پنج شنبه 24/اکتبر/2024

محکومیت جنایت مدرسه تابعین غزه از سوی طرف های فلسطینی و بین المللی

شنبه 10-آگوست-2024

جنایت بامداد امروز رژیم صهیونیستی در بمباران مدرسه تابعین در محله الدرج واقع در وسط شهر غزه که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود، موجی از محکومیت طرف های فلسطینی، عربی و بین المللی را در پی داشت و آنها خواستار توقف تجاوزات بیش از 10 ماهه رژیم صهیونیستی به نوار غزه شدند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، پس از انتشار خبر جنایت هولناک رژیم جنایتکار صهیونیستی در بمباران مدرسه تابعین که باعث شهادت دست کم 100 نفر از آوارگان مقیم این مدرسه و زخمی شدن دهها نفر دیگر شد، موجی از محکومیت های گسترده از سوی طرف های فلسطینی و خارجی در واکنش به این جنایت صورت گرفت.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» ضمن محکومیت گسترده این جنایت تاکید کرد که جنایت بامداد امروز ارتش رژیم صهیونیستی در محله الدرج در غزه ثابت کرد که این رژیم همچنان بر ادامه نسل‌کشی در غزه اصرار دارد.

خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با الجزیره خاطر نشان کرد خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای توقف جنگ و کشتارهای دشمن صهیونیستی در غزه شد و اعلام کرد که همه قربانیان کشتارها و جنایات دشمن صهیونیستی زنان و کودکان هستند و جنایات علیه ملت فلسطین هیچ توجیهی ندارد.

این رهبر حماس افزود دشمن صهیونیستی در برابر مقاومت عاجز و ناتوان مانده به همین خاطر خشم خود را بر سر غیر نظامیان فلسطینی فرو می‌ریزد.

خلیل الحیه همچنین خواستار صدور یک قطعنامه‌ بین‌المللی، عربی اسلامی حقیقی برای ملزم نمودن دشمن جنایتکار صهیونیستی به توقف کشتارهای خود علیه ملت فلسطین شد و گفت دشمن هر چقدر هم تلاش کند، نمی‌تواند بین مقاومت و ملت فلسطین فاصله بیندازد و همه ملت پشت سر مقاومت ایستاده و از آن حمایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد که ما به وظیفه خود در مقابله با دشمن صهیونیستی و دفاع از ملت خویش با هر آنچه که در اختیار داریم، عمل می‌کنیم و اکنون لازم است که یک موضع عربی و اسلامی حقیقی همچون تعطیلی سفارتخانه‌ها و اخراج سفرای اسرائیلی برای مجازات این رژیم اتخاذ شود.

جنبش فتح

جنبش فتح نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قتل عام و کشتار وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در مدرسه تابعین در محله الدرج غزه که به شهادت بیش از 100 نفر از جمله شمار زیادی زن و کودک و فرد سالخورده منجر شد، بیانگر اوج تروریسم و جنایات دشمن فاشیستی صهیونیستی است.

این جنبش خاطر نشان که دولت صهیونیستی با ارتکاب این جنایت بدون هیچ شک و تردیدی نشان داد که سیاست نسل‌کشی ملت فلسطین را با قتل عام‌های وحشیانه و هولناک و کشتار دسته جمعی فلسطینیان در پیش گرفته است.

جنبش فتح همچنین اعلام کرد که اهداف دشمن صهیونیستی مبنی بر ایجاد رعب و وحشت در میان فلسطینیان و وادار کردن آنان به کوچ از سرزمین خود هرگز با این جنایت ها محقق نخواهد شد و ملت فلسطین به رغم همه جانفشانی‌ها در سرزمین خود ثابت خواهد ماند و به حقوق ملی و مشروع خود و در راس آن حق تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس پایبند خواهد بود.

این جنبش خواستار تحرک فوری جامعه جهانی و نهادهای حقوقی بین‌المللی برای وقف جنگ و نسل‌کشی در غزه شد و تاکید که حمایت‌های نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، با مواضع ادعایی این کشور و اظهارات مسئولان آن کاملا تناقض دارد.

جهاد اسلامی

در همین راستا، جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که بمباران نمازگزاران فلسطینی در نمازخانه مدرسه تابعین در منطقه الدرج در غزه توسط دشمن اشغالگر صهیونیستی یک جنایت به تمام معنا است و بهانه‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن و تخریب مدارس در نوار غزه همان بهانه‌هایی است که برای بمباران بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و کذب و بی‌اساس بودن آن نیز ثابت شد.

این جنبش خاطر نشان کرد که ناتوانی نهادها و دادگاه‌های بین‌المللی در محاکمه سران رژیم صهیونیستی و جنایتکار جنگی اعلام کردن آن‌ها، موجب شده تا این رژیم بیش از پیش به جنایات خود ادامه دهد.

جبهه خلق

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز اعلام کرد که ادامه قتل و کشتار کودکان، زنان و افراد سالخورده فلسطینی در مراکز اسکان آوارگان یک جنایت جنگی بی‌سابقه است.

جنبش احرار نیز ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک، خواستار پاسخ قاطع و محکم گروه‌های مقاومت به آن شد و از جامعه جهانی نیز خواست جلوی ادامه جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین را بگیرند.

همچنین کمیته‌های مقاومت در فلسطین نیز با اشاره به اینکه کشتار نمازگزاران فلسطینی در مدرسه تابعین با سلاح آمریکایی انجام شده، عموم فلسطینیان در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 را به بسیج عمومی و تشدید خیزش و مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی فراخواند.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ضمن محکوم کردن این جنایت دولت رژیم صهیونیستی و آمریکا را مسئول آن دانست.

ایران

وزارت امور خارجه ایران حمله وحشیانه صبح امروز رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه آوارگان فلسطینی ساکن در مدرسه تابعین در محله الدرج غزه را که در حال اقامه نماز صبح بودند، و منجر به شهادت و زخمی شدن صدها تن از غیرنظامیان فلسطینی گردید، شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی این حمله وحشیانه را مصداق روشنی از ارتکاب همزمان جنایت نسل‌کُشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست و تاکید کرد: تداوم حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی و قتل‌عام وحشیانه زنان و کودکان و سالخوردگان بویژه حمله شنیع امروز این رژیم به آوارگان فلسطینی ساکن در مدرسه تابعین، بار دیگر ثابت کرد که رژیم آپارتاید اسرائیل به هیچیک از قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل و اصول اخلاقی و انسانی پای‌بند نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تنها راه مقابله با این رژیم سفّاک، اقدام محکم و قاطع کشورهای اسلامی و آزادیخواه جهان در حمایت عملی از ملت فلسطین و مبارزات و مقاومت مشروع این ملت علیه اشغالگری و تجاوز است.

ناصر کنعانی با تاکید بر اینکه جنایت واقع شده در مدرسه تابعین، نمونه بارز و آشکار تهدید صلح و امنيت بین‌المللی است، خواستار اقدام فوری و موثر شورای امنیت سازمان ملل بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد برای مهار و توقف جنایات بی حد و حصر این رژیم کودک‌کُش گردید.

کنعانی با اشاره به مسئولیت جامعه بین‌المللی در لزوم پیشگیری و مقابله با جنایات رژیم اسراییل تاکید کرد: کشورها و سازمانهای بین‌المللی بویژه اعضای شورای امنیت و سایر نهادهای بین المللی ازجمله دیوان بین المللی کیفری و دادستان آن، یک بار دیگر در برابر آزمونی اخلاقی و انسانی و نیز مسئولیتی بین‌المللی قرار گرفته‌اند و باید آمرین و عاملین نسل‌کُشی و آپارتاید، یعنی مقامات رژیم خونریز اسرائيل را در مقابل ارتکاب جنایات و وحشیگریهای گسترده پاسخگو نمایند.

مصر

جمهوری عربی مصر نیز بمباران مدرسه تابعین در وسط شهر غزه را محکوم کرد و بر تداوم تلاش ها برای میانجیگری به منظور تحقق آتش بس در نوار غزه با وجود سختی ها و دشواری های این مسیر تاکید کرد.

وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قتل و کشتار عمدی فلسطینیان در مدرسه تابعین در غزه، دلیلی قاطع بر نبود عزم و اراده سیاسی نزد رژیم اشغالگر برای پایان جنگ علیه غزه است.

این وزارتخانه خواستار اتخاذ موضع بین المللی یکپارچه و موثر برای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه به منظور پایان دادن به سریال حملات علیه شهروندان بی پناه شد و اعلام کرد که به تلاش ها و اقدامات دیپلماتیک و نیز تماس های گسترده اش با تمامی طرف های تاثیرگذار بین المللی ادامه خواهد داد تا زمینه انتقال کمک های بین المللی به غزه به هر راه ممکن را فراهم کند.

الازهر شریف نیز ضمن محکومیت شدید اقدام رژیم صهیونیستی در بمباران مدرسه تابعین شهر غزه اعلام کرد که «شاید زبان از بیان حجم جنایت وحشیانه علیه غیرنظامیان همزمان با نماز صبح عاجز باشد.»

الازهر از تمامی آزادگان جهان خواست به فشارهای خود علیه رژیم تروریست صهیونیستی به منظور توقف جنایت ها و اقدامات نسل کشی علیه فلسطینیان ادامه دهند. این نهاد خاطر نشان کرد که جامعه بین المللی در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی فلج شده است.

اردن

کشور پادشاهی اردن هم بمباران مدرسه تابعین شهر غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آنرا نقض قوانین بین المللی و حمله سازمان یافته به غیرنظامیان توصیف کرد.

وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه ای تداوم نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر بین المللی در سایه عدم اتخاذ موضع بین المللی قاطعانه برای متوقف کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد که این حملات در حالی صورت می گیرد که طرف های میانجی سعی در از سر گیری مذاکرات بر سر توافق مبادله اسرا را دارند که منجر به توقف همیشگی آتش بس در نوار غزه شود، اما رژیم صهیونیستی سعی در مانع تراشی بر سر راه این تلاش ها را دارد و می خواهد مذاکرات را به شکست بکشاند.

قطر

در همین راستا، قطر بمباران مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی در شهر غزه را به شدت محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات بین المللی و اعزام بازرسان حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی حملات صورت گرفته به مدارس شد.

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان نیز ضمن محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه تابعین خاطر نشان کرد که «جنایت های نسل کشی در نوار غزه که به خاطر تجاوزات رژیم صهیونیستی شاهد فاجعه انسانی بی سابقه است، باید متوقف شود.» این وزارتخانه همچنین کوتاهی جامعه بین المللی در محاکمه رژیم صهیونیستی در واکنش به این تجاوزات را محکوم کرد.

لبنان

در راستای محکومیت های بین المللی علیه جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران مدرسه تابعین شهر غزه، وزارت امور خارجه لبنان هم بمباران سازمان یافته و کشتار کودکان و غیر نظامیان را نشانه بی توجهی دولت صهیونیستی به قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد که هر گاه تلاش ها برای تحقق آتش بس افزایش می یابد، رژیم صهیونیستی جنایت جدیدی را مرتکب می شود و این نشانگر قصد این رژیم برای طولانی تر کردن جنگ در غزه است. وزارت خارجه لبنان همچنین خواستار اتخاذ موضع یکپارچه از سوی جامعه بین المللی برای حمایت از شهروندان فلسطینی در غزه و پایان دادن به فاجعه انسانی در این منطقه شد.

حزب الله لبنان هم با محکوم کردن این جنایت، آزادگان جهان را به محکومیت آن فراخواند و تاکید کرد که این اقدام ثابت کرد که دشمن صهیونیستی بر ادامه نسل‌کُشی در غزه اصرار دارد و حرف و حدیث‌ها در مورد مذاکرات و تلاش برای رسیدن به آتش‌بس دروغی بیش نیست.

عراق

در عراق نیز «محمد شیاع سودانی» نخست وزیر عراق جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن نمازگزاران فلسطینی در مدرسه تابعین در شهر غزه را محکوم کرد و وزارت امور خارجه این کشور تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی در مدرسه تابعین محله الدرج در شرق غزه را محکوم کرد. این وزارتخانه بر لزوم اتخاذ موضع قاطعانه از سوی جامعه بین المللی و جهان اسلام تاکید کرد.

آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق هم با صدور بیانیه ای از سوی دفترش جنایت هولناک ارتش صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد و گفت: این جنایت در ادامه سریال جنایت های بی وقفه این رژیم طی 10 ماه گذشته صورت می گیرد.

آیت الله سیستانی خواستار ایستادگی در برابر این وحشیگری فضاحت بار شد و از جامعه بین المللی و به ویژه ملت های اسلامی خواست که با همبستگی و وحدت رژیم صهیونیستی را برای توقف جنگ نسل کشی در غزه تحت فشار قرار دهند.

ترکیه

جمهوری ترکیه نیز جنایت جدید رژیم صهیونیستی در شهید کردن بیش از 100 شهروند فلسطینی را که در مدرسه ای در محله الدرج شهر غزه پناه گرفته بودند، محکوم کرد.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی

«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در اراضی فلسطینی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی پشت سر هم در مدارس نوار غزه دست به نسل کشی علیه فلسطینیان می زند، تاکید کرد که «کشتارهای غیرقانونی نباید بی پاسخ باقی بماند.»

آلبانیز در یادداشتی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با سلاح های آمریکایی و اروپایی دست به نسل کشی در نوار غزه می زند و «ملت های متمدن» توجهی به این مساله ندارند.

وی با اشاره به تاریخچه طولانی ترورهای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن داخل و مقیم خارج خاطر نشان کرد که «حتما باید به این ترورها رسیدگی شود و تحقیقات مستقل و شفافی در این زمینه صورت گیرد؛ چرا که محاکمه بخشی از مسیر حرکت به سمت تحقق صلح است.»

این گزارشگر سازمان ملل تاکید کرد که «من و دیگر کارشناسان سازمان ملل تشدید خشونت ها در خاورمیانه و دور اخیر عملیات کشتار و ترور خارج از عرف قضایی؛ از لبنان تا ایران را که در ردیف اقدامات خصمانه قرار می گیرند، محکوم کردیم.»

وزارت خارجه کویت هم بمباران مدرسه تابعین را شدیداً محکوم کرد.

یونیسف خواستار حمایت از مدارس و مراکز اسکان آوارگان شد و تاکید کرد که خشونت علیه کودکان فلسطینی باید متوقف شود.

وزارت خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که بمباران این مدرسه را بشدت محکوم می‌کنیم.


لینک کوتاه:

کپی شد