دوشنبه 23/سپتامبر/2024

خدمت سربازی حریدی‌ها، بزرگ‌ترین بحران پیش روی نتانیاهو

پنج‌شنبه 28-مارس-2024

خدمت سربازی حریدی‌ها (یهودیان تندرو مذهبی) به چالش و بحرانی جدی برای دولت نتانیاهو تبدیل شده است.
حریدی‌ها در اراضی اشغالی از خدمت نظامی معاف هستند و یهودیان مذهبی مخالف هرگونه خدشه به چنین قانونی هستند اما در همین حال، برخی وزرای اسرائیلی از جمله بنی گانتز عضو کابینه جنگ، یواو گالانت وزیر جنگ و یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون خواستار لغو چنین معافیتی هستند.
پایگاه خبری عبری زبان والا بیان کرد فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به یواو گالانت وزیر جنگ ابلاغ کردند که لازم است حددو 20 هزار نظامی دیگر جذب شود تا ارتش بتواند ماموریت‌های خود را پیش ببرد.
منبع مذکور اشاره کرد فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند نیاز فوری و مبرم به جذب نیروهای بیشتر برای ارتش در سایه تهدیدات روزافزون و برآوردهای اطلاعاتی ارتش در رابطه با جبهه شمالی با لبنان وجود دارد.
روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز با استناد به نامه مشاور قضایی دولت رژیم صهیونیستی به دیوان عالی این رژیم تاکید کرد که لازم است از آغاز ماه آینده سربازگیری از میان یهودیان حریدی آغاز شود.
در این نامه ضمن اشاره به ضرورت اعزام حریدی‌ها به خدمت نظامی، تاکید شده دولت نمی‌تواند به مدارس و مراکز دینی که طلبه‌های خود را به خدمت سربازی اعزام نمی‌کنند، بودجه پرداخت کند.
دولت نتانیاهو تلاش می‌کند قانونی را به تصویب برساند که به موجب آن حریدی‌ها از خدمت نظامی معاف شوند؛ مسئله‌ای که جنجال گسترده‌ای را در جامعه صهیونیستی به پا کرده و برخی مخالف و برخی موافق آن هستند و همین احتمال دارد دولت اضطراری را به سمت فروپاشی پیش ببرد.
به دنبال اینکه دیوان عالی رژیم صهیونیستی در سال 2015 قانون تصویب شده در رابطه با معافیت حریدی‌ها از خدمت نظامی را لغو کرد، دولت‌های صهیونیستی از سال 2017 نتوانسته‌اند به قانونی مورد توافق در رابطه با خدمت نظامی حریدی‌‌ها دست یابند.
تحلیلگران و شخصیت‌های آکادمیک احتمال داده‌اند نتانیاهو در این بحران طرف شرکای خود در ائتلاف دولتی را بگیرد حتی اگر این مسئله به خروج بنی گانتز از کابینه جنگ منجر شود.
دکتر مهند مصطفی تحلیلگر و شخصیت آکادمیک در این باره گفت نتانیاهو با بزرگ‌ترین بحران سیاسی خود که حتی از بحران با واشنگتن هم بزرگ‌تر است، مواجه است.
مصطفی اظهار داشت که نتانیاهو ترجیح می‌دهد قانونی تصویب شود که تا حدود زیادی همسو با خواسته‌های احزاب دینی باشد.
سناریوی دوم از نظر او تصویب قانونی است که برای احزاب سکولار قابل قبول‌تر باشد که این مسئله نیز به از دست رفتن حمایت احزاب دینی و فروپاشی دولت منجر خواهد شد.
کما اینکه نتانیاهو سعی می‌کند از انتخابات زودهنگام که به طور ضمنی به معنی توقف جنگ در غزه، فروپاشی دولت او و تشکیل دولتی جایگزین به نخست وزیری گانتز خواهد بود، اجتناب کند.
این تحلیلگر تاکید کرد که بحران کنونی در حالی واقع شده که ارتش نیاز شدیدی به نیروهای ذخیره دارد.
دکتر حسن ایوب استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی نجاح نیز تاکید کرد که بحران خدمت نظامی حریدی‌ها اوج فرصت‌طلبی سیاسی هم نتانیاهو و هم شرکای او در ائتلاف دولتی و اپوزیسیون را نشان می‌دهد.
ایوب عنوان کرد که این بحران تنها مربوط به محاسبات نظامی در سایه نیاز ارتش به نیروی انسانی نیست، بلکه بعد اقتصادی آن نیز که مربوط به بودجه دولت است، مطرح است.
وی تاکید کرد که این بحران تهدیدی بسیار جدی برای دولت نتانیاهو است.

لینک کوتاه:

کپی شد