پنج شنبه 19/سپتامبر/2024

ترور هنیه اقدام عمدی نتانیاهو برای توقف مذاکرات آتش بس بود

پنج‌شنبه 1-آگوست-2024

روزنامه پولیتیکو آمریکا اعلام کرد برخی نمایندگان مهم کنگره این کشور نگران پیامدهای عملیات ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بر روند مذاکرات آتش بس در نوار غزه هستند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این روزنامه آمریکایی به نقل از جاک رید رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اعلام کرد وی اعتقاد دارد عملیات ترور هنیه اقدام عامدانه از سوی نتانیاهو برای پایان یافتن روند مذاکرات بود و شدت تنش‌ها را افزایش می‌دهد.
جنبش حماس چند روز قبل اعلام کرد از موضع میانجیگرها در نشست رم در خصوص مذاکرات دستیابی به آتش بس در نوار غزه آگاه شده است.
این جنبش افزود روشن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجدداً به استراتژی وقت کشی و فرار از دستیابی به توافق بازگشته است.
حماس افزود فرار نتانیاهو از توافق را می‌توان از شروط و خواسته‌های جدید آنان فهمید و اینکه این شرایط و خواسته‌های جدید در واقع عقب نشینی از آن چیزی است که میانجیگرها از آن به عنوان کارت اسرائیلی یاد می‌کردند که بخشی از پروژه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.
یک منبع فلسطینی به شبکه المیادین لبنان اعلام کرد نقاط اختلافی طرح شده توسط هیات اسرائیلی در رم بر پایبندی اشغالگران به موضع سابق آنان در مخالفت با آزادی تعدادی از محکومان حبس ابد و تعدادی از اسرایی که بیش از 15 سال از محکومیت آنان باقی مانده است اشاره دارد.
این منبع ادامه داد اشغالگران تاکید دارند برخی از اسرا باید یا به غزه و یا به خارج از فلسطین تبعید شوند و بازگشت آوارگان از جنوب نوار غزه به شمال این منطقه باید تحت نظارت و بازرسی آنان برای تضمین عدم حمل سلاح توسط آنان انجام شود.
مانع تراشی نتانیاهو در روند مذاکرات حاکی از اعتراف وی به شکست است به ویژه آنکه مقاومت فلسطین به خواسته‌های عادلانه، حق و مشروع خود تاکید دارد. نتانیاهو نگران آن است که این توافق دولت را منحل کند چرا که برخی اعضای راستگرای افراطی اعلام کرده‌اند در صورت امضای توافق از دولت خارج می‌شوند.   

 

لینک کوتاه:

کپی شد