چهارشنبه 23/اکتبر/2024

تعداد «سفیران آزادی» به 119 نفر افزایش یافته است

پنج‌شنبه 15-ژوئن-2023

مرکز فلسطینی پژوهش‌های اسرا از افزایش تعداد کودکان «سفیران آزادی» به 119 نفر خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین در بیانیه این مرکز فلسطینی آمده سامر محمد ابو کویک 45 ساله از شهر رام الله آخرین اسیر در بند رژیم صهیونیستی است که خداوند فرزندی به وی عطا نموده که از طریق قاچاق نطفه به بیرون از زندان متولد شده است.
مرکز فلسطینی پژوهش‌های اسرا افزود ابوکویک یکی از قدیمی‌ترین اسرا در زندان‌های صهیونیستی است که از 21 سال قبل دستگیر و به 3 بار حبس ابد محکوم شده و از شرایط نامناسب جسمی رنج می‌برد.
ریاض الاشقر رئیس این مرکز فلسطینی گفت: تعداد اسرایی که از طریق قاچاق نطفه به بیرون از زندان صاحب فرزند شده‌اند به 77 نفر رسیده که از این تعداد 57 نفر اهل کرانه باختری، 13 نفر از اهالی نوار غزه، 6 نفر از اهالی قدس و یک نفر از ساکنان اراضی اشغالی 1948 هستند.
فلسطینیان از کودکانی که از طریق قاچاق نطفه اسرای فلسطینی به بیرون از زندان متولد می‌شوند با اصطلاح «سفیران آزادی» یاد می‌کنند و معمولاً این اقدام توسط اسرایی انجام می‌شود که دارای محکومیت‌های طولانی مدت هستند. خانواده‌های این اسرا نیز به دلیل مسائل امنیتی از روش قاچاق نطفه به خارج از زندان سخن نمی‌گویند.
علمای دینی فلسطینی مانند شیخ عکرمه صبری مفتی سابق فلسطین و حامد البیتاوی رئیس انجمن علمای فلسطین به حلیت فرزند آوری زنان از نطقه شوهران خود که از زندان به بیرون قاچاق می‌شوند فتوا دادند.
اولین تجربه موفقیت آمیز این اقدام در تاریخ 13 آگوست 2012 به ثبت رسید که نتیجه آن تولد اولین سفیر آزادی به نام مهند بود که پدر وی عمار الزبن محکوم به 27 بار حبس ابد و 25 سال زندان گردیده است.

لینک کوتاه:

کپی شد