شنبه 21/سپتامبر/2024

سیلی محکم دولت لاپید به جو بایدن و راه حل دو دولتی

پنج‌شنبه 14-جولای-2022

جنبش اسرائیلی «صلح اکنون» اعلام کرد دولت اسرائیل با تصمیم جدید خود برای بررسی دو طرح ویرانگر شهرک سازی در قدس شرقی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سیلی محکمی زده است در حالی که وی حمایت از راه حل دو دولتی را بارها تکرار کرده است.
این جنبش افزود: در حالی که بایدن چند بار در مراسم استقبال از وی در فرودگاه بن گوریون از راه حل دو دولتی حمایت کرد اما قرار است تنها کمی پس از خروج رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل توسعه دو شهرک جدید در قدس شرقی مورد بررسی قرار گیرد. این طرح‌ها پس از آن بررسی می‌شوند که یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل دستور داد نشست بررسی کمیته برنامه ریزی منطقه قدس در 18 ماه جاری بزگرار نشده تا از هر گونه تنش آفرینی در جریان سفر بایدن به اسرائیل جلوگیری شود و به جای آن طرح‌های جدید هفته آینده مطابق با 25 ماه جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه بیانیه این جنبش اسرائیلی آمده است: کمیته برنامه ریزی طرح ساخت 2000 واحد مسکونی جدید را بررسی خواهد کرد که ضربه‌ای اساسی به امکان اجرای راه حل دو دولتی و توسعه شهرک‌ها در قدس شرقی که پایتخت فلسطین است محسوب می‌شود. این طرح‌های جدید گفعات حشاکید در نزدیکی بیت صفافا و طرح کانال پایین میان هار حوما و گفعات هاماتوس به عنوان آخرین راه ارتباطی میان بیت صفافا و دیگر مناطق فلسطینی در قدس شرقی را مسدود خواهد کرد.
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: دولت لاپید می‌خواهد به رئیس جمهور آمریکا سیلی زده و در جریان سفر وی به اسرائیل دو طرح توسعه شهرکی ویرانگر در قدس شرقی را مطرح نماید. این در حالی است که جو بایدن به محض ورود به اسرائیل از حمایت و پایبندی خود به راه حل دو دولتی سخن گفت. دولت اسرائیل برای نابودی این راه حل تلاش کرده و این طرح‌ها نه تنها به روابط آن با بزرگترین متحدش ضربه وارد می‌کند بلکه به منافع اسرائیل و افق‌های صلح و حل و فصل نزاع در قدس خسارت می‌زند.

لینک کوتاه:

کپی شد