جمعه 20/سپتامبر/2024

تحقیقات رسانه‌ای کذب ادعاهای صهیونیستی را ثابت کرد

دوشنبه 16-اکتبر-2023

تحقیقات انجام شده توسط الجزیره حاکی از آن است شبکه‌ای از حساب‌های راست‌گرای نزدیک به رژیم صهیونیستی، که بیشتر آنها در ایالات متحده آمریکا هستند، ادعاهای نادرستی مبنی بر سر بریدن 40 کودک اسرائیلی توسط جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در جریان عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر امسال را منتشر کردند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این تحقیقات توسط آژانس نظارت و راستی آزمایی “سند” در شبکه الجزیره انجام شده که منابع ادعاها و روایتی را که باعث انتشار اخبار کذب بدون راستی‌آزمایی می‌شود شناسایی می‌کند. آژانس مذکور تاکید کرد که هدف از انتشار این گونه اخبار بسیج افکار عمومی جهان علیه مقاومت فلسطین و ساکنان نوار غزه و توجیه تجاوز وحشیانه اسرائیل به این باریکه است
آغاز داستان
ماجرا از آنجا شروع شد که یک روزنامه نگار اسرائیلی به نام نیکول زدک که برای کانال اسرائیلی “i24” کار می کند، طی پوشش زنده ای از شهرک کفار عزه در نزدیکی مرز با نوار غزه ادعا کرد که مقاومت فلسطین 40 کودک را در این مکان سر بریده است. حساب‌های نزدیک به اسرائیل و برخی حساب‌های راستگرای امریکایی این شایعه گمراه کننده را بدون تایید رسمی رژیم صهیونیستی به سرعت دریافت و مخابره کرده‌اند.
این شایعه سیل عظیمی از واکنش‌ها را  در سراسر جهان به ‌ویژه در جهان غرب برانگیخت و با ادعای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دیدن تصاویری از کودکان اسرائیلی که توسط حماس سربریده شده‌اند، تقویت یافت، اما کاخ سفید بعداً تکذیب کرد که بایدن این تصاویر را ندیده است. وی تاکید کرد که فقط از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد آنها شنیده است.
با انتشار ادعاهایی مبنی بر سر بریدن کودکان در کفار عزه، تعدادی از خبرنگاران که با روزنامه نگار اسرائیلی منتشر کننده این خبر گمراه کننده در همان مکان حاضر بودند، گفتند که هیچ مدرکی دال بر آن ادعای شنیع نیافتند. آنها مصاحبه های زیادی با سربازان و مقامات اسرائیلی انجام دادند وحتی اظهارات شاهدان عینی را ضبط کردند اما دلیلی بر این ادعاها نبود.

تحقیقات انجام شده توسط وب سایت مستقل آمریکایی “The Grey Zone” نشان داد که منبع ادعای سر بریدن کودکان اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت یک سرباز اسرائیلی به نام دیوید بن زیون است که در مصاحبه ای که توسط “I24” اسرائیلی با وی انجام شد، از او به عنوان “رهبر شهرک نشینان افراطی” نام برده شد.
تحقیقات نشان می‌دهد که رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران گزارش‌های اولیه در این زمینه را پس از عدم امکان اثبات ادعای سر بریدن کودکان پس گرفتند، از جمله روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان و کاخ سفید که در بیانیه ای از ادعای مشاهده تصاویر سر بریدن کودکان اسرائیلی به دست مقاومت توسط بایدن عقب نشینی کرده‌اند.
چه کسی اخبار جعلی را تبلیغ کرد؟
این تحقیقات دو توییت اول را که این اخبار جعلی را از خارج از اسرائیل منتشر می‌کردند و در پلتفرم X (توئیتر سابق) نیز به بطور گسترده بازارسال شدند، رصد کرده است. یکی از آنها توسط حساب شخصی به نام گابریل نورونها، کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا منتشر شد که اکنون در موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا کار می کند.
توئیت دوم توسط حساب روزنامه نگاری به نام “اما وپ”، که برای GB News، یک شبکه بریتانیایی راست‌گرا کار می کند، منتشر شد.
آنها در توئیت های خود ادعای کذب در خصوص سر بریدن کودکان را منتشر و آن را به عنوان خبر تایید شده معرفی کردند.
در عرض 4 ساعت پس از ارسال اولین توییت، 30000 بازخورد از حدود 25000 حساب در پلتفرم X داشت.
این تحقیقات نشان داد که توییت‌ها در اولین ساعات انتشار خود بیشترین میزان بازخورد را در ایالات متحده داشتند و به ترتیب در هند، رژیم صهیونیستی و بریتانیا نیز به طورت گسترده به آن واکنش نشان داده شد.
چهره‌ها و فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در انتشار این ادعای نادرست و ترویج آن به صورت گسترده فعال بودند که بیشتر آنها با جریان راست افراطی در ایالات متحده در ارتباط بودند و برجسته‌ترین آنها “بن شاپیرو”، روزنامه‌نگار و فعال صهیونیست معروف آمریکایی است که توییت‌هایش باعث انتشار این ادعای دروغ به طور گسترده شد.
پس از آن ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویری را منتشر کرد که به ادعای او مربوط به یک کودک اسرائیلی است که توسط حماس سوزانده شده بود، اما جکسون هینکل، روزنامه نگار آمریکایی فاش کرد که آن تصویر جعلی است و در اصل این تصویری از یک سگ در کلینیک دامپزشکی بود که با استفاده از هوش مصنوعی، تصویری از بدن زغال‌شده یک کودک جایگزین آن شد.

لینک کوتاه:

کپی شد