جمعه 20/سپتامبر/2024

افشای جاسوسی سرویس‌ های امنیتی تشکیلات خودگردان از فلسطینیان

پنج‌شنبه 22-آوریل-2021

شبکه فیسبوک فاش کرد که دو گروه هکر وابسته به سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام به هک حساب کاربری شهروندان فلسطینی و جاسوسی از آن‌ها کرده‌اند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مایک دفیلیانسکی مدیر بخش تحقیقات جاسوسی سایبری فیسبوک و دیوید اگرانوویچ رئیس بخش مقابله با تهدیدات این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند که این شبکه تدابیر لازم را برای مقابله با این دو گروه از هکرهای وابسته به سرویس‌های حفاظت اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ کرده‌ است.
آن‌ها همچنین تاکید کردند که یکی از این گروه‌ها عموما ساکنان فلسطین را هدف جاسوسی قرار داده بود و گروه دیگر نیز از بخشی از ساکنان فلسطین، سوریه، ترکیه، عراق، لبنان و لیبی جاسوسی می‌کرد.
در این بیانیه آمده است که شرکت فیسبوک اقدام به حذف حساب کاربری این دو گروه و تمامی حساب‌های مرتبط با آن‌ها کرده است و با افرادی که مورد جاسوسی قرار گرفتند، تماس گرفته تا به آن‌ها برای تامین امنیت حساب‌های کاربری خود کمک کند.
شرکت فیسبوک بیان کرد که این هکرها ترفندهایی بکار می‌گرفتند که افراد را تشویق به کلیک روی برخی لینک‌ها می‌کردند و در نهایت اینگونه آن‌ها را به سمت نصب بدافزارهایی که از طریق آن اقدام به جاسوسی می‌کردند، پیش می‌بردند.
این شبکه همچنین تاکید کرد که هدف جاسوسی افراد زیادی از جمله خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، برخی گروه‌های نظامی و مخالفین دولت تشکیلات خودگردان در رام الله بوده است.
شبکه فیسبوک در همین راستا با 5 خبرنگار فلسطینی از جمله خبرنگاران شبکه خبری “قدس” در فلسطین گفتگو کرده است.
این اقدام سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان واکنش‌های داخلی گسترده‌ای در پی داشته و با محکومیت شدید همراه بوده است.
در همین راستا، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش فیسبوک در مورد جاسوسی سرویس‌های حفاظت اطلاعات تشکیلات خودگردان از شهروندان بسیار خطرناک است.
حازم قاسم سخنگوی حماس تصریح کرد که این اقدام نقض صریح قانون و تجاوز به حریم خصوصی افراد است که قانون آن را ممنوع کرده و ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم.
قاسم تاکید کرد که این اقدامات با جو و فضای ملی مثبت ایجاد شده به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات و توافقات صورت گرفته در مورد برقراری آزادی‌های سیاسی همخوانی ندارد.
از سوی دیگر، مرکز حقوق بشر فلسطین نیز از دادستان کل فلسطین خواسته تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کند.
این مرکز در بیانیه‌ای تاکید کرد که به موجب قانون اساسی، کسی حق ورود به حریم خصوصی افراد را ندارد.
مرکز مذکور اشاره کرد که به موجب قانون جرایم سایبری سال 2018 نیز هک حساب های کاربری و جاسوسی از شهروندان جرم محسوب می شود.
بسیاری دیگر از مراکز حقوقی و بعضا رسانه‌های فلسطینی این اقدام سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را محکوم کرده و آن را اقدامی خطرناک خواندند.

لینک کوتاه:

کپی شد