جمعه 20/سپتامبر/2024

استعفای یک عضو دیگر کابینه ائتلافی/ دولت بنت در آستانه سقوط

پنج‌شنبه 19-می-2022

“گیداء ریناوی زعبی” عضو کنست رژیم صهیونیستی از حزب میرتس امروز پنجشنبه استعفای خود از کابینه ائتلافی این رژیم را اعلام و تاکید کرد که در آینده نیز برای هیچ سمتی کاندید نخواهد شد. با استعفای زعبی، کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید متکی 59 عضو خواهد بود و در آستانه سقوط قرار گرفته است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از سایت عرب 48، ریناوی زعبی در پیامی به نفتالی بنت و یائیر لاپید علت استعفای خود را بیان کرده است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که بنت و لاپید و حتی اعضای حزب میترس از این اقدام او شوکه شدند و از طریق رسانه‌ها از آن خبردار شدند.
در پیام ریناوی زعبی آمده که رهبران دولت ائتلافی طی ماه‌های اخیر، به سبب مسائل سیاسی بی‌اهمیت و به منظور تقویت حضور راست‌گرایان، بارها اقدام به اتخاذ مواضعی سفت و سخت در مورد برخی مسائل مهم و اساسی در جامعه عربی از جمله مسجد الاقصی، قبه الصخره، شیخ جراح، شهرک‌سازی و اشغالگری، تخریب خانه‌ها و مصادره اراضی ساکنان النقب و البته قانون شهروندی کرده‌اند.
وی افزود: ائتلاف دولتی در رابطه با نیازهای حقیقی مناطق عرب‌نشین از جمله مسئله مسکن، کار و آموزش، به شیوه‌ای کاملا تحقیرآمیز با من رفتار کرد.
ریناوی زعبی همچنین تاکید کرد که حملات خشونت‌آمیز نیروهای پلیس به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان و حمله به تشییع کنندگان پیکر شهید شیرین ابوعاقله در قدس غیرقابل تحمل بود و در نهایت به این نتیجه رسیدم که دیگر نمی‌توانم در چنین کابینه‌ای بمانم که اینگونه تحقیرآمیز با جامعه عربی که خودم نیز عضوی از آنم، تعامل می‌کند.
او در پایان نامه خود به بنت و لاپید آورده که با توجه به این مسائل، تصمیم گرفته استعفا دهد و دیگر برای هیچ سمتی در آینده نیز کاندید نخواهد شد.
در پی استعفای زعبی، نفتالی بنت اعضای حزب متبوعش “یمینا” را به جلسه‌ای فوری فراخوانده است.
همچنین حزب میرتس نیز در تلاش است تا بتواند زعبی را تحت فشار قرار داده و او را از استعفا منصرف کند.
از طرفی هم لیکود که اوضاع بر وفق مرادش پیش می‌رود، در تلاش است تا بتواند ضربه نهایی را به دولت ائتلافی بنت و لاپید بزند و اعلام کرده که روز چهارشنبه آینده طرحی را برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه خواهد داد.

لینک کوتاه:

کپی شد