جمعه 20/سپتامبر/2024

ملاحظات سیاسی نتانیاهو و احتمال طولانی شدن جنگ غزه

چهارشنبه 19-می-2021

برخی از کارشناسان و ناظران در تل آویو هشدار داده‌اند ملاحظات سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند به طولانی شدن جنگ با غزه منتهی شود.
یوسی میلمان تحلیلگر امور اطلاعاتی در روزنامه هاآرتص امروز چهارشنبه اعلام کرد: ملاحظات سیاسی نتانیاهو وی را به ادامه جنگی سوق خواهد داد که وارد دهمین روز آن شده‌ایم، این با وجود آن است که اسرائیل اهداف خود در غزه را نابود کرده و هم اکنون با بن بست مواجه است.
میلمان در تحلیل امروز خود در این روزنامه صهیونیستی افزود: جنگ کنونی که چهارمین جنگ اسرائیل علیه نوار غزه است فرصتی برای دستیابی به توافق آتش بس طولانی مدت و همه جانبه فراهم کرده است اما ملاحظات سیاسی نتانیاهو جدیت وی برای وارد شدن به مسیر آتش بس با حماس را کاهش داده است.
از سوی دیگر عاموس هرئیل تحلیلگر امور نظامی روزنامه هاآرتص در این خصوص گفت: وزرای کابینه امنیتی و ژنرال‌های ارتش ظاهراً از جدیت لازم برای آتش بس فوری برخوردار هستند اما نتانیاهو که آرزوی یک پیروزی روشن و قاطع را دارد علاقه‌ای به آتش بس ندارد.
هرئیل در تحلیل امروز خود در این روزنامه عبری زبان افزود: مساله آتش بس در غزه در سایه تحولات به وجود آمده در کرانه باختری از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اوضاع امنیتی در کرانه باختری بسیار حساس شده است. این تحلیلگر اسرائیلی هشدار داد: درگیری‌هایی که اخیراً در تمام مناطق کرانه باختری مشاهده می‌شود می‌تواند به فقدان بی سابقه و خطرناک تسلط “اسرائیل” بر اوضاع امنیتی این منطقه منتهی شود.
وی در بخش دیگری از تحلیل خود ادامه داد: با وجود آنکه تعداد کشته‌های نوار غزه در این جنگ بیشتر از کشته‌های “اسرائیل” است اما حماس احتمالاً از شرایط موجود رضایت دارد چرا که موفق شده در روند زندگی میلیون‌ها نفر در “اسرائیل” اختلال ایجاد کند.
ینیف بوکوفتش خبرنگار نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیل خود در شماره امروز این روزنامه نوشت: با توجه به توانایی‌های نظامی ظاهر شده از جنبش حماس رهبران و فرماندهان اسرائیلی از ظرفیت‌های لازم برای اعلام تحقق پیروزی در پایان جنگ کنونی برخوردار نیستند.
این خبرنگار صهیونیست به نقل از برخی مسئولان سیاسی و نظامی “اسرائیل” اعلام کرد: “اسرائیل” از تعداد موشک‌های شلیک شده توسط حماس به مناطق مرکزی این رژیم و به ویژه منطقه تل آویو غافلگیر شده‌ است.
پایگاه خبری عبری زبان والا نیز امروز اعلام کرد: فرانسه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت برای دعوت طرفین به آتش بس در غزه را ارائه کرده است.
باراک رافید تحلیلگر این رسانه صهیونیستی به نقل از یک منبع فرانسوی افزود: اگر در چند روز آینده جنگ در غزه متوقف نشود پاریس پیش نویس قطعنامه آتش بس در این منطقه را ارائه می‌کند.
رافید ادامه داد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش نویس قطعنامه آتش بس را به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن ارائه کرده است، فرانسوی‌ها این پیش نویس را تهیه کرده‌اند تا فرصت آمریکا برای استفاده از حق وتو علیه آن کاهش پیدا کند چرا که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تا کنون سه دور تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت برای دعوت به آتش بس را ناکام گذاشته است.
یووال اشتاینتس وزیر انرژی رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت گفت: جنگ کنونی علیه غزه باید به صورت یکجانبه و بدون دستیابی به توافق آتش بس با حماس به پایان برسد.
اشتاینتس به عنوان یکی از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی افزود: نیازی نیست به یک آتش بس با حماس دست یابیم در حالی که می‌دانیم رهبران این جنبش بدون تردید آن را نقض خواهند کرد. ما می‌توانیم به توافق آتش بس دست یابیم اما این امکان وجود دارد که هر گاه یحیی سنوار و محمد الضیف یا هر رهبر دیگر از جنبش حماس تشخیص دهند این آتش بس نقض شود.
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مورد ادامه عملیات نظامی تاکید کرد تا زمانی که این توجیه وجود داشته باشد از ادامه عملیات نظامی حمایت می‌کند. وی افزود: زمان پایان عملیات نظامی به دلیل اینکه نباید در طرف مقابل اطمینان در این خصوص ایجاد شود لازم است محرمانه باقی بماند.
اشتاینتش در خصوص لزوم خلع سلاح حماس گفت: امکان خلع سلاح حماس و نابود کردن زیرساخت‌های نظامی آن بدون انجام عملیات نظامی گسترده زمینی وجود ندارد و انجام عملیات نظامی نیز به معنای آن است که “اسرائیل” باید برای پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد آمادگی داشته باشد که شرایط کنونی اجازه انجام چنین عملیاتی را به “اسرائیل” نمی‌دهد اما در هر صورت روزی باید برای چنین مساله‌ای اقدام کرده و حماس را خلع سلاح کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد