جمعه 20/سپتامبر/2024

جنگ غزه مانعی جدی در برابر تلاش‌های آمریکا برای عادی سازی روابط

پنج‌شنبه 30-نوامبر-2023

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد جنگ غزه آزمونی برای روابط تازه تاسیس میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی خلیج فارس است که ابهاماتی را در خصوص رویکرد مورد حمایت آمریکا به وجود آورد که بر نظام منطقه‌ای متمرکز بر روابط اقتصادی با وجود اختلافات سیاسی و تاریخی تاکید دارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این روزنامه افزود در حالی که بعید است جنگ غزه به قطع روابط دیپلماتیک موجود منتهی شود اما محاسبات قدرت‌های خلیج فارس را دچار اختلال کرد که رژیم صهیونیستی را یک شریک امنیتی احتمالی و عاملی برای ایجاد تعادل در برابر ایران تلقی می‌کردند.
این رسانه آمریکایی به خشم مردمی رو به افزایش در منطقه به دلیل جنگی که به زندگی هزاران فلسطینی پایان داده و بیشتر نوار غزه را ویران کرده است اشاره نمود.
واشنگتن پست اعلام کرد دولت بایدن نسبت به توسعه دایره عادی سازی روابط در منطقه و پیوستن عربستان به آن امید داشت اما هم اکنون طرح‌های مربوط به این مساله تعلیق شده است.
در همین راستا این روزنامه انگلیسی زبان به اظهارات ماه گذشته ترکی فیصل سفیر سابق عربستان در آمریکا در کنفرانس برگزار شده توسط مرکز بین المللی پژوهش‌های استراتژیک در بحرین اشاره کرد. وی در این نشست تاکید کرد بحران غزه نشان می‌دهد تلاش‌های انجام شده برای صلح منطقه‌ای جهت رفع مشکل اشغال اراضی فلسطینی توهمی بیش نبوده است.
از سوی دیگر این روزنامه اظهارات دو مقام مسئول در دولت‌های بحرین و امارات را نقل کرد که بر ادامه روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی و دفاع از آن تاکید داشتند.
واشنگتن پست برخی اعتراضات انجام شده علیه جنگ غزه به ویژه در بحرین را به عنوان نشانه‌هایی از افزایش خشم مردم منطقه در قبال این مساله مطرح کرد.
از سوی دیگر حمایت مردمی از جنبش‌های مردمی تحریم کننده نشان‌های تجاری غربی در برخی کشورهای عربی خلیج فارس و تمام کشورهای عربی افزایش پیدا کرده است.
همزمان با افزایش خشم مردمی از رژیم صهیونیستی شرکت‌های وابسته به این رژیم که در کشورهای خلیج فارس فعالیت می‌کنند در نمایشگاه‌های تجاری مخفی شده و علاوه بر آن تعداد هیات‌های اعزامی رسمی و درخواست‌های تبلیغات آنان در این کشورها کاهش یافته است.
واشنگتن پست تاکید کرد در پی جنگ علیه غزه برخی در منطقه نسبت به همکاری با شرکت‌های صهیونیستی احساس خوبی نداشته و نگران هستند.

لینک کوتاه:

کپی شد