یکشنبه 22/سپتامبر/2024

دولت عراق برگزاری کنفرانس صهیونیستی در اربیل را محکوم کرد

شنبه 25-سپتامبر-2021

دولت عراق امروز شنبه طی بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با نشست برگزار شده در اربیل که شرکت کنندگان در آن خواستار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند، اعلام کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دفتر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، این نشست که شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود را با نشست‌های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده، اعلام می‌کند.
در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می‌کند که این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی‌شود، اما برخی شخصیت‌ها سعی دارند این نشست‌ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند .
دفتر نخست وزیر عراق مواضع مطرح شده در این نشست را نظر مردم این کشور ندانست و تاکید کرد که این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب است.
دفتر الکاظمی بیان کرد: این در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان‌های ملت و پی‌ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.
در بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است.
در این بیانیه تاکید شده است: دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین را اعلام می‌کند. در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می‌دهد.
لازم به ذکر است که قبل از این نیز، نهاد ریاست جمهوری عراق طی بیانیه ای برگزاری این نشست را محکوم کرده بود.
در این بیانیه ضمن تاکید بر موضع ثابت عراق در پشتیبانی از مسئله فلسطین و احقاق همه حقوق مشروع فلسطینیان، مخالفت قاطع بغداد با موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته و ضرورت احترام به اراده و خواست مردم عراق و تصمیم ملی مستقل آنها یادآوری شده است.
ریاست جمهوری عراق در ادامه خاطر نشان ساخت که نشست اخیر در اربیل برای ترویج مفهوم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تنها بیانگر موضع شرکت کنندگان در آن است و تلاشی در راستای بر هم زدن وضعیت عمومی و هدف قرار دادن صلح داخلی می‌باشد.
ریاست جمهوری عراق ضمن تاکید بر دوری از ترویج مفاهیم غیر قابل قبول از نظر ملی و قانونی که به احساسات مردم این کشور آسیب می‌رسانند، عنوان کرد که در شرایط کنونی باید خود را برای برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف در راستای پشتیبانی از مسیر ملی و بازگرداندن زندگی آزاد و شرافتمندانه برای همه شهروندان عراق آماده کنند.

لینک کوتاه:

کپی شد