جمعه 20/سپتامبر/2024

محکومیت گسترده ترور اسماعیل هنیه از سوی جامعه بین المللی

چهارشنبه 31-جولای-2024

کشورهای مختلف جهان امروز چهارشنبه ترور ناجوانمردانه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در تهران را تسلیت گفتند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اقدام وحشیانه و ناقض حقوق بشری رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از محافظان وی را که به منظور شرکت در مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به تهران سفر کرده بود، موجی از محکومیت های بین المللی را به دنبال داشته است.

ایران

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران در اولین واکنش به این حادثه اظهار داشت که «امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.

‏شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد. ‏«إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملتها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.
کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.
وی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

پس از این حادثه، شورای عالی امنیت ملی ایران با حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در نخستین ساعت صبح امروز چهارشنبه در دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران جلسه ای را برای بررسی ابعاد این عملیات ترور برگزار کرد تا درباره نحوه واکنش به این اقدام تصمیم گیری کند.

ابراهیم رضایی سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز تاکید کرد که «این حادثه، اقدامی بزدلانه بود و شکی نیست که مجریان این جنایت پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.» وی افزود:« جزئیات این حادثه هنوز در دست بررسی است و کمسیون امنیتی اطلاعات لازم را درباره اقدامات و نشست های آتی اعلام خواهد کرد.»

رضایی همچنین تصریح کرد که «شهید اسماعیل هنیه، تمام عمر و زندگی خود را در راه آزادی قدس گذراند و به این شیوه شهید شد و شهادت پاداش تمامی مبارزان فی سبیل الله است.»  

روسیه

وزات امور خارجه روسیه هم به نوبه خود اعلام کرد که «ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس جنایت سیاسی غیر قابل قبول است».

خبرگزاری رسمی روسیه به نقل از «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ترور اسماعیل هنیه «جنایت سیاسی است که به هیچ وجه نمی توان آنرا قبول کرد و منجر به تشدید تنش ها خواهد شد.» وی افزود:« ترور هنیه بر روی مذاکرات آتش بس در غزه تبعات منفی خواهد داشت.»

ترکیه

ترکیه نیز به نوبه خود «ترور نفرت انگیز» اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که «ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در عملیات ترور نفرت انگیز در تهران را محکوم می کنیم» و «هدف این حمله گسترش جنگ در غزه به عرصه منطقه است».

این وزارتخانه خاطر نشان کرد که «اگر جامعه بین المللی اقدامی برای متوقف کردن اسرائیل نکند، منطقه ما با درگیری های بیشتر مواجه خواهد شد.»

«نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه نیز ضمن محکوم کردن عملیات ترور اسماعیل هنیه، از آن به عنوان «حمله ای نفرت انگیز از سوی دولت صهیونیستی که دشمن بشریت است» یاد کرد.

وی افزود:«مبارز بزرگ دیگری به کاروان شهدای غزه پیوست. برادرمان اسماعیل هنیه رهبر سیاسی آرمان فلسطین که دهها نفر از اعضای خانواده اش را در این راه شهید و مجروح داده بود، در حمله ای نفرت انگیز از سوی دولت صهیونیستی که دشمن بشریت است، به شهادت رسید. امیدوارم خداوند روح آن شهید را مشمول رحمت خود قرار داده و در بهشت برین جایش دهد.»

رئیس پارلمان ترکیه تاکید کرد:« وی همان طور زندگی کرد که ایمان داشت و همان طور مرد که زندگی کرد. او زندگی اش را در راه آرمان فلسطین گذاشت و مبارزات وی الگویی برای نسل های مختلف شد. خداوند پس از موضع ثابت و ایمان راسخی که در واکنش به شهادت پسران و نوه هایش از خود نشان داد، او را به افتخار شهادت نائل گرداند.»

کورتولموش با اشاره به جمله معروف «عزت بگوویچ» رئیس جمهور مرحوم بوسنی که گفته بود:« ما را در خاک دفن کردند، اما ندانستند که ما تبدیل به بذر شده ایم» اعلام کرد که «ضمن عرض تسلیت، برای تمامی فرزندان ملت فلسطین و همه کسانی که جان شان را در راه خدمت به آرمان فلسطین آزاد گذاشته اند، صبر جمیل را خواستارم.»

قطر

دولت قطر نیز ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه قطر تاکید کرد که «ترور هنیه جنایتی هولناک و تشدید خطرناک درگیری ها و نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر است».

این وزارتخانه خاطر نشان کرد که «ترور هنیه و حمله رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه منجر به کشیده شدن منطقه به سمت خشونت و تضعیف فرصت های صلح و سازش خواهد شد.»

لبنان

«نجیب میقاتی» رئیس دولت پیشبرد امور لبنان نیز ترور هنیه را محکوم و اعلام کرد که این اقدام بسیار خطرناک است و دایره نگرانی های جهانی و خطر در منطقه را گسترش می دهد.

چین

وزارت امور خارجه چین نیز حادثه ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و اعلام کرد:«ما به شدت مخالف چنین اقدامی هستیم».

یمن

جنبش انصار الله یمن هم ترور هنیه را «جنایت تروریستی زشت» توصیف کرد و «محمد علی حوثی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «ترور هنیه جنایت تروریستی زشت و نقض آشکار قوانین و ارزش های والاست.»

پاکستان

پاکستان هم به نوبه خود ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را محکوم و با خانواده وی و ملت فلسطین ابراز همدردی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای، تمامی اشکال و مصادیق تروریسم؛ از جمله کشتارهای خارج از عرف قضایی و بی حد و مرز را محکوم کرد و گفت:«به شدت از زمان بندی ارتکاب این جنایت همزمان با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران شوکه شدیم؛ چرا که مقامات خارجی متعدد از جمله معاون نخست وزیر پاکستان در این مراسم حضور داشتند.»

وی افزود:«پاکستان اقدامات مخاطره آمیز روزافزون اسرائیل در منطقه را بسیار نگران کننده می داند. اقدامات اخیر این رژیم باعث تشدید خطرناک درگیری ها در منطقه ای می شود که عملا هر روز شاهد تحولات جدیدی است و این اقدامات باعث تضعیف تلاش ها برای تحقق صلح می شود.»

مالزی

وزارت امور خارجه مالزی هم جنایت ترور هنیه را محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری و همه جانبه درباره آن شد. این وزارتخانه ضمن تاکید بر مخالفت با هر گونه توسط به خشونت و ترورهای سازمان یافته، کشورهای جهان را به محکومیت این اقدامات فرا خواند و از نقش هنیه تمجید کرد و این حادثه را به خانواده وی و ملت و رهبران فلسطینی تسلیت گفت.

اردن

کشور پادشاهی اردن نیز ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را به شدت محکوم و اعلام کرد این ترور نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر بین المللی و جنایتی به شمار می رود که زمینه ساز تنش و هرج و مرج در منطقه خواهد شد.

«سفیان قضات» سخنگوی وزارت امور خارجه اردن ضمن تسلیت این حادثه به کشور دوست و برادر اردن و ملت این کشور و نیز خانواده و نزدیکان هنیه، بر موضع ثابت امان در مخالفت با هر گونه نقض حریم کشورها و قوانین بین المللی تاکید کرد و ترورهای سیاسی و خشونت و تروریسم را با هر انگیزه ای که صورت بگیرد، محکوم کرد.

وی خاطر نشان کرد که جامعه بین المللی باید با عمل به مسئولیت های خود، اقدامات فوری برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل توسط این رژیم اتخاذ کند و از امنیت و ثبات منطقه در برابر تبعات فاجعه بار تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و نقض بیشتر حقوق ملت فلسطین و ارتکاب جنایت علیه این ملت دفاع کند.

لینک کوتاه:

کپی شد