جمعه 20/سپتامبر/2024

نتایج خسارت بار جنگ غزه برای عادی سازی روابط با مغرب

پنج‌شنبه 20-ژوئن-2024

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی اخیراً در گزارشی از واقعیت‌های نگران کننده‌ای برای مقامات این رژیم پرده برداشت.
به گزارش مرکز اطلاع سانی فلسطین این مرکز صهیونیستی به کاهش شدید حمایت‌های مردمی از عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر خبر داد به طوری که این میزان از 31 درصد در سال 2022 به 13 درصد کاهش یافته است.
این روند نزولی به نگاه جهان عرب از جمله مردم کشور مغرب به جنگ ادامه‌دار علیه نوار غزه باز می‌گردد.
بر اساس یک نظرسنجی 26 درصد از مردم کشور مغرب تحولات نوار غزه را قتل عام، 24 درصد جنگ، 14 درصد نسل کشی و 14 درصد دیگر آن را کشتار دسته جمعی توصیف کرده‌اند.
از ابتدای اکتبر گذشته شهر رباط پایتخت کشور مغرب شاهد تجمعات هفتگی برای اعلام حمایت از فلسطینیان و تاکید بر لزوم قطع روابط این کشور با رژیم صهیونیستی بوده است.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات امنیت ملی رژیم اشغالگر این روند تعارض میان سیاست رسمی مغرب برای حفظ روابط با رژیم صهیونیستی به دور از توجهات دیگران از سویی و مخالفت‌های شدید و رو به افزایش مردمی از سوی دیگر را در پی داشته است.
این در حالی است که ابعاد مختلف روابط رژیم صهیونیستی و مغرب هنوز از جنگ ویرانگر علیه نوار غزه متأثر نشده که از جمله آنها تجارت دو جانبه و روابط امنیتی است. اما از سوی دیگر روابط آشکار دیپلماتیک، دیدارهای رسمی و گردشگری میان طرفین صدمات زیادی را شاهد بوده است.
این مرکز صهیونیستی در ادامه گزارش خود افزود این روابط متزلزل در دروه‌های تشدید درگیری رژیم اشغالگر و فلسطین چیز جدید نیست اما مقامات این رژیم باید توجه داشته باشند که حمایت مغرب از فلسطینیان ممکن است گسترش یافته و ابعاد عملی پیدا کند.
لازم به ذکر است کشور مغرب در جریان انتفاضه دوم روابط خود با رژیم صهیونیستی را به دلیل شدت یافتن درگیری‌ها به طور کامل قطع کرده و این روند حدود 20 سال به طول انجامید.

 

لینک کوتاه:

کپی شد