دوشنبه 23/سپتامبر/2024

تفاوت‌ها و شباهت‌هاي رويکرد ترامپ و بايدن در قبال رژيم صهيونيستي

دوشنبه 12-جولای-2021

يک کارشناس مسائل آمريکا در خصوص نقش آمريکا در حمايت از رژيم صهيونيستي و تفاوت‌هاي سياست کاخ سفيد در دولت جمهوري‌خواهان و دمکرات‌ها گفت: با وجود تفاوت در سياست‌هاي دونالد ترامپ و جو بايدن در قبال تل‌آويو اما دولت دمکرات آمريکا همچنان خود را متعهد به حمايت از اسرائيل در حوزه امنيتي مي‌داند؛ به همين دليل دولت جو بايدن با وجود اختلاف با رژيم صهيونيستي در حوزه‌هاي ديگر، در عرصه‌ نظامي و پشتيباني‌هاي مالي همچنان امنيت اسرائيل را براي خود يک اصل محوري تعريف مي‌کند.

 

دکتر طهمورث غلامي در گفتگو با سايت شوراي راهبردي روابط خارجي با تأکيد بر اين موضوع که حمايت‌هاي نظامي آمريکا از اسرائيل سبب خواهد شد که اين رژيم با جرات و جسارت بيشتري سياست‌هاي منطقه‌اي خود را پيگيري کند و به نقض حاکميت کشورهايي مانند لبنان و سوريه و نيز حمله به مردم فلسطين به‌ويژه در نوار غزه مبادرت ورزد، گفت: به‌عبارت‌ديگر حمايت‌هاي سياسي و نظامي آمريکا از رژيم صهيونيستي، آزادي عمل آن را در پيگيري سياست‌هاي مخاطره‌جويانه افزايش داده است . کارشناس مسائل آمريکا به مخالفت‌هايي که درون جامعه آمريکا با سياست‌هاي کاخ سفيد در قبال اسرائيل وجود دارد اشاره کرد و افزود: بخشي از جامعه آمريکا با سياست‌هاي اين کشور در قبال اسرائيل مخالف و معتقد به بازنگري جدي در اين سياست‌ها هستند. همچنين انديشمند بزرگي مانند استفان والت نيز معتقد است آمريکا بايد به سياست پرهزينه حمايت از اسرائيل پايان دهد. به اعتقاد وي ريشه اصلي ضديت جهان عرب و دنياي اسلام با آمريکا به حمايت‌هاي واشنگتن از تل‌آويو برمي‌گردد.

 

غلامي همچنين در ادامه به واکاوي سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي در برابر آمريکا پرداخت و گفت: دولتمردان رژيم‌صهيونيستي همواره تلاش کرده‌اند که موضوع اهميت اين رژيم در سپهر سياسي آمريکا فراجناحي باقي بماند؛ به اين معنا که رژيم‌صهيونيستي سعي کرده تا به هيچ‌يک از روساي جمهور از دو حزب سياسي آمريکا يعني دمکرات‌ها و جمهوري‌خواهان خيلي نزديک نشود تا همواره حمايت هر دو حزب را به همراه داشته باشد .وي با اشاره به اينکه براي نخستين بار در انتخابات سال 2012 رياست جمهوري آمريکا بنيامين نتانياهو اين سنت را ناديده گرفت و به شکل علني از رياست جمهوري ميت رامني، کانديداي حزب جمهوري‌خواه حمايت کرد، افزود: اين مسئله سبب شد در دوران باراک اوباما، روابط تل‌آويو و واشنگتن پرتنش شود؛ به‌گونه‌اي که اوباما در هفته‌هاي پاياني دولت خود در سال 2016 با عدم وتو، اجازه داد قطعنامه شوراي امنيت عليه رژيم‌صهيونيستي تصويب شود.

 

کارشناس مسائل آمريکا با بيان اينکه اسرائيل در سال 2016 از رياست جمهوري دونالد ترامپ حمايت کرده بود، تأکيد کرد: لذا اين رژيم در دوران 4 ساله ترامپ، حمايت‌هاي فراواني از طرف آمريکا دريافت کرد. علاوه بر حمايت‌هاي مالي و نظامي، ترامپ سفارت اين کشور را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل ساخت، با شهرک‌سازي‌هاي رژيم‌صهيونيستي در کرانه باختري موافقت کرد و بلندي‌هاي جولان را به‌عنوان بخشي از خاک اسرائيل به رسميت شناخت.وي افزود: همچنين ترامپ متأثر از درخواست نتانياهو از توافق هسته‌اي با ايران خارج شد و اقدامات نظامي تل‌آويو در سوريه را مورد تائيد قرار داد.غلامي با اشاره به روي کار آمدن جو بايدن گفت: در اين دوره بار ديگر اختلاف بين رژيم‌صهيونيستي و حزب دمکرات که از سال 2008 وجود داشت خود را نشان داده است. به‌گونه‌اي که عليرغم گذشت بيش از يک ماه از آغاز رياست جمهوري بايدن، وي حاضر به مکالمه تلفني با نتانياهو نشده است .به گفته اين کارشناس به دنبال مخالفت باسياست‌هاي نتانياهو، در کمپين‌هاي انتخاباتي 2020 لابي‌هاي طرفدار اسرائيل در داخل آمريکا از بايدن حمايت کردند و صداي اعتراض به سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي در مجلس نمايندگان آمريکا نيز بلندتر شد. درواقع وجود فضاي مناسب در داخل آمريکا براي نقد سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي سبب شد که جو بايدن سياستي متفاوت‌تر از ترامپ در پيش بگيرد.

 

غلامي در خصوص تفاوت ديدگاه‌هاي ترامپ و بايدن پيرامون مناسبات آمريکا با اسرائيل توضيح داد: برخلاف ترامپ، بايدن معتقد به طرح صلح دو دولت است،‌ بلندي‌هاي جولان را به‌عنوان بخشي از خاک اسرائيل نپذيرفته و با وجود درخواست رژيم‌صهيونيستي ، مذاکرات احياي برجام با ايران را آغاز کرده است. به اين خاطر مي‌توان گفت در دوران جو بايدن سطح اختلافات آمريکا و رژيم‌صهيونيستي شدت بيشتري پيدا کند؛ به‌گونه‌اي که همين عامل سبب شده است تا در سياست‌هاي اعلامي مقامات سياسي اسرائيل اين سخن مطرح شود که اسرائيل در صورت نياز مستقل از آمريکا اقدام خواهد کرد.وي درباره نگاه جامعه اسرائيل به روي کار آمدن دمکرات‌ها نيز گفت: در آستانه انتخابات رياست جمهوري 2020 بخشي از جامعه اسرائيل که طرفدار ترامپ بودند از روي کار آمدن بايدن نگران بودند و بر اين باور بودند که در صورت پيروزي جو بايدن،‌ آمريکا، رژيم‌صهيونيستي را رها خواهد کرد. علاوه بر اين بخشي از جامعه اسرائيل علت مخالفت دمکرات‌ها با سياست‌هاي اسرائيل را ناشي از سنت‌شکني نتانياهو مي‌دانند که در سال 2012 با ورود به انتخابات آمريکا رسماً از کانديداي حزب جمهوري‌خواه حمايت کرد.کارشناس مسائل آمريکا در نهايت تأکيد کرد: واقعيت اين است که موضوع رژيم‌صهيونيستي هم‌اکنون در داخل آمريکا نه موضوعي فراجناحي بلکه موضوعي حزبي شده است. بدين معنا که حزب جمهوري‌خواه خود را متعهد به حمايت کامل و همه‌جانبه از اسرائيل مي‌داند؛ در مقابل حزب دمکرات هرچند خود را متعهد به تأمين امنيت اسرائيل مي‌داند اما نسبت به سياست‌هاي اين رژيم در سطح منطقه و نيز مخالفت آن با مذاکرات برجام، به‌شدت بدبين است.

 

ماجراجويي‌هاي دولت جديد رژيم صهيونيستي و حق پاسخگويي محور مقاومت

 

يک تحليلگر مسائل غرب آسيا با بيان اينکه گرچه دولت جديد در رژيم صهيونيستي از ائتلاف احزاب راست، چپ و ميانه تشکيل شده، اما براي ايجاد اتحاد بيشتر ميان آن‌ها ممکن است شاهد اقدامات تندروانه‌اي هم باشيم، گفت: اسرائيل انتظار پاسخ قاطع موشکي را از گروه‌هاي مقاومت در جنگ 12 روزه نداشت، در چنين شرايطي تصميم براي حمله مجدد به غزه نيز براي رژيم صهيونيستي آسان نخواهد بود.سيد صباح زنگنه در گفتگو با سايت شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به برخي ماجراجويي‌هاي صورت گرفته در دولت جديد رژيم صهيونيستي به‌ويژه ادامه حملات به ساکنان محله شيخ جراح و صدور مجوز براي ادامه سياست شهرک‌سازي‌ها در کرانه باختري، اظهار داشت: سياست‌هاي کلي احزاب يهودي صهيونيستي حاکم بر اسرائيل ادامه تسلط بر سرزمين‌هاي فلسطيني است. ممکن است در اين مسير يک حزب سياست‌هاي تندروانه‌تري داشته باشد و حزب ديگر به‌طور متفاوتي اين اهداف را پيگيري کند.وي ادامه داد: اين رژيم درمجموع براي حفظ انسجام کلي و ايجاد روحيه مقاومت در مقابل واقعيت‌ها، گاهي به مانورهايي هم دست مي‌زند، ازجمله شاهد ورود به مسجدالاقصي و تعرض به منطقه شيخ جراح و صدور مجوز براي ايجاد شهرک‌هاي صهيونيست نشين در کرانه غربي هستيم .

 

اين تحليلگر مسائل غرب آسيا با اشاره به اخبار منتشر شده در تعدادي از رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي درخصوص احتمال حمله نظامي اين رژيم به غزه طي دو ماه آينده، گفت: وادادگي دولت خودگردان در قبال رژيم صهيونيستي قابل‌توجه است؛ هراندازه دولت خودگردان بيشتر خود را در خدمت تأمين امنيت اسرائيل قرار دهد، طبعاً آن‌ها هم بيشتر به سمت اشغال اراضي متعلق به فلسطينيان مي‌روند.وي اضافه کرد: علاوه بر آن مقاومت و بروز مظاهري از پديده مقاومت در مناطق کرانه غربي و تحت اشغال 48، قطعاً عاملي است که در مسير اقدامات بعدي، سران رژيم صهيونيستي را نگران مي‌کند، همان‌طور که شاهد اعتراضات قابل‌توجهي در اين مناطق بوديم.زنگنه حمايت‌هاي آمريکا از سياست‌هاي حاکمان تل‌آويو را از ديگر عوامل تأثيرگذار در سياست‌هاي دولت جديد در قبال فلسطيني‌ها عنوان کرد و افزود: هرچند سياست کلي واشنگتن حمايت از همه سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي است، اما سخنان آقاي بايدن در اوايل ورود به کاخ سفيد، حاکي از تجديدنظر در سياست‌هاي حمايتگرانه قاطع در زمينه‌هاي جولان، بازگشايي کنسولگري در بخش شرقي قدس و نوعي عدم رضايت از ايجاد شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين بود.وي گفت: با تشکيل دولت بايدن و رفت‌وآمدهايي که صورت گرفت، آخرين اظهارات اسرائيلي‌ها نشان مي‌دهد فشار زيادي بر بايدن و دولت او ايجاد شده و ممکن است در آن سه مورد هم شاهد تغيير سياستي نباشيم؛ همان‌طور که اعلام کردند بلندي‌هاي جولان تحت اشغال اسرائيل باقي خواهد ماند! زنگنه تأکيد کرد: گرچه دولت جديد از ائتلاف احزاب راست، چپ و ميانه تشکيل شده، اما براي ايجاد اتحاد بيشتر ميان آن‌ها ممکن است شاهد اقدامات تندروانه هم باشيم. درواقع ائتلاف حاضر در قدرت با ادعاي تأمين امنيت اسرائيل، سعي‌ مي‌کند دست چپي‌ها را مجبور به همراهي کند و آن‌ها هم اقدامات تندروانه دست راستي‌ها را تائيد کنند.اين کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به حضور دو حزب عربي فلسطيني در ائتلاف شکننده حاضر در قدرت در رژيم صهيونيستي و تأثير ماجراجويي‌ها عليه فلسطيني‌ها بر عملکرد اين دو حزب، تصريح کرد: در اين شرايط اين احتمال وجود دارد که احزاب عربي که وارد اين ائتلاف شده‌اند، از ائتلاف خارج شوند و کابينه دوباره مجبور به تشکيل ائتلاف جديدي شود.

 

وي به تلاش‌هاي نتانياهو براي انحلال دولت و ايجاد دولت راست‌گراي ديگر براي حضور خود در قدرت پرداخت و ادامه داد: البته اين نگراني وجود دارد که نتانياهو با وجود همه مشکلاتي که برايش ايجاد شده و احتمال محاکمه او به دليل پرونده فسادش، همچنان سعي مي‌کند احزاب دست راستي را ترغيب به ايجاد تنش جديد کند و بعد از خروج احزاب عربي و يا چپ، مجدداً خود را به‌عنوان جايگزين مقبول‌تر معرفي نمايد .زنگنه به وضعيت گروه‌هاي فلسطيني در برابر رژيم صهيونيستي و همچنين حملات موشکي و اقدام هماهنگ اين گروه‌ها در جنگ اخير به مناطق صهيونيستي اشاره و تأکيد کرد: با اينکه گروه‌هاي فلسطيني مشکلات فراواني دارند، اما جنگ 12 روزه اين گروه‌ها را به هم نزديک کرد و اسرائيل هم انتظار چنين پاسخي را از گروه‌هاي مقاومت نداشت. در چنين شرايطي هرگونه اقدام جديدي عليه غزه و حمله به آن براي رژيم صهيونيستي به‌سادگي ميسر نخواهد بود.

 

وي گفت: ضمن اينکه رژيم صهيونيستي در معادلات خود بايد سلاح‌ها و تاکتيک‌هاي جديد مقاومت فلسطين را لحاظ کند. بااين‌حال همچنان دولت خودگردان به‌عنوان عامل تفرقه، عمل و با سازمان‌هاي امنيتي اسرائيل همکاري مي‌کند. اين وضعيت گرچه به لحاظ حس ملي براي فلسطيني‌ها تاسف‌بار است، اما همکاري و اصرار گروه‌هاي فلسطيني مقاوم در برابر رژيم صهيونيستي را افزايش مي‌دهد.اين کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اظهارات وزير خارجه مصر درباره رايزني‌ها با دولت جديد در رژيم صهيونيستي در خصوص پيشبرد طرح صلح باوجود اقدامات اين دولت عليه فلسطيني‌ها، گفت: مصر در سرزمين‌هاي فلسطيني دخالت و نفوذ دارد، اين کشور حضور تاريخي داشته و امتداد جغرافيايي به‌خصوص براي غزه محسوب مي‌شود. زماني، غزه هم تحت مديريت مصري‌ها بود و بخشي از صحراي سينا جزء فلسطين محسوب مي‌شد.وي يادآور شد: رفت‌وآمد فلسطيني‌ها از گذرگاه بزرگشان تحت نظر مصري‌ها قرار مي‌گيرد؛ بنابراين در هر جنگ و صلحي مصري‌ها حضور پيدا مي‌کنند و مي‌خواهند همچنان پرونده فلسطين و غزه در دست آن‌ها باشد.

 

منبع : اطلاعات ، 19/04/1400

لینک کوتاه:

کپی شد