پنج شنبه 24/اکتبر/2024

چگونه شکست سایبری، محکومیت صهیونیست‌ها در افکار عمومی جهان را رقم زد؟

پنج‌شنبه 20-می-2021

 در تازه‌ترین دور حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفته قبل آغاز شده، شاهد بسیج سریع افکارعمومی جهان علیه این رژیم هستیم که بخش عمده‌ای از این موفقیت، حاصل استفاده موثر از فضای مجازی است. 

اگرچهازحملات صهیونیست‌ها به غزه کمتر از پنج روز می‌گذرد، اما از روز سوم آغازاین حملات افکار عمومی در دنیا به شکل بی سابقه‌ای بر علیه جنایاتصهیونیست‌ها متحد شد و شاهد تظاهرات گسترده بر علیه آن در شهرهای مختلفکشورهای آمریکایی و اروپایی مانند ایالات متحده، ایتالیا، ژاپن و اکثرکشورهای اسلامی بوده ایم. تعداد زیاد شرکت کنندگان در این تظاهرات درکشورهای غیراسلامی و نیز عمق آگاهی آنها از ماجرا که از طریق مشاهدهپلاکاردها، شعارها و بازتاب اظهارات تظاهرکنندگان در رسانه‌ها قابل درکاست، نشان دهنده ایجاد شرایطی متفاوت و جدی بر علیه رژیم صهیونیستی در دنیااست. در این زمینه به خصوص می‌توان به تظاهرات علیه صهیونیست‌ها در شهرهایشیکاگو و میلان و طراحی دیوارنوشته‌های بزرگ شبانه در منهتن نیویورک وغیره برای نمایش آمار کشتار گسترده صهیونیست‌ها اشاره کرد که واکنشی بهتحرکات محدود نیروهای حامی آنها در همین شهرها بود. گستردگی اعتراضات مذکوربه آدم کشی نیروهای رژیم آپارتاید صهیونیست موجب حیرت شد.

کاربه جایی رسید که در برخی کشورهای اروپایی تظاهرات بر علیه صهیونیست‌ها بهطور رسمی ممنوع شد. وزیر کشور فرانسه با نگارش یک پیام توئیتری تصریح کرداجازه برگزاری تظاهرات به نفع فلسطین را در این کشور نخواهد داد. دولتفرانسه همچنین رئیس انجمن همبستگی فرانسه و فلسطین را که مجوز برگزاریتظاهراتی به نفع فلسطینیان را دریافت کرده بود، بعد از برگزاری نشستی با یکمقام دولتی در پاریس دستگیر کرد و به زندان انداخت. در رویدادی دیگر سفیررژیم صهیونیستی در کشور سوئیس با ارسال ایمیل برای روسای برخی دانشگاه‌هادر این کشور که توسط صهیونیست‌ها تامین مالی می‌شوند به آنها هشدار داد کهباید جلوی برگزاری هرگونه تجمع در حمایت از فلسطینی‌ها را بگیرند. نکتهجالب این است که دولت سوئیس به هیچ وجه نسبت به این اقدام که به معنایزیرسوال بردن حاکمیت ملی این کشور از سوی یک عامل خارجی است، اعتراض نکردهاست!

از سوی دیگرکیفیت تظاهرات بر علیه صهیونیست‌ها در کشورهای اسلامی نیز ارتقا یافته وشدت تنفر از این رژیم به حدی رسیده که در کنار تظاهرات عادی در شهرهایمختلف، شاهد حرکت‌های ی بی سابقه بر علیه رژیم آپارتاید هستیم. هزاران نفراز مردم اردن با حضور در نوار مرزی با رژیم صهیونیستی خواستار اقدام عملیبر علیه این رژیم شده اند. در مرز لبنان نیز رویدادهای مشابهی رخ داده وصهیونیست‌ها تیرهای هشدار شلیک کرده اند.

 

اماسوال اصلی این است که چرا دیگر روایت‌های دروغ صهیونیست‌ها از حملات وجنایت‌های آنها در نوار غزه خریدار چندانی نداشته و اصولا مورد توجه جدیقرار نمی گیرد؟ چرا دیگر کسی ادعای این رژیم در مورد تبدیل مردم غزه به سپرانسانی را جدی نمی گیرد و چرا تیترهای تحریف شده رسانه‌های غربی – عربی وعبری حامی صهیونیسم که تلاش می‌کنند فلسطینی‌ها را مقصر آغاز و تشدیدخشونت‌ها معرفی کنند، تاثیرگذار نیست.

بخشیاز پاسخ در استفاده موثر از امکانات و ابزار اینترنتی و به خصوص شبکه‌هایاجتماعی نهفته است. فلسطینی‌ها با استفاده خلاقانه، گسترده و مداوم ازشبکه‌های اجتماعی موفق شده اند روایتی دست اول، عینی، بی واسطه، تاثیرگذار وقابل فهم برای مخاطبان خود در سراسر جهان را در دسترس قرار دهند.نمونه‌هایی از این روایت‌ها را می‌توان به شرح زیر مثال زد:

1. شبیه سازی جنایت‌های اسرائیل با جنایت‌های ملموس آمریکا و متحدانش:در این زمینه می‌توان به تصویر مشهوری اشاره کرد که در آن قتل یک سیاهپوست در مینیاپلیس با خشونت ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شبیهسازی شده است. این تصویر به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به اشتراکگذارده شده است.

 

۲. نمایش تصاویر دست اول از حجم تخریب‌ها، کشتارها و وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها:حساب‌های کاربری فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده و مداومعکس‌ها و ویدئوهایی از خشونت صهیونیست‌ها اعم از شهرک نشینان، پلیس و ارتشاین رژیم را به نمایش می‌گذارند. در این تصاویر ضرب و شتم فلسطینیان و آسیبزدن به اموال و فروشگاه‌ها و منازل آنها قابل مشاهده است.

 

دریک مورد پخش زنده و برنامه ریزی نشده مضروب کردن یک فلسطینی تا سرحد مرگدر شبکه تلویزیونی «کان 11» اسرائیل هم تاثیر شدیدی بر افکار عمومی جهانیانگذاشت و موجب شد تا شهرک نشینان عامل این اقدام در روزهای بعد بهتصویربرداران و گزارشگران شبکه کان 11 در خیابان‌ها حمله کرده و آنها را بهشدت مضروب کنند، زیرا این اقدام آنها را عامل تحریک جهانیان بر علیه خودتشخیص داده بودند. در اکثر این تصاویر و ویدئوها، وحشی‌گری صهیونیست‌ها برعلیه فلسطینیان و حتی زنان و دختران کم سن و سال در شرایطی آغاز می‌شود کهآنها در حال عبور عادی از خیابان بوده یا در خانه‌های خود به سر می‌برند واقدام خاصی صورت نداده اند که باعث تحریک طرف مقابل شود. روایت دست اول ایناقدامات صهیونیست‌ها که هرگز توسط رسانه‌های رسمی ممکن نیست، آنها را بهطور کامل در نزد مخاطبان جهانی محکوم کرده است. خشم صهیونیست‌ها از اینمحکومیت جهانی باعث شده آنها عصبی تر شده و به اقداماتی حقیرانه مانندتخریب سنگ قبرهای مسلمانان فلسطینی نیز روی آورند که انعکاس تصاویر ایناقدامات شرایط را هر چه بیشتر به ضرر آنان تغییر داده است. یکی دیگر ازاقدامات حقیرانه صهیونیست‌ها که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منعکسشد، صرف بستنی توسط آنها در شهر اللد به شکرانه کشتار یک جوان فلسطینی است.پخش مصاحبه‌های جدید و قدیمی با صهیونیست که خواستار بی خانمان شدن وبیرون راندن فلسطینی‌ها از کل سرزمین‌های اشغالی هستند و حتی برای آنان حقحیات نیز قائل نیستند، جهانیان را که با خوی درندگی آنان آشنا نیستند راحیرت زده کرده است.

 

۳. استفاده از قابلیت پخش زنده اینستاگرام توسط فلسطینی‌هانیز تاثیر منحصر به فردی داشته است. یکی از این حساب‌های کاربری به نامeye.on.palestine با 1.7 میلیون نفر دنبال کننده هر روز چندین بار تصاویرزنده‌ای از خشونت صهیونیست‌ها بر علیه فلسطینی‌ها و مقاومت فلسطینی‌ها دربرابر این خشونت را پخش می‌کند. بخش اعظم این تصاویر زنده مربوط به شهرالخلیل است، به گونه‌ای نگارنده دیگر بر خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهرالخلیل مسلط شده است! گرداننده این حساب کاربری گاهی در فاصله چندسانتیمتری از سربازان صهیونیست که در حال برخورد خشن و کتک زدن فلسطینی‌هاهستند قرار می‌گیرد و با نمایش زنده خشونت و وحشی‌گری عمال این رژیم برعلیه این رژیم شائبه هرگونه جعل واقعیت توسط فلسطینی‌ها را در ذهن مخاطب ازبین می‌برد. چون تصاویر پخش زنده قابل جعل و تحریف نیستند و لذا اعتمادمخاطب را به طور کامل جلب می‌کنند.

 

ازسوی دیگر عکاسان و هنرمندان و متخصصان حوزه تبلیغات و رسانه فلسطینی بهطور گسترده در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و عکس‌ها و ویدئوهای خود ازلحظات دلهره آور حملات هوایی و زمینی صهیونیست‌ها به غزه، تصاویر دردناک وتکان دهنده کودکان و زنان به شهادت رسیده، عکس‌ها و ویدئوهای تشییع شهدایفلسطینی و غیره را بدون سانسور و واسطه در دسترس میلیاردها نفر در سراسرجهان قرار می‌دهند.

۴. حضور موثر، کنشی و تهاجمی در رسانه‌های جریان اصلی غرب:خلاقیت فلسطینی‌ها در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و جذابیت محتوایدست اول تولید شده توسط آنها برخی رسانه‌های غربی را مجبور کرده تا برایجلب مخاطب و با هدف دستکاری افکار عمومی به نفع صهیونیست‌ها، با تعدادی ازاین افراد مصاحبه کنند و دیدگاه‌های آنها را منعکس کنند. رفتار حرفه‌ای وتسلط این افراد بر قواعد دنیای رسانه و تبلیغات باعث شده تا آنها از تریبونرسانه‌های غربی نیز برای به کرسی نشاندن دیدگاه‌های خود استفاده کنند. دوتن از مشهورترین این افراد خواهر و برادری دوقلو به نام‌های مونا و محمدالکرد هستند. این دو فلسطینی ساکن محله شیخ جراح در هفته‌های اخیر بهاندازه یک رسانه حرفه‌ای محتوا تولید کرده اند و جنایات صهیونیست‌ها درمسجدالاقصی و این محله را جهانی کردند. محمدالکرد در مصاحبه‌ای با شبکه سیان ان که بازتاب گسترده‌ای یافت واکنش فکر شده‌ای به سوال جهت دار مجریداشت. این مجری پرسید: شما از اعتراض‌های ی که می‌شود، اعتراض‌هایخشونت‌آمیزی که با هدف اعلام همبستگی با شما و دیگر خانواده‌های ی که دروضعیت شما هستند، می‌شود، حمایت می‌کنید؟ تاکید مجری سی ان ان بر خشونتفلسطینیان در برخورد با صهیونیست‌ها با هدف زیر سوال بردن مشروعیت ایناعتراض‌ها با پاسخ هوشمندانه، قاطع و کوتاه محمد الکرد مواجه شد که گفت:آیا شما از سلب مالکیت خشونت‌آمیز من و خانواده ام ( بر اموال و املاکمانتوسط صهیونیست‌ها) پشتیبانی می‌کنید؟

 

اینپاسخ کوبنده سکوت و حیرت مجری سی ان ان را به دنبال داشت و مدتی طول کشیدکه وی بتواند بر خود مسلط شود و سوال قبلی خود را با حذف کلمه جهت دارخشونت‌آمیز تکرار کند. الکرد نیز در پاسخ با هوشمندی گفت: من از اعتراض‌هایعمومی که علیه پاکسازی نژادی انجام می‌شوند حمایت می‌کنم! با این پاسخ ویماهیت رفتار نژادپرستانه صهیونیست‌ها را به اطلاع مخاطبان جهانی رساند و درنتیجه شب بعد با خشونت توسط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی دستگیر و از شیخجراح اخراج شد.

۵. روایت ترس و وحشت و جان دوستی شدید صهیونیست‌ها: بسیاریاز ویدئوهایی که توسط صهیونیست‌ها از واکنش‌های آنها به حملات نیروهایفلسطینی منتشر شده تا نشان گر خشونت آنها بر علیه صهیونیست‌ها باشد، به علتمحتوایی که دارند به ضد تبلیغ مبدل شده اند. در یکی از مشهورترین اینویدئوها یک صهیونیست در حال فرار از حمله راکتی فلسطینی‌ها در حالی کهمی‌دود، تلاش می‌کند شلوار خود را بالا بکشد. این ویدئو دستمایه شوخی‌هایزیادی در فضای مجازی شده، در ویدئوی دیگری نیروهای مرد و زن ارتش رژمصهیونیستی با به صدادرآمدن صدای آژیر به شدت فریاد زده، جیغ می‌کشند و باسرعتی باورنکردنی به سمت پناهگاه می‌دوند. این در حالی است که قاعدتا آنهانباید تا بدین حد از راکت‌های فلسطینی که که با لوله آب ساخته شده و شکر وکود پتاس سوخت آنها است واهمه داشته باشند. این ویدئوها افسانه قدرت وهیمنه ارتش صهیونیستی را در هم شکسته و مقایسه آنها با ویدئوهایی که جسارت وشهامت فلسطینی‌ها در مقابله با صهیونیست‌ها را نمایش می‌دهند مخاطب بینالمللی را تحت تاثیر قرار داده است.

۶. برگزاری نشست‌های دانشگاهی آنلاین در فضای مجازی:فلسطینیان و حامیان آنها از ظرفیت اینترنت برای برگزاری نشست‌های آنلاین،کنفرانس، همایش علمی و غیره برای اطلاع رسانی و تشریح ابعاد واقعی جنایاتصهیونیست‌ها استفاده می‌کنند. در یکی از این نشست‌ها که اخیرا با حضورکارشناسان متخصص حوزه رسانه و دیپلماسی عمومی برگزار شد، نحوه شکل داده شدنروایت فلسطینی‌ها از منازعه با رژیم صهیونیستی در عصر دیجیتال بررسی شد.سایت pdaf.ps از جمله سایت‌های ی است که نشست‌های ی از این دست را برگزارمی‌کند و البته حامیان گفتمان مقاومت در دیگر کشورها تلاش‌های خود را دراین زمینه آغاز کرده یا شدت بخشیده اند.

 

۷. استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای حمایت مالی از مقاومت:برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک فروش اقلام مختلف یاجمع آوری کمک‌های مالی خیرخواهانه را ممکن کرده اند. نیروهای فلسطینی ازاین امکانات برای فروش البسه، برچسب، چفیه و غیره دارای نمادهای مقاومت ونیز جلب حمایت‌های مادی استفاده کرده اند که البته ممکن است در آینده نزدیکاین قابلیت‌ها در فلسطین با فشار صهیونیست‌ها محدود یا ممنوع شوند.

مجموعهاین اقدامات فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار بالاترین سطوحنظام سیاسی را در ایالات متحده متاثر کرده است. روز جمعه تعدادی ازنمایندگان کنگره آمریکا به نفع فلسطینی‌ها و بر علیه جنایات صهیونیست‌ها درنوار غزه سخنرانی کردند. در یکی از تاثیرگذارترین و پرانعکاس ترین اینسخنرانی‌ها، رشیده طلیب نماینده فلسطینی الاصل و دموکرات کنگره در حالی کهچفیه‌ای بر گردن انداخته بود، تصاویر و فیلم‌های ی از جنایات صهیونیست‌هارا در نشست نمایندگان به نمایش گذاشت و در حین توصیف شرایط موجود به گریهافتاد. رویدادهایی از این دست که به طور قطع در روزهای آینده در دیگرکشورهای جهان تکرار می‌شود، اهمیت استفاده موثر از امکانات شبکه‌هایاجتماعی برای ارائه تصویری واقعی و دست اول از جنایات صهیونیست‌ها را درغزه به ما نشان می‌دهد.

 

درپایان ذکر این نکته ضروری است که صهیونیست‌ها علیرغم اطلاع از ضررهایفراوان عدم قطع اینترنت در نوار غزه و استفاده موثر فلسطینی‌ها از آن برایافشاگری بر علیه این رژیم حاضر به قطع آن نیستند. این مساله چنانچه تشریحشد، ارتباطی به اعتقاد صهیونیست‌ها به آزادی بیان ندارد و عامل اصلی آنوابستگی شدید رژیم آپارتاید به اینترنت برای جاسوسی از فلسطینی‌ها و جمعآوری اطلاعات از آنها و نیز شناسایی نیروهای موثر فعال بر علیه صهیونیست‌هااست. رژیم آپارتاید که تصور می‌کرد با استفاده از فناوری‌های پیشرفتهارتباطی و مخابراتی دیجیتال تسلط کامل اطلاعاتی و شنود خود بر فلسطینی‌هارا تکمیل کرده و می‌تواند هر تحرکی را در نطفه خفه کند، حالا با ضدحملهسایبری نیروهای مقاومت مواجه شده که از ابزار عمومی سایبری در دسترس و بهخصوص امکانات شبکه‌های اجتماعی برای نمایش واقعیات سرزمین‌های اشغالی بهمخاطبان جهانی استفاده کرده و تصور آنها را از واقعیات موجود به درستی شکلداده اند.

موجهمدلی با فلسطینیان در اینترنت روز به روز بیشتر رشد کرده و در جهان واقعیدر قالب تظاهرات، اعتراضات مدنی و تلاش برای ساماندهی کمک‌های اقتصادی بهآنان منعکس می‌شود. از همین رو حتی اگر مدیران برخی شبکه‌های اجتماعیآمریکایی مانند اینستگرام، فیس بوک و غیره – که به نظر می‌رسد فعلا دربرابر این رویدادهای تازه غافلگیر شده اند – طی روزهای آینده نسبت بهسانسور واقعیات فلسطین و حذف پست‌ها و حساب‌های کاربری حامی فلسطین اقدامکنند قادر نخواهند بود آبرو و اعتبار از دست رفته صهیونیست‌های خونخوار وجانی که به هیچ قانون و اصول انسانی پایبند نیستند را بازگردانند.

منبع : فارس ، احسان موحدیان ، 25/02/1400

لینک کوتاه:

کپی شد