شنبه 21/سپتامبر/2024

خسارت‌های گسترده تهدیدات انصارالله به اقتصاد رژیم صهیونیستی

پنج‌شنبه 14-دسامبر-2023

بر اساس اعلام روزنامه صهیونیستی اسرائیل هایوم محاصره تحمیل شده به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به دلیل تهدیدات جنبش انصار الله یمن خسارات گسترده‌ای به اقتصاد این رژیم وارد کرده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این روزنامه اعلام کرد: این پدیده پس از حادثه آسیب دیدن یک کشتی در روز گذشته در حال گسترش است، بر اساس اطلاعات منتشر شده یک موشک کروز ضد کشتی از یمن به سمت کشتی تجاری در حال حرکت به سوی بندر اشدود شلیک شده که حامل مواد شیمیایی بوده است.
هانا هرتزوگ اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره‌ای « BDO» در گفتگو با روزنامه اسرائیل هایوم نسبت به پیامدهای تنش در دریای سرخ هشدار داده و گفت: اولاً هزینه حمل و نقل دریایی به اسرائیل بالا می‌رود چرا که مسیر دسترسی کشتی به اسرائیل از سمت شرق حدود 30 روز افزایش می‌یابد زیرا کشتی‌ها باید به جای عبور از تنگه باب المندب و کانال سوئز آفریقا را دور بزنند.
وی افزود: مساله دوم آن است که خطوط کشتیرانی در آینده عبور از بنادر اسرائیلی را کنار خواهند گذاشت و این خسارت‌های زیادی به زمان تحویل و دسترسی به محصول وارد کرده و در نتیجه افزایش قیمت به دلیل کمبود در زنجیره تامین را به دنبال خواهد داشت، بسیاری از کشتی‌های جهان با حرکت در خطوط منظم وارد بنادر مختلف در مسیر شده و کالاهای خود را تحویل می‌دهند اما در چنین شرایطی احتمال دارد به دلیل خطرات زیاد برخی شرکت‌ها برای عدم توقف در بنادر اسرائیلی تصمیم‌گیری نمایند.
وی تاکید کرد: این به معنای آن است که برخی کالاهای متعلق به اسرائیل که از شرق می‌آیند باید به بندری جایگزین در اروپا ارسال شود و از آنجا با کشتی‌های کوچکتر به سمت اسرائیل انتقال یابند، به عبارت دیگر ما از هزینه‌های دو برابر و افزایش زمان دسترسی به کالا سخن می‌گوییم.
این اقتصاددان ادامه داد: تاثیر سوم تهدیدات جاری در دریای سرخ خسارت‌های وارد شده به روند واردات کالا به بندر ایلات است که می‌تواند به تعطیلی آن منتهی شود، بندر ایلات در یک محاصره دریایی قرار گرفته و کشتی‌ها نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. با وجود آنکه به طور کلی ورود و خروج کشتی به بندر ایلات محدود است اما برای واردات خودرو و صادرات پوتاس از دریای مرده بسیار اهمیت دارد به طوری که 50 درصد از واردات خودرو به اسرائیل از طریق بندر ایلات انجام می‌شود.
هرتزوگ در پایان تاکید کرد: ما هم اکنون با یک محاصره دریایی علیه واردات به اسرائیل مواجه هستیم که حجم سالانه آن 80 میلیارد شِکل است، علاوه بر آنکه خطر تعطیلی کامل بندر ایلات نیز وجود دارد. بر همه اینها باید خسارت‌های وارده به صادرات اسرائیل به بازارهای شرقی را افزود که ارزش آن 15 میلیارد شِکل در سال است. در واقع هدف قرار گرفتن کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها توسط انصارالله تجارت جهانی را به خطر می‌اندازد.
روزنامه اسرائیل هایوم به نقل از منابع مسئول در بندر اشدود اعلام کرد: تهدید مسیرهای کشتیرانی توسط حوثی‌ها (انصارالله) به طوری کلی تهدیدی استراتژیک علیه خطوط کشتیرانی جهانی به شمار رفته و علاوه بر آن به طور خاص حمل و نقل دریایی اسرائیل را نیز تهدید می‌کند و پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه:

کپی شد