جمعه 20/سپتامبر/2024

کشتار هدفمند خبرنگاران غزه تلاش دشمن برای سرپوش گذاشتن برجنایات گسترده

جمعه 17-می-2024

از ابتدای جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان نوار غزه خبرنگاران دائماً هدف قرار گرفته‌اند به طوری که تعداد آنها از 147 نفر فراتر رفته (12 درصد از مجموع خبرنگاران در غزه) و بسیاری از آنها نیز خانواده‌ها و دوستان خود را از دست داده‌اند. این هفته اتحادیه خبرنگاران فلسطینی در گزارشی به هدف قرار گرفتن خبرنگاران توسط ارتش رژیم صهیونیستی به منظور کُشتن آنها پرداخت.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین در این گزارش تاکید شده جنایات اشغالگران در این جنگ جدید علیه غزه به گونه‌ای است که تعداد خبرنگاران به شهادت رسیده بیش از خبرنگاران مجروح است. این نشان دهنده ادامه سیاست برنامه ریزی شده اشغالگران علیه خبرنگاران است به طوری که در 4 ماهه اول سال 2024 شهادت 31 خبرنگار و مجروحیت 30 نفر دیگر به ثبت رسید.
محمد اللحام رئیس اتحادیه خبرنگاران در این خصوص گفت: در تمام جنگ‌ها و درگیری‌ها تعداد مجروحان بیش از کُشته شدگان است و همین مساله شرایط در فلسطین را غیر عادی نشان می‌دهد و حاکی از تصمیمات لازم برای هدف قرار گرفتن و کُشتن خبرنگاران است. چنین شرایطی از ورود خبرنگاران خارجی به غزه جلوگیری کرده است زیرا کُشتن خبرنگاران خارجی برای اشغالگران مشکلاتی ایجاد می‌کند.
بر اساس این گزارش بازداشت و انفصال از کار خبرنگاران نیز افزایش قابل توجهی داشته و به 82 مورد رسیده که بیشتر آنها در کرانه باختری اتفاق افتاده است. علاوه بر آن 35 مورد توقیف یا تخریب تجهیزات خبرنگاران نیز به ثبت رسیده است.
با وجود تصمیم مقامات اشغالگر برای ممنوعیت ملاقات اسرا با خانواده‌ها و وکلایشان از 7 اکتبر گذشته اما اتحادیه خبرنگاران و وکلای فلسطینی توانسته‌اند پرونده برخی از خبرنگاران را پیگیری کنند که از جمله آنها پرونده سمیه جوابره از نابلس و آزادی وی است. همچنین پرونده معاذ عمارنه نیز از دیگر موارد پیگیری شده است.
بر اساس آمارهای موجود همچنان 13 خبرنگار از پیش از 7 اکتبر سال گذشته در زندان‌های رژیم صهیونیستی باقی مانده‌اند که بیشتر آنها به صورت موقت در بازداشت بوده و تعداد دیگری از آنها همچنان در انتظار حکم دادگاه نظامی هستند.
اللحام در خصوص تلاش‌های انجام شده برای عدم مجازات و پیگرد جنایتکاران جنگی صهیونیست گفت: دیدارهای مختلفی با مسئولان متعدد سازمان ملل متحد انجام دادیم، علاوه بر آنکه با رئیس یونسکو و اتحادیه بین المللی خبرنگاران نیز ملاقات کردیم، ما از آنها خواستیم اقدامات لازم برای ورود همه طرف‌های مسئول و مرتبط با توقف این جنایت علیه اسرای خبرنگار و خانواده‌های آنان را انجام دهند.

لینک کوتاه:

کپی شد