جمعه 20/سپتامبر/2024

سناریوهای ممکن پس از استعفای سیلمن

چهارشنبه 6-آوریل-2022

نظام سیاسی رژیم صهیونیستی صبح امروز چهارشنبه شاهد یک تغییر سیاسی بود و “ایدیت سیلمن” عضو کنست از حزب یمینا استعفای خود را از ائتلاف دولتی اعلام کرد. اکنون این سوال مطرح است که سرنوشت دولت ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید پس از این اتفاق چه خواهد شد:
1: گزینه نخست: در چنین حالتی، ائتلاف حاکم می‌تواند کار خود را ادامه دهد و به رغم استعفای سیلمن، برای جلب حمایت اکثریت اعضای کنست جهت تصویب قوانین عادی تلاش کند، اما مشکل زمانی خواهد بود که بحث قوانینی مطرح باشد که برای تصویب به رای 61 عضو کنست نیاز باشد.
2: گزینه دوم: اینکه اپوزیسیون به دنبال سلب اعتماد از ائتلاف دولتی باشد. در چنین شرایطی، اپوزیسیون برای انحلال دولت کنونی و انتخاب فرد جایگزین جهت تشکیل دولت جدید به 61 رای نیاز خواهد داشت که در این رابطه هم مشکلاتی وجود دارد:
نخست: جریان اپوزیسیون همچنان باید تلاش کند تا یک عضو دیگر از ائتلاف دولتی را جذب کند.
دوم: همانگونه که گفتیم، توافقی کلی بر سر نامزد جایگزین شکل گرفته و در چنین شرایطی، لیست مشترک عربی می‌تواند برای جریان اپوزیسیون مشکل‌ساز شود.
3: گزینه سوم: پیشنهاد قانونی برای انحلال کنست بیست و چهارم، این گزینه، با توجه به اینکه کسب آرای لازم توسط اپوزیسیون برای سلب اعتماد از دولت کنونی سخت به نظر می‌رسد، واقعی‌تر از دیگر گزینه‌ها خواهد بود و در صورت انحلال کنست، یائیر لاپید مستقیما نخست وزیر دولت انتقالی خواهد شد.

لینک کوتاه:

کپی شد