شنبه 21/سپتامبر/2024

رئیس ناشناخته آتی موساد را بهتر بشناسیم

شنبه 19-دسامبر-2020

امیربوحبوط تحلیلگر نظامی اسرائیلی در گزارشی مختصر به بررسی جانشین آتی یوسی کوهن رئیس سازمان موساد پرداخته است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این گزارش می‌خوانیم که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گذشته “د” نایب رئیس موساد در دو سال گذشته را به عنوان رئیس آینده این سازمان معرفی کرد.
انتصاب “د” به عنوان رئیس جدید موساد قرار است ژوئن سال آینده انجام شود. مقامات سابق موساد از این انتخاب استقبال کرده و به تمجید از “د” پرداخته‌اند.
“د” همراه با خانواده‌اش در منطقه‌ای در مرکز اراضی اشغالی ساکن است. او 25 سال پیش در پست‌های مختلف در ستاد مشترک ارتش و شعبه اطلاعات نظامی خدمت کرده است. او در روزهایی که معاهده اسلو امضا شد، به عضویت موساد درآمد. در آن زمان رژیم صهیونیستی هدف حملات گسترده و سخت گروه‌های مقاومت فلسطین در سرتاسر اراضی اشغالی بود.
همچنین در آن روزها، موساد شهید فتحی شقاقی دبیرکل جهاد اسلامی را در مالت ترور کرد. موساد در آن زمان می‌بایست ماموریت‌های ویژه‌ای را در سرتاسر خاورمیانه به انجام می‌رساند و تمرکز اصلی آن بر سوریه و لبنان و برخی کشورهای دیگر بود.
برخی منابع امنیتی گفته‌اند که “د” کاملا با نظرات یوسی کوهن در رابطه با مقابله با تهدیدات فراروی رژیم صهیونیستی از جانب حماس و برنامه هسته‌ای ایران همسو بوده است. کوهن به ویژه در سال‌های اخیر در حال طرح‌ریزی برای تقویت موساد بوده است.
اعضای موساد هر روز در حال افزایش است و تمرکز ویژه‌ای در این سازمان بر نقش زنان است و از یهودیان مذهبی تندرو حریدی و افراد معلول به ویژه کسانی که دچار مشکلات روحی و روانی و افسردگی هستند، استفاده ویژه‌ای می‌شود و با این حال، موساد برخی سیستم‌های تکنولوژی پیشرفته در جهان را نیز ارتقا داده که همین مساله موجب استقلال آن در زمینه‌های اطلاعاتی و قدرت آن در جمع‌آوری معلومات در جهان شده است.
فعالیت حرفه‌ای “د” در یگان “المفرق” موساد آغاز شد. این یگان مسئول عملیات‌های اطلاعاتی و جذب جاسوس است. او به عنوان یک افسر جمع‌آوری اطلاعات تحت نظر یوسی کوهن و البته “دیوید میدان” در بخش “التقاطع” مشغول به فعالیت شد. او مناصبی اجرایی را نیز عهده‌دار بوده است. میدان زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان افسر بخش جمع‌آوری اطلاعات آغاز کرد و بعدا ریاست این بخش را بر عهده گرفت و پس از امضای قرارداد مباله اسرا که به موجب آن گلعاد شالیت در مقابل اسرای حماس آزاد شد، برای عموم شناخته شد.
افسران سابق موساد تاکید کرده‌اند که “میدان” می‌خواست که “د” همراه با او افسر بخش جمع‌آوری اطلاعات باشد، زیرا به خوبی از صفات و ویژگی‌های او حتی در آن زمان آگاه بود. از همان آغاز، “د” نگرشی وسیع داشت، او در طرح‌ریزی بسیار دقیق بود و به جزئیات بسیار کوچک توجه ویژه‌ای داشت به گونه‌ای که تعجب همگان را برمی‌انگیخت.
در نهایت، زمانی که “د” می‌خواست برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد، کاملا هماهنگ با یوسی کوهن عمل می‌کرد. آن‌ها سال‌ها در نقاط مختلف جهان در کنار یکدیگر کار کردند و بدین گونه او در حقیقت به پسر کوهن تبدیل شده و در بخش‌های مخفی موساد رشد کرده است. یکی از اعضای ارشد سابق موساد که “د” و دیگر نامزدهای ریاست این سازمان را می‌شناسد، گفته است: “این انتخابی بسیار عالی برای موساد است.”
از انتخاب او غافلگیر نشدیم، “د” مرد ماموریت است
همچنین یکی دیگر از مسئولان ارشد سابق موساد بیان کرد که ما از این انتخاب غافلگیر نشدیم، اما برای ما مهم بود که کسی خارج از موساد به عنوان رئیس انتخاب نشود و مسلما رئیس جدید از یگان المفرق که یگانی مرکزی در موساد است، خواهد بود.
وی افزود: “د” مرد عمل و ماموریت است، در 25 سال گذشته مهارت و تجربه زیادی کسب کرده است، او از جمله کسانی است که اگر ماموریتی سخت به وی سپرده شود، به بهترین شیوه ممکن آن را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه:

کپی شد