جمعه 20/سپتامبر/2024

محکومیت بین المللی مصوبه کنست در رد تشکیل کشور مستقل فلسطین

جمعه 19-جولای-2024

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اقدام کنست رژیم صهیونیست در تصویب پیش نویس قانون جلوگیری از تاسیس کشور فسطین ابراز ناامیدی کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین گوترش در بیانیه‌ای رسمی که توسط استفان دوجاریک سخنگوی وی قرائت شد تاکید کرد تصمیم کنست در تعارض با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات پیشین بود.
محمد البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام نمایندگان رژیم اشغالگر تاکید کرد: این مصوبه نقض آشکار توافقات بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص مساله فلسطین بوده و نشان دهنده تمایل آنها به افزایش تنش و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان است.
وی افزود: جامعه بین الملل باید این تصمیم کنست را محکوم کنند چرا که حاکی از قصد نیروهای اشغالگر برای توسعه درگیری در منطقه و عدم تمایل آنها به برقراری ثبات است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر موضع خود در قبال مساله فلسطین تاکید داشته و از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 حمایت می‌کنند.
احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب در این خصوص گفت: این تصمیم یکبار دیگر تصویر واقعی اشغالگری اسرائیلی و مقاصد آنها در قبال مردم فلسطین و حقوق مشروع آنها به ویژه دستیابی به کشوری مستقل را نمایان ساخت.
وی افزود: این تصمیم که همزمان با تجاوز بن گویر به مسجد الاقصی اتخاذ شد تکمیل کننده تلاش‌های اسرائیل برای نابودی تمام توافقات امضا شده و قوانین بین المللی است که هدف آن مشروعیت بخشی به اشغالگری، تعرض به مقدسات و نابودی راهکاری دو دولتی و رد صلح مورد توافق جامعه بین الملل است.
وزارت خارجه عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای با شدیدترین عبارات مصوبه کنست و تجاوزات مقامات رژیم اشغالگر به مسجد الاقصی را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: این گونه اقدامات که به صورت مداوم و خصمانه در قبال مقدسات اسلامی و ساختارها و قطعنامه‌های بین المللی در حال انجام است حاکی از رویکرد ستیزه جویانه مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل است.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: این اقدمات از تحقق صلح جلوگیری می‌نماید که هدف از آن حفظ خون بی‌گناهان و تحقق صلح عادلانه و همه جانبه است.
از سوی دیگر وزارت خارجه ترکیه نیز این اقدام پارلمان رژیم صهیونیستی را بی توجهی کامل و باطل دانستن قوانین و توافقات بین المللی تلقی کرد.
همچنین کریستوف لوموان سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: راهکار دو دولتی تنها گزینه‌ای است که می‌تواند به تحقق صلح عادلانه و همیشگی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منتهی شده و ثبات در منطقه را تضمین نماید.
لوموان ادامه داد: فرانسه خواستار پایان یافتن چالش‌های پیش روی این راهکار شد که مورد توافق بیشتر کشورهای جهان و جامعه بین الملل قرار دارد.
وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام کنست رژیم صهیونیستی را انکار صریح قطعنامه‌های بین المللی و روند صلح مورد توافق اکثریت کشورهای جهان دانست.
وزارت خارجه مصر تاکید کرد این کشور به تلاش‌های خود برای دستیابی به راه حل عادلانه، دائمی و همه جانبه در مساله فلسطین ادامه می‌دهد که شامل تاسیس کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس می‌شود.
وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکومیت تصمیم جدید پارلمان رژیم اشغالگر آن را مخالفت جدید و خطرناک با قوانین بین المللی و به چالش کشاندن جامعه بین الملل اعلام کرد.
سفیان القضاه سخنگوی وزارت خارجه اردن اعلام کرد تمام تصمیمات و اقدامات رژیم صهیونیستی در واقع اقداماتی باطل بوده که باید لغو شود و نمی‌تواند واقعیت‌ اشغالگری اراضی فلسطینی را تغییر دهد.
از سوی دیگر لیندا گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به مصوبه کنست رژیم صهیونیستی تاکید کرد: راهکار دو دولتی تنها راه حل برای خاورمیانه است و بدون آن هرگز صلح در این منطقه محقق نخواهد شد.
جان کربی مشاور ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا نیز نسبت به اقدامات و اظهارات برخی رهبران رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.
وی در این خصوص گفت: ما همچنان در خصوص اظهارات و اقداماتی که نتایج معکوس برای صلح و امنیت در کرانه باختری دارد احساس نگرانی می‌کنیم، دولت آمریکا همچنان به شدت از راهکار دو دولتی حمایت می‌کند و تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام می‌دهد.
همچنین در همین راستا وزارت خارجه ترکیه و فرانسه نیز تجاوزات ایتمار بن گویر وزیر امنیت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی تحت حمایت شدید نیروهای امنیتی را محکوم کردند. وزارت خارجه فرانسه این گونه اقدامات را غیر مسئولانه توصیف کرده و آن را عاملی برای افزایش بی ثباتی در منطقه اعلام کرد.
لازم به ذکر است کنست رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه پیش نویس قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن این رژیم تاسیس کشور فلسطین را رد کرده و با تشکیل کشوری مستقل در غرب رود اردن (کرانه باختری) یا نوار غزه مخالفت نمود و آن را خطری وجودی برای رژیم اشغالگر توصیف کرد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد