چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

5 تحریم دولت راستگرای نتانیاهو علیه تشکیلات خودگردان/واکنش‌های فلسطینی

جمعه 6-ژانویه-2023

دولت رژیم صهیونیستی روز گذشته انجام برخی اقدامات علیه تشکیلات خودگردان فلسطین را به تصویب رساند چرا که این نهاد فلسطینی قصد طرح شکایت در دادگاه بین المللی دادگستری لاهه دارد که البته ریاست تشکیلات خودگردان به آن واکنش نشان داد.

بیانیه صادر شده از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره به آن دارد که این تحریم‌ها واکنش عملی اسرائیل به تصمیم فلسطینیان برای ورود به جنگ سیاسی و حقوقی علیه اسرائیل به شمار می‌رود.

اقدامات اتخاذی دولت رژیم صهیونیستی شامل تحویل 139 میلیون شِکل (معادل 39 میلیون دلار) از اموال تشکیلات خودگردان به خانواده‌های کشته شدگان اسرائیلی در عملیات‌های فلسطینی می‌‌شود.

همچنین قرار است از پرداختی‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به اسرا و خانواده‌های شهدا در سال 2022 کاسته شده و ساخت و ساز فلسطینیان در مناطق «ج» متوقف شود.

دولت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به مزایای ارائه شده به شخصیت‌های فلسطینی مدیریت کننده نزاع حقوقی و سیاسی علیه اسرائیل پایان دهد.

از دیگر تصمیم گیری‌های انجام شده توسط اشغالگران اتخاذ برخی اقدامات علیه سازمان‌های کرانه باختری است که ترویج کننده فعالیت‌های خصمانه بوده که از جمله آنها اقدام سیاسی و حقوقی علیه اسرائیل تحت پوشش اقدامات بشردوستانه است.

ایتمار بن غفیر وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: دولت راستگرای ما در کابینه امنیتی برای انجام اقداماتی فوری علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران آن تصمیم گیری نموده و امیدواریم اقدامات بیشتری علیه کسانی که از تروریسم حمایت کرده و یا برای فشار به اسرائیل تلاش می‌کنند صورت پذیرد.

 

واکنش‌های فلسطینی

تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال برخی تحریم‌ها علیه خود را محکوم نموده و تاکید کرد به مبارزه حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به اشغالگری ادامه خواهد داد.

دکتر نبیل ابو ردینه سخنگوی رئیس جمهور فلسطین در گفتگو با پایگاه اینترنتی عربی 21 گفت: مردم فلسطین و رهبران آن قادر به حمایت از حقوق مشروع فلسطینیان هستند، حقوقی که به هیچ قیمتی قابل مذاکره و چشم پوشی نیست.

ابو ردینه تاکید کرد رئیس جمهور فلسطین به مبارزه حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک خود برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیلی علیه سرزمین فلسطین و قدس به عنوان پایتخت آن ادامه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: اقدام فوری جامعه بین الملل و در صدر آن دولت آمریکا برای توقف تهدیدات اسرائیل که در تعارض با تمام قطعنامه‌های مشروع بین المللی قرار دارد ضروری است.

سخنگوی رئیس جمهور فلسطین در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: دولت افراطی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو برای تنش آفرینی و سوق دادن منطقه به سمت انفجار اوضاع تلاش کرده و بی توجهی دولت اشغالگر به قوانین بین المللی و مشروعیت بین المللی به شدت محکوم است و لازمه این شرایط اتخاذ موضع قدرتمند بین المللی در قبال این هرج و مرج طلبی اسرائیل است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار عربی 21 که چرا اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن تشکیلات خودگردان و ابومازن به عنوان رئیس آن تلاش می‌کند؟ پاسخ داد: زیرا دولت اشغالگر به دنبال صلح نیست و خواهان مشروعیت بین المللی نبوده و به دنبال ادامه اختلافات در فلسطین است.

ابو ردینه تاکید کرد: اسرائیل نمی‌خواهد کشور فلسطین تشکیل شود و برای تسلط بر شهر قدس تلاش می‌کند، سازمان آزادی بخش فلسطین به قدس و کشور مستقل فلسطین و همچنین مشروعیت بین المللی پایبند بوده و به همین دلیل اسرائیل به دنبال تضعیف تشکیلات خودگردان به عنوان بازوی سازمان آزادی بخش است.

در همین راستا جنبش حماس نیز تصمیم دولت اشغالگر برای اعمال تحریم علیه تشکیلات خودگردان فلسطین را محکوم نموده و آن را جنایت توصیف کرد.

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت اقدام دولت افراطی و اشغالگر در اعمال آنچه اقدامات تحریمی علیه ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین نامیده است را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما این اقدام را جنایت و تجاوزی صهیونیستی علیه حقوق طبیعی خود دانسته و آن را تلاشی برای تاثیر گذاری بر تصمیمات بین المللی جهت پیگیری رژیم اشغالگر در دادگاه بین المللی لاهه تلقی می‌نماییم.

حماس در ادامه این بیانیه افزود: ما تشکیلات خودگردان فلسطین را به تسلیم نشدن در برابر این تهدیدات و تحریکات و از سوی دیگر پیگیری مساله تحت پیگرد قرار دادن اشغالگران صهیونیست در دادگاه بین المللی لاهه دعوت می‌کنیم.

این جنبش فلسطینی در بخش دیگری از بیانیه خود خطاب به تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: ما شما را به تقویت جبهه ملی داخلی برای مقابله با گستاخی اشغالگران و دولت افراطی آن فرا می‌خوانیم که عمداً حقوق مردم فلسطین، سرزمین و مقدسات آن را مورد تعرض قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است دولت نتانیاهو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که جمعه گذشته به تصویب رسید را مورد حمله قرار داد. این قطعنامه با 87 رای مثبت، 26 رای مخالف و 53 رای ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه از دادگاه بین المللی لاهه می‌خواهد نظر کارشناسی خود را در خصوص پیامدهای ناشی از تعرضات مکرر رژیم صهیونیستی به حقوق ملت فلسطین بر مساله تعیین سرنوشت و اشغال بلند مدت سرزمین فلسطین را اعلام کند.

لینک کوتاه:

کپی شد