شنبه 21/سپتامبر/2024

دولت آمریکا درصدد بازگشایی دفاتر ساف در واشنگتن

پنج‌شنبه 30-دسامبر-2021

دولت آمریکا در نظر دارد دفاتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را بازگشایی کند و کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان را افزایش دهد. این اقدامات به سبب تاخیر در بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس انجام می‌گیرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه اسرائیلی “یدیعوت احرونوت” به نقل از منابع دیپلماتیک آورده است که دولت آمریکا فعلا بازگشایی کنسولگری خود در قدس شرقی را حداقل به بعد از تحویل سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی به یائیر لاپید موکول کرده است.
به موجب توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت دو سال اول نخست وزیر خواهد بود و پس از آن لاپید تا نوامبر 2025 عهده‌دار این سمت خواهد بود.
روزنامه مذکور اشاره کرد که مقامات دولت رژیم صهیونیستی به آمریکا هشدار دادند که بازگشایی کنسولگری در قدس اشغالی ممکن است به فروپاشی دولت ائتلافی این رژیم منجر شود.
در همین راستا، یک مسئول اسرائیلی عنوان کرد که بازگشایی دفاتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن برای رژیم صهیونیستی فاجعه‌ای بزرگ نمی‌تواند باشد، اما با این حال “اسرائیل” از آمریکایی‌ها می‌خواهد این مسئله را به انصراف تشکیلات خودگردان از شکایت علیه این رژیم در دادگاه کیفری بین‌المللی مشروط سازد.
لازم به ذکر است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا سپتامبر 2018 در واکنش به شکایت تشکیلات خودگردان از رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین المللی در لاهه و عدم همراهی با طرح به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن، دفاتر ساف را بست.
ترامپ همچنین پس از انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی در اواسط سال 2018، کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را هم سال بعد از آن تعطیل کرد.
جو بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی خود قبل از ورود به کاخ سفید وعده داده بود کنسولگری آمریکا در قدس را بازگشایی کند، البته زمان مشخصی برای این کار اعلام نشده است.

لینک کوتاه:

کپی شد