شنبه 21/سپتامبر/2024

گدایی در خانه بنی‌گانتس

دوشنبه 3-ژانویه-2022

این اولین باری نیست که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم اسرائیل، دیدار می‌کند. این دو در اواخر ماه آگوست با هم دیدار کرده بودند و گانتس آن موقع به رام‌الله، مرکز تشکیلات خودگردان رفته بود تا با عباس دیدار کند و گفته می‌شد که او برنامه‌ای برای دیدار مجدد دارد، اما نه تنها انتظار نمی‌رفت به این زودی باشد و انتظار این بود که دیدار دوم این دو دست کم بعد از سال نو میلادی انجام بگیرد، بلکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد عباس برای دیدار گانتس به خانه او در شهر رأس‌العین برود. این کار عباس نه تنها بی‌سابقه است بلکه با توجه به امتناع صریح نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، از دیدار با عباس یا دیگر مقامات فلسطینی، به شدت تحقیرآمیز نیز است. از این رو، باید پرسید که عباس چرا تا این میزان تحقیر را پذیرفته و با این رفتار تحقیرآمیزش چه سودی نصیب فلسطینی‌ها می‌کند؟
شکی نیست که اضطرار، انگیزه اصلی عباس برای رفتن به خانه بنی‌گانتس است. مؤسسه افکار عمومی و سیاستگذاری فلسطینیان در رام‌الله یک نظرسنجی در
۲۱ سپتامبر منتشر کرد که نشان می‌داد از هر پنج فلسطینی، چهار نفر خواهان استعفای عباس هستند. خلیل شقاقی، رئیس این مؤسسه، به آسوشیتدپرس گفته بود که این «بدترین» نتایج به دست آمده برای عباس در یک نظرسنجی و طی ۱۷ سال از رهبری او است. جالب اینجا است که نیمی از حامیان کناره‌گیری عباس خواهان سپرده شدن رهبری فلسطینی به جنبش حماس بودند و بنابر این نظرسنجی، ۴۵ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که حماس باید سکان‌دار رهبری باشد در حالی که تنها ۱۹ درصد جنبش غیرمذهبی فتح و محمود عباس را هنوز لایق این نقش می‌دانند. قرار بود انتخابات فلسطینی در بهار امسال برگزار شود که عباس آن را لغو کرد و بسیاری از کارشناسان علت آن را شکست قطعی او در آن انتخابات می‌دانستند. حالا با این نظرسنجی باید گفت که عباس در هر انتخاباتی که برگزار شود بازنده اصلی است و به این دلیل است که به فکر گدایی از رژیم اسرائیل افتاده تا شاید بتواند راه نجاتی پیدا کند.
شبکه تلویزیونی کانال
۷ رژیم صهیونیستی در گزارشی در مورد امتیازاتی گفت که گانتس در این دیدار به عباس داده که عبارتند از پرداخت مالیاتی به ارزش ۱۰۰ میلیون شِکِل، واحد پول رژیم صهیونیستی، صدور ۶۰۰ کارت تجاری BMC برای بازرگانان فلسطینی، صدور ۵۰۰ مجوز برای ورود به سرزمین‌های اشغالی با خودرو و صدور ده‌ها مجوز ویژه برای شخصیت‌های برجسته و مقامات تشکیلات خودگردان. با توجه به ادامه سیاست شهرک‌سازی دولت بنت و اجرای نمایش‌های قضایی و حقوقی برای تخریب خانه‌های فلسطینی در شهرها، محلات و روستا‌های فلسطینی نظیر محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی، الوالجه و بیت‌جالا، باید گفت که این نحو امتیاز گرفتن توسط رئیس تشکیلات خودگردان حقیرانه‌ترین شکلی بود که تاکنون انجام شده بود.
صدور چند کارت بازرگانی یا مجوز تردد نه تنها فلسطینی‌ها را به خانه‌های آبا و اجدادی‌شان بازنمی‌گرداند و باعث جلوگیری از تخریب بیشتر آن‌ها برای ساخت شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی نمی‌شود بلکه ضمانت اجرایی نیز ندارد. لازم به یادآوری است که بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی است و همین مقدار امتیازی هم که داده به راحتی توسط رئیسش، بنت یا دیگر مقامات رژیم صهیونیستی نادیده گرفته می‌شود. این موضوع با توجه به تمایلات راست‌گرایانه صهیونیستی بنت قابل توجه است که طی این مدت کوتاه از نخست‌وزیری‌اش به خوبی آشکار شده است. از سوی دیگر، معلوم نیست که عباس چگونه می‌تواند این امتیازات را به فلسطینیانی بفروشد که دیگر او را رهبری لایق نمی‌دانند و حتی همین اقدامش را نیز در برابر حماس چیزی جز ذلت و خواری نمی‌دانند. در واقع، عباس در حالی با گدایی در خانه گانتس چند کارت بازرگانی و مجوز تردد با خودرو به دست آورده که حماس در موضوع تبادل اسرا دست برتر دارد و با تعیین شرط و شروط بر رژیم اسرائیل فشار وارد می‌کند. حماس و جهاد اسلامی در این راستا به اطلاع میانجی مصری رسانده‌اند که نمی‌توانند در موضوع تبادل اسرا به مذاکراتی ادامه بدهند که پایانش معلوم نیست. این موضع حماس و جهاد اسلامی در مقایسه با رفتن عباس به خانه گانتس چیزی است که باعث محبوبیت حماس و جهاد اسلامی شده و معلوم است که عباس با این امتیاز‌های حقیرانه نه تنها نمی‌تواند محبوبیتی میان فلسطینیان به دست آورد بلکه همین حداقل محبوبیت
۱۹ درصدی را هم از دست می‌دهد.

 

 

منبع: روزنامه جوان ، 08/10/1400


 

لینک کوتاه:

کپی شد