در داخل کنست آماده کند و خیلی ها از آمدن او خرسند نخواهند بود، زیرا طی هفته های گذشته شایعات زیادی در مورد اینکه نتانیاهو قصد انتصاب او به عنوان سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آمریکا یا سفیر این رژیم در سازمان ملل را دارد، پخش شده است.

وی اشاره کرد که پیش بینی می شود نتانیاهو در آستانه پایان کار کوهن در موساد، به دنبال راهی برای نگه داشتن او در کنار خود برای تقویت امنیت رژیم صهیونیستی باشد، حالا چه اینکه بخواهد او را به عنوان فرستاده ویژه رژیم صهیونیستی در دولت جدید آمریکا بگمارد یا او را به عنوان وزیر جنگ یا وزیر امور خارجه منصوب کند.

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد