جمعه 20/سپتامبر/2024

محرومیت 20 ساله مادر فلسطینی از ملاقات فرزندان اسیرش

شنبه 18-سپتامبر-2021

ورود اسیر فلسطینی کاید الفسفوس به دومین ماه اعتصاب غذای خود و خطرات و نگرانی‌های چنین اقدامی که به تجربه برای دیگران به اثبات رسیده ابتدای راهی طولانی برای رنج‌های فوزیه محمد الفسفوس (ام اکرم) مادر 60 ساله وی به شمار نمی‌رود.

این مادر فلسطینی از 20 سال قبل در این راه پر رنج قدم گذاشته و تا به امروز پایان آن را به چشم خود ندیده است و تنها آرزوی وی آن است که با 6 فرزند خود در یک منزل و بر سر یک سفره بنشیند.

تنها بازداشت فرزندان وی اکرم، محمود، کاید، خالد، حسن و حافظ نبوده که آنها را گرد هم جمع کرده بلکه زنجیرها و سلول‌های زندان‌های اسرائیل چندین بار آنها را به هم رسانیده است. یکبار در سال 2008 مادر به همراه فرزندان خود برای بازجویی به سلول‌های زندان منتقل شدند و بار دیگر که آنها پدر خود را از دست دادند.

 

اعتصاب کاید

روز پنجنشبه اعتصاب کاید 32 ساله متولد منطقه دورا در جنوب کرانه باختری وارد 64 امین روز خود شد اما اخبار وی به مادرش نرسیده و تلاش‌های وی از طریق وکلا و کمیته بین المللی صلیب سرخ برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی وی با شکست مواجه شد.

بر اساس اظهارات مادر کاید در گفتگو با شبکه الجزیره علاوه بر کاید اشغالگران محمود، اکرم و حافظ 3 برادر وی را بازداشت کرده که هم اکنون تمام آنها در حبس موقت به سر می‌برند.

بازداشت موقت برادران کاید با دستور نظامی اسرائیلی برای چندین ماه صادر شده که بدون هر گونه اتهام و سقف زمانی مشخص قابل تمدید است.

مادر کاید اسیر فلسطینی که هم اکنون در اعتصاب غذا قرار دارد می‌گوید: امیدوارم برای دیدن کاید بروم، کاید 63 روز (روز چهارشنبه) است که اعتصاب غذا کرده و من هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندم ندارم، هیچ کدام از وکلا یا صلیب سرخ خبری از کاید به ما نمی‌دهند.

وی در حالی که اشک در چشم داشت افزود: نسبت به سلامتی فرزندم نگرانم، وزن او 90 کیلوگرم بود که هم اکنون به 60 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

این مادر فلسطینی می‌گوید: فرزندم کاید را ندیده‌ام و از حدود یک سال قبل که بازداشت شده به من اجازه ملاقات با او را نداده‌اند، کاید از تمام کسانی که می‌توانند به ملاقاتش بروند دعوت می‌کند.

کاید آخرین بار در اکتبر سال 2020 بازداشت شد و به مدت 6 ماه در شرایط بازداشت موقت به سر برد. سپس این وضعیت برای 6 ماه دیگر تمدید شد لذا وی تصمیم گرفت اعتصاب غذا انجام دهد. پس از آن برادرش محمود نیز به وی پیوست اما شرایط جسمانی محمود رو به وخامت نهاده و نتوانست اعتصاب غذا را ادامه دهد.

 

خانواده‌ای رنج دیده

این مادر سالمند فلسطینی می‌گوید: ما خانواده‌ای رنج دیده هستیم. وی به 4 فرزند خود اشاره می‌کند که هم اکنون در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند که کاید، اکرم، محمود و حافظ هستند و این 3 برادر همزمان با اعتصاب کاید بازداشت شده‌‌اند.

ام اکرم دردهای نهفته در دل خود را بازگو کرده و هنگامی که به یاد بزرگ شدن 11 فرزند (پسر و دختر) خود پس از وفات پدرشان در 20 سال قبل می‌افتد گریه می‌کند، وی می‌گوید: فرزندانم را با خون دل بزرگ کردم، خدا از حال من با خبر است، پدر آنها در حالی که 6 فرزندم در زندان بودند فوت کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال 2008 در زندان اسرائیلی عوفر در غرب شهر رام الله بازداشت شده و به همراه 6 فرزند خود تحت بازجویی قرار گرفته است گفت: فرزندان من مظلوم هستند، به تمام آنها ظلم شده است.

 

50 سال در زندان

فوزیه الفسفوس ادامه داد فرزندانش مجموعاً 50 سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل گذرانده‌اند، محمود 13 سال، کاید 7 سال، خالد 9 سال، حسن 11 سال، حافظ 5 سال و اکرم 5 سال.

نهایت آرزوی این مادر فلسطینی که هم اکنون 4 فرزندش در اسارت به سر می‌برند علاوه بر پیروزی فرزندش کاید در اعتصاب غذا آن است که با 6 فرزند پسر خود در یک جا جمع شود، او می‌گوید: یکی را آزاد می‌کردند اما به جای آن دو نفر دیگر را می‌گرفتند … می‌خواهم آنان را در آغوش بکشم و با من در خانه باشند.

وی افزود: ما یکدیگر را در یک مجلس ندیده‌ایم، آنها بیش از آنکه با هم زندگی کنیم در زندان‌های اسرائیل زندگی کرده‌اند، از سال 2000 تا کنون مرتب بازداشت ‌شده و آزاد می‌شوند.

 

«جوان» به پدرش نگاه می‌کند

جوان دختر 8 ساله با سوال از مادر بزرگ خود اصرار دارد از سرنوشت پدرش با خبر شود و اینکه چرا بازداشت شده ولی مادر بزرگ جوابی برای او ندارد.

جوان می‌گوید: من مشتاق دیدار پدرم هستم، 63 روز از اعتصاب غذای او می‌گذرد و در این مدت آب و غذا نخورده است.

این کودک فلسطینی می‌خواهد در کنار پدرش بایستد و برای او آزادی مسألت نموده و می‌گوید: خدا از تو حفاظت کند پدر، من خیلی تو را دوست دارم.

جوان هر بار که کیف مدرسه خود را بر‌می‌دارد به یاد پدرش می‌افتد، پدر درس‌ها را با جوان مرور می‌کرد و او را به مدرسه می‌برد. جوان می‌گوید: پدر مرا دوست داشت و مرا به مدرسه می‌برد.

بر اساس اعلام انجمن غیر دولتی اسرای فلسطینی علاوه بر کاید الفسفوس 5 اسیر دیگر تا روز چهارشنبه گذشته به اعتصاب غذای خود ادامه داده‌اند که عبارتند از: هشام ابو هواش به مدت 31 روز، شادی ابو عکر به مدت 20 روز، مقداد القواسمه به مدت 56 روز، علاء الاعرج به مدت 38 روز و رایق بشارات به مدت 25 روز. تمام 6 اسیر مذکور در اعتراض به بازداشت موقت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس اعلام انجمن اسرای فلسطینی هم اکنون حدود 4650 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در بازداشت به سر می‌برند که از میان 520 نفر در شرایط بازداشت موقت هستند. همچنین از این تعداد 40 اسیر زن و حدود 200 کودک و خردسال نیز در اسارت قرار دارند.

 

لینک کوتاه:

کپی شد