چهارشنبه 18/سپتامبر/2024

آمار و ارقام بی سابقه درباره شهرک سازی و کوچاندن ساکنان کرانه باختری

پنج‌شنبه 18-جولای-2024

سال جاری میلادی (2024) شاهد بزرگترین عملیات مصادره اراضی کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی با نام «اراضی دولتی» است که از 3 دهه قبل آغاز شده است. بر اساس داده های هیأت مقابله با احداث دیوار حائل و شهرک سازی و مرکز حمایت قانونی و حقوق بشری که امروز چهارشنبه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در رام الله اعلام شد، در سال جاری میلادی بزرگترین عملیات کوچاندن فلسطینیان در کرانه باختری طی چند سال گذشته ثبت شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، بر اساس این آمارها، مراجع صهیونیستی از آغاز سال جاری میلادی 40 هزار دونم (برابر با 4 هزار هکتار) از اراضی فلسطینیان را مصادره کرده اند که 2.400 هکتار از آنها به عنوان «اراضی دولتی» اعلام شده اند و در سال 2023 بیش از 5 هزار هکتار اراضی مصادره شده بودند که تنها 51.5  هکتار از آنها اراضی دولتی بودند. بر اساس جدول های مربوط به اراضی مصادره شده از سال 2016 تاکنون، میزان اراضی مصادره شده در نیمه اول سال جاری 80 درصد بیشتر از بالاترین میزان ثبت شده در سال 2022 (در آن زمان از 3900 دونم برابر با 390 هکتار فراتر نرفته بود) است.

بر اساس آمار هیأت مقابله با احداث دیوار حائل و شهرک سازی و مرکز حمایت قانونی و حقوق بشری، کل عملیات مصادره اراضی اخیر که به بهانه «اراضی دولتی» مصادره شده اند، با هدف ایجاد پیوند میان شهرک های صهیونیست نشین موجود همانند ارتباط برقرار شده میان دو شهرک «معالی ادومیم» و «کیدار» در شرق قدس یا توسعه محدوده شهرک های موجود مانند «یافیت» در اغوار و یا مشروعیت بخشی به هسته اولیه شهرک سازی مانند اعلام مصادره اراضی در کوه صبیح در بیتا واقع در جنوب نابلس به منظور مشروعیت بخشی به شهرک «آویتار» یا تکمیل مصادره های قبلی به منظور قطع ارتباط روستاهای فلسطینی و خفه کردن آنها صورت گرفته است.

مراجع صهیونیستی همچنین به شکل سازمان یافته ای مناطق حفاظت شده طبیعی را هدف عملیات های مصادره اراضی خود قرار داده اند تا بیش از 150 هکتار از اراضی را سلب ملکیت و رفع تصرف کنند. در زمینه تصویب طرح های احداث واحدهای صهیونیست نشین که رژیم صهیونیستی آنها را بررسی و تصویب و تأمین مالی کرده است، باید اعلام کرد که در نیمه نخست سال جاری بیش از 19 هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری؛ از جمله قدس تصویب و تأمین مالی شده اند که در قالب 131 طرح کلی مورد بررسی قرار گرفته اند.

در یک مقایسه می توان گفت که سال 2023 با تصویب ساخت تقریبا 18600 واحد مسکونی، شاهد بیشترین تصویب واحدهای مسکونی بوده است، اما در مقایسه با طرح های شهرک سازی بررسی شده طی سال جاری کمتر بوده است. سال 2019 نیز با 12.355 واحد مسکونی بررسی شده در رتبه دوم قرار داشت و پس از آن سال 2022 با نزدیک به 8300 واحد مسکونی در رتبه بعدی جای می گیرد.

 

احداث 20 کانون شهرک سازی جدید و کوچاندن 26 مجتمع بدوی

«موید شعبان» رئیس هیات مقابله با احداث دیوار حائل و شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی سال جاری میلادی 20 کانون جدید شهرک سازی احداث کرده و 11 کانون شهرک سازی را به شهرک های صهیونیست نشین (شهرک های قانونی بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی) تبدیل کرده است و اختیارات جدیدی به دایره مدنی برای تشدید عملیات های تخریب در مناطقی داده است که تحت عنوان مناطق «ب» و «ج» دسته بندی شده اند. در زمینه حملات و تجاوزات به فلسطینیان نیز باید گفت که تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست منجر به اجرای طرح های کوچاندن اجباری فلسطینیان در 26 مجتمع بادیه نشینی شده است و همچنین تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست به 1300 مورد رسیده است که در 23 مورد به آتش زدن روستاها و شهرک های فلسطینی انجامید.

 

سیطره بر بیش از 43 درصد کل مساحت کرانه باختری

شعبان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد که تمامی این اقدامات؛ از جمله مجموعه قوانین نژادپرستانه تصویب شده از سوی کنست به منظور سیطره بر دره ها و آثار باستانی و از سر گیری شهرک سازی در شمال کرانه باختری نشان می دهد که رژیم صهیونیستی بیش از 43 درصد کل مساحت کرانه باختری اشغالی را تحت سلطه خود درآورده است و همه این اقدامات در راستای طرح الحاق اراضی فلسطینی به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

 

افزایش 43 درصدی عملیات تخریب

«عصام عاروری» مدیر مرکز حمایت حقوقی قدس نیز در سخنرانی خود اعلام کرد که عملیات های تخریب طی سال های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ به طوری که رژیم صهیونیستی از آغاز سال جاری میلادی 649 ساختمان را در نقاط مختلف کرانه باختری تخریب کرده است که نشانگر افزایش 43 درصدی در مقایسه با نیمه اول سال گذشته و افزایش 65 درصدی در مقایسه با نیمه اول سال 2022 است.

عاروری خاطر نشان کرد که «سیاست تخریب در کرانه باختری؛ از جمله قدس سیاستی است که حتی قبل از 7 اکتبر سال گذشته نیز جریان داشت؛ اما در طول جنگ غزه شاهد افزایش قابل ملاحظه این تخریب ها هستیم.» وی افزود:« تخریب ها دیگر تنها در مناطقی که بر اساس توافقنامه اسلو، به منطقه «ج» معروف است، متمرکز نشده است، بلکه به مناطق «أ» و «ب» نیز گسترش یافته است و اکثرا به بهانه نگرانی های امنیتی صورت می گیرند و پس از جنگ غزه رژیم صهیونیستی 1074 مورد عملیات تخریب انجام داده است» که به عقیده کارشناسان مرکز حمایت های قانونی قدس افزایش قابل ملاحظه ای است و نشان می دهد که این افزایش عملیات های تخریب با هدف انتقام گیری صورت می گیرد.

 

تشدید شهرک سازی های دولت صهیونیستی و موافقت با احداث 5300 واحد در کرانه باختری

عملیات های تخریب از آغاز سال جاری منجر به کوچ 1232 فلسطینی از محل های سکونت خود شده است که افزایش 80 درصدی در مقایسه با همان دوره مشابه سال گذشته و افزایش 360 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال 2022 را نشان می دهد. قدس اشغالی با اختصاص 22 درصد کل تخریب های صورت گرفته در کرانه باختری به خود، در صدر این فهرست قرار گرفته است. موید شعبان با اشاره به این مساله می گوید:«این نقطه عطف در تجاوزات رژیم صهیونیستی به اراضی فلسطینی مستلزم حمایت فوری جامعه بین المللی به منظور مقابله با وحشیگری این رژیم و توقف اقدامات تروریستی شهرک نشینان صهیونیست است که با حمایت موسسات رسمی دولت صهیونیستی صورت می گیرند.» وی از کشورها و سازمان های بین المللی خواست به مسئولیت های خود در قبال حوادث جاری در اراضی فلسطینی عمل کنند.

لینک کوتاه:

کپی شد