جمعه 20/سپتامبر/2024

خروج سرمایه بزرگترین صندوق بازنشستگی خصوصی انگلیس از اراضی اشغالی

جمعه 9-آگوست-2024

بزرگترین صندوق بازنشستگی خصوصی انگلیس 80 میلیون پوند دارایی‌هایی خود در اراضی اشغالی را فروخت و به دیگر صندوق‌‌هایی پیوست که در پی جنگ علیه نوار غزه سرمایه خود را از اراضی اشغالی خارج کردند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین روزنامه فایننشال تایمز انگلیس اعلام کرد صندوق بازنشستگی دانشگاهی که ارزش آن 79 میلیارد پوند بوده و بیش از 500 هزار عضو دارد در ماه‌های گذشته سرمایه گذاری‌های خود در اراضی اشغالی را کاهش داده که از جمله آنها بدهی‌های دولت رژیم اشغالگر و پول این رژیم است، علاوه بر آنکه روند فروش اوراق قرضه و سبد ارزی را نیز از مارس گذشته آغاز کرده است.
این روند پس از افزایش فشار اعضای این صندوق بازنشستگی انجام شده که نگران عملکرد رژیم صهیونیستی در زمینه حقوق بشر در فلسطین از ابتدای تجاوزات آنان به نوار غزه هستند.
لازم به ذکر است بیشتر اعضای این صندوق بازنشستگی خصوصی از کارکنان بخش آموزش عالی انگلیس بوده‌اند که از جمله آنها اساتید دانشگاه‌های مهمی مانند اکسفورد و کمبریج هستند.
در گزارش سالانه این صندوق که در ماه گذشته منتشر شد آمده است: این وظیفه قانونی ماست که برای بهترین منافع مالی اعضا و بهره‌مندان از این صندوق سرمایه گذاری نماییم. سرمایه گذاری در خاورمیانه به دلیل خطرات احتمالی کاملاً روشن کاهش یافته است.
این روزنامه به نقل از اتحادیه دانشگاه‌ها که نماینده اعضای این صندوق بازنشستگی خصوصی است اعلام کرد نگرانی‌هایی در خصوص سرمایه گذاری در شرکت‌های وجود دارد که در لیست سازمان ملل متحد به عنوان ناقضان قوانین بین المللی هستند.
دلی هارت یکی از اعضای این اتحادیه اعلام کرد: ما از فروش اوراق قرضه و خلاصی از ارز اسرائیل استقبال می‌کنیم ولی خواستار اقداماتی فراتر از آن هستیم، ما می‌خواهیم از شرکت‌هایی که در جنگ علیه غزه از اسرائیل حمایت کرده‌اند نیز خلاصی پیدا کنیم.
در همین راستا شرکت «KLB» نروژ به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی بازنشستگی در این کشور ماه ژوئن گذشته از خروج سرمایه 70 میلیون دلاری خود از شرکت صنعتی کاترپیلار آمریکا خبر داد چرا که بولدوزرهای «D9» ساخته شده توسط این شرکت در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی بوده و خطراتی برای استفاده از آنها در راستای نقض حقوق بشر فلسطینیان وجود دارد.
شرکت بنسیون دانمارک نیز که یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی در این کشور است و 800 هزار عضو دارد به سرمایه گذاری در بانک‌های اراضی اشغالی پایان داد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد