پنج شنبه 19/سپتامبر/2024

تلاش اشغالگران برای مانع تراشی و اعمال برخی تغییرات در توافق آتش بس

جمعه 26-جولای-2024

یک مسئول غربی، یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری در گفتگو با خبرگزاری رویترز تاکید کردند رژیم صهیونیستی برای اعمال برخی تغییرات در طرح دستیابی به توافق آتش بس و بازگشت اسرای اسرائیلی تلاش می‌کند که می‌تواند شرایط را برای دستیابی به توافق پایان یافتن جنگ پیچیده‌تر نماید.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این منابع افزودند: اسرائیل می‌خواهد زمانی که آتش بس آغاز می‌شود فلسطینیان نوار غزه را هنگام بازگشت به خانه‌هایشان در شمال بازرسی کند و این به معنای آن است که اسرائیل نمی‌خواهد بازگشت آزادانه مردم از جنوب به خانه‌هایشان را بپذیرد.
این مسئول غربی اعلام کرد: مذاکره کنندگان اسرائیلی خواستار سازوکاری برای بازرسی فلسطینیانی هستند که از جنوب به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه باز می‌گردند چرا که آنها نگرانند که ساکنان غیرنظامی از نیروهای جنبش حماس که همچنان در منطقه هستند حمایت کنند.
از سوی دیگر منبع فلسطینی و دو منبع مصری تاکید کردند حماس خواسته جدید طرف اسرائیلی را رد کرده است. لازم به ذکر است حماس و تمام نیروهای مقاومت همچنان به خواسته‌های عادلانه خود برای دستیابی به توافق پایبند هستند که عبارت است از آتش بس دائم، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، ورود کمک‌های بشردوستانه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان.
مسئول غربی و دو منبع مصری اعلام کردند مسئولان رژیم اشغالگر این خواسته را در مذاکرات اخیر خود در قاهره مطرح کردند که چندی پیش در ماه جاری برگزار شد. این مسئول غربی طرح چنین خواسته‌ای را غیر قابل پیش بینی توصیف کرد.
بر اساس اعلام منابع مصری علاوه بر این خواسته نقطه اختلاف دیگر مربوط به درخواست رژیم اشغالگر برای ادامه کنترل مرزهای نوار غزه و مصر است که این درخواست با مخالفت مصر مواجه شد چرا که آن را در تعارض با چارچوب‌های توافق نهایی مورد رضایت تمام اطراف دانست.
در همین راستا یک مسئول و 3 منبع دیگر نیز اعلام کردند طرف اسرائیلی تمایلی برای خروج نیروهای خود از محور فیلادلفیا ندارد که در حدود 14 کیلومتر از مرزهای غزه و مصر امتداد یافته است.
این مسئول غربی ادامه داد چند روز پیش شاهد تلاش‌هایی برای حل این مساله بوده‌ایم چه در زمینه عقب نشینی طرف اسرائیلی و چه برای دستیابی به برخی تفاهمات در خصوص چگونگی اداره نوار غزه.
رویترز اعلام کرد دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، کاخ سفید و وزارت خارجه مصر پاسخی به سوالات مطرح شده در خصوص خواسته‌های جدید این رژیم ارائه نکرده‌اند.
در همین رابطه سامی ابوزهری از رهبران حماس تاکید کرد نتانیاهو از دستیابی به توافق طفره رفته و هیچ تغییری در موضع خود نداده است.
جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد: ما هم اکنون بیش از پیش به دستیابی به توافق نزدیک شده‌ایم اما شکاف‌هایی در این خصوص وجود دارد.
روز چهارشنبه نیز یک مسئول ارشد دولت بایدن پیش از دیدار رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو اعلام کرد: ما در مراحل پایانی دستیابی به توافق قرار داریم، مسائلی وجود دارد که نیازمند موافقت حماس است و از سوی دیگر برخی مسائل باید مورد موافقت اسرائیل قرار گیرد.
این مسئول آمریکایی ضمن اشاره به این مساله که از جمله موارد خواسته شده از حماس آزادی اسرا است از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.
اما در مقابل سامی ابوزهری اعلام کرد: دولت آمریکا برای سر پوش گذاشتن بر مانع تراشی نتانیاهو برای دستیابی به توافق تلاش می‌کند و در همین راستا این بحث را مطرح می‌کند که درخواست‌هایی از طرفین وجود دارد که باید مورد موافقت قرار گیرد اما این اظهارات واقعیت ندارد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد