چهارشنبه 18/سپتامبر/2024

55 سال از به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی گذشت/ حالا خطرها بزرگتر شده اند

جمعه 23-آگوست-2024

به نظر می رسد که در 55 امین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد مبارک الاقصی، تهدیدات پیش روی این مسجد خطرناکتر و بزرگتر شده است و این در حالی است که رژیم صهیونیستی به نسل کشی بی وقفه خود در نوار غزه برای یازدهمین ماه متوالی ادامه می دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در چنین روزی در تاریخ 21 آگوست سال 1969 میلادی، یک یهودی صهیونیست تروریست به نام «دنیس مایکل روهان» به عمد مسجد مبارک الاقصی را به آتش کشید که در نتیجه این آتش سوزی بزرگ، بخش های زیاد و مهمی از آن طعمه حریق شد که از آن جمله می توان به منبر صلاح الدین ایوبی اشاره کرد. این بخشی که طعمه حریق شد، بیش از یک سوم مساحد کلی 144 دونمی مسجد الاقصی بود و بیش از 1500 متر مربع از این مسجد؛ شامل مسجد قبله جلویی، مسجد قبة الصخره مقدس، مصلای مروانی، مصلای باب الرحمه و نیز سکوها، دالان ها، راهروها، چاه ها و دروازه های خارجی و در کل؛ همه آنچه در اطراف مسجد الاقصی بود؛ اعم از دیوارهای خارجی و داخلی و از جمله دیوار براق در آتش سوختند.

خسارت های گسترده و فرار از مجازات

این آتش سوزی خسارت های گسترده ای به ساختمان مسجد مبارک الاقصی و ستون ها، طاق ها و تزیینات باستانی آن وارد کرد و سقف مسجد در نتیجه آتش سوزی فرو ریخت و دو ستون اصلی و طاقی که گنبد قبة الصخره بر روی آن قرار داشت، هم منهدم شد.

در این حادثه همچنین بخش‌هایی از گنبد داخلی تزیین شده، محراب و دیوارهای جنوبی آسیب دیدند و 48 پنجره گچی و شیشه‌های رنگی مسجد شکسته و فرش‌ها و بسیاری از تزئینات و آیات قرآنی سوختند.

همزمان با این آتش سوزی، رژیم اشغالگر قدس آب مصلای قبلی و اطراف آن را قطع کردند و در ارسال ماشین های آتش نشانی تأخیر و تعلل به خرج دادند که همین امر باعث شد فلسطینی ها با لباس های خود و آب چاه های مسجد الاقصی آتش را خاموش کنند.

مراجع صهیونیستی ادعا کردند که آتش‌سوزی ناشی از یک اتصال الکتریکی بوده است، اما مهندسان عرب ثابت کردند که این آتش‌سوزی ناشی از یک اقدام عمدی بوده است و این امر اشغالگران را مجبور به دستگیری و محاکمه عامل این حادثه کرد؛ اما طولی نکشید که مدعی شدند عامل این حادثه “دیوانه” بوده است و به همین بهانه او را آزاد کردند.

یک سال پس از این حادثه، عملیات های بازسازی زیر نظر دایره اوقاف اسلامی قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن آغاز شد و تا سال 1986 ادامه یافت. بدین ترتیب، اقامه نماز در بخش جنوبی این مسجد از سر گرفته شد و به جای منبر نورالدین زنگی منبر فلزی جدیدی در سال 2006 نصب شد.

تداوم آتش سوزی ها

از سال 2003، مقامات رژیم صهیونیستی به شهرک نشینان اجازه داده اند که از طریق دروازه مغربی ها در بخش غربی مسجد، وارد مسجد الاقصی شوند. از آن زمان تاکنون هزاران شهرک نشین صهیونیست هر روز به جز جمعه و شنبه هر هفته و در بحبوحه اقدامات تحریک آمیز علیه نمازگزاران و نگهبانان مسجد به این مسجد یورش برده اند.

سکوت و تک روی

بنیاد اروپایی های حامی قدس نسبت به خطرات متوجه مسجد الاقصی در بحبوحه نسل کشی اسرائیل در نوار غزه هشدار داده است. این سازمان در بیانیه ای به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی که مصادف با 21 اوت است، اعلام کرد: در سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی، حوادث خطرناک تری این مسجد را تحت تأثیر قرار داده است و رژیم صهیونیستی سعی در تحمیل یک واقعیت جدید و تقسیم زمانی و مکانی این مسجد را دارد و این در حالی است که سکوت مرگباری در قبال این اقدامات صورت می گیرد و رژیم صهیونیستی در سایه جنایت نسل کشی که علیه فلسطینیان در نوار غزه انجام می دهد، به تک روی های خود ادامه می دهد.

این بنیاد خاطرنشان کرد که چند روز قبل از این سالگرد، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت ملی تندروی رژیم صهیونیستی و «اسحاق واسرلوف» وزیر امور نقب و الجلیل، در هجوم به مسجد الاقصی که این روزها شاهد اقامه نماز و آیین های مذهبی از سوی یهودیان افراطی است و پلیس رژیم صهیونیستی هم بر خلاف گذشته از این اقدامات حمایت می کند، مشارکت کردند.

سال گذشته، روزنامه‌های عبری زبان از طرح «آمیت هالیوی» نماینده صهیونیست کنست از حزب لیکود، با هدف تقسیم مسجد الاقصی پرده برداشتند که بر اساس آن، علاوه بر محوطه شمالی صحن مسجد، قبه الصخره هم توسط رژیم صهیونیستی تصرف و به محلی برای عبادت یهودیان تبدیل خواهد شد و این در حالی است که به مسلمانان تنها در نمازخانه های جنوبی و بخش های اطراف آن اجازه اقامه نماز داده خواهد شد. هالیوی مدعی شده است که دلیل تمرکز بر روی مصادره قبة الصخره این است که «معبد اول و دوم در زیر این بخش قرار دارد.»

این طرح همچنین شامل اجازه دادن به یهودیان برای ورود به الاقصی از تمام دروازه‌ها و نه فقط از دروازه مغربی است و علاوه بر این، حق نظارت اردن بر مسجد الاقصی و هرگونه نقش آن در قبال اماکن مقدس لغو خواهد شد.

در واقع، رژیم صهیونیستی به شیوه های مختلف سعی در یهودی سازی مسجد الاقصی و تحمیل واقعیت های جدید در آنجا  را دارد و در همین راستا، بیش از 125 حمله به این مسجد طی 7 ماه ثبت شده است و از ابتدای سال 2024 تا پایان ژوئیه گذشته 28653 شهرک نشین در یورش به مسجد مشارکت داشته اند.

بنیاد اروپایی های حامی قدس با اشاره به اعمال اشکال مختلف تبعیض نژادی علیه فلسطینیان ساکن قدس اشغالی و جایگاه ویژه مسجد مبارک الاقصی در میراث و تمدن جهانی، بر لزوم حمایت طرف های بین المللی از آن و تلاش برای نجات این مسجد از دست رژیم صهیونیستی که سعی در تحریف تاریخ و هویت تمدنی و اسلامی این مکان مقدس را دارد، تاکید کرد.  

این بنیاد با هشدار نسبت به خطرات بزرگ پیش روی مسجد الاقصی و احتمال تکرار حوادث به آتش کشیدن این مسجد در سایه روی کار بودن دولت افراطی صهیونیستی که وزرای آن به صراحت خواستار تحمیل واقعیت های جدید در این مسجد هستند، بر لزوم تحرک فوری جامعه بین المللی برای متوقف کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی قدس تاکید کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد