شنبه 21/سپتامبر/2024

هدف نهایی عملیات نظامی در کرانه باختری حل و فصل مساله فلسطین است

پنج‌شنبه 29-آگوست-2024

نتایج بررسی‌های انجام شده توسط تحلیلگران سیاسی فلسطینی اراضی 1948 و پژوهشگران امور رژیم صهیونیستی آن است که عملیات نظامی آغاز شده توسط ارتش این رژیم علیه شهرها و اردوگاه‌های شمال کرانه باختری با جنگ علیه نوار غزه ارتباط کامل داشته و در چارچوب جنگ نسل کشی هدفمند برای نابودی وجود ساکنان فلسطینی در سرزمین فلسطین تاریخی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که این عملیات نظامی که به تمام مناطق کرانه باختری توسعه داده شده از عملیات دیوار دفاعی در سال 2002 نیز وسیع‌تر است و در راستای سیاست‌های دولت افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو قرار دارد. این سیاست‌ها با آغاز نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 در اخراج اجباری فلسطینیان نمایان شد به این بهانه که آنها خطری وجودی برای ادامه پروژه صهیونیسم به شمار می‌روند.
این تحلیل‌ها تاکید دارند که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی یک بُعد دیگر از ابعاد طرح «حل و فصل نهایی» است که هدف آن تقویت ریشه‌های پروژه صهیونیسم و تحمیل واقعیت‌های جدید میدانی بدون تاسیس کشور فلسطین است. همچنین ایجاد شرایط نامناسب به طوری که فلسطینیان مجبور به مهاجرت اجباری شده، علاوه بر از سرگیری الحاق کرانه باختری و الاغوار به حوزه حاکمیت رژیم صهیونیستی از دیگر از دیگر اهداف این اقدامات است.

طرح حل و فصل
طه اغباریه نویسنده و تحلیلگر سیاسی اعتقاد دارد عملیات نظامی در شمال کرانه باختری در چارچوب طرح دولت راستگرای افراطی برای حل و فصل درگیری با فلسطینیان از طریق الحاق تدریجی اراضی کرانه باختری انجام می‌شود که جریان صهیونیسم مذهبی به ریاست بتزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای اعمال حاکمیت بر کرانه باختری آن را دنبال می‌کند.
وی در گفتگو با الجزیره افزود عملیات نظامی گسترده در شمال کرانه باختری بخشی جدایی ناپذیر از سیاست‌های دولت نتانیاهو در قبال مساله فلسطین است که به جنگ نسل کشی در نوار غزه افزوده شده است. این اقدام در چارچوب طرح بزرگی است که هدف از آن تقویت پروژه شهرک سازی در تمام فلسطین تاریخی از طریق تخلیه مناطق و اخراج تدریجی فلسطینیان است.
اغباریه ادامه داد سیاست‌های دولت راستگرا در کرانه باختری ادامه رویکرد دولت سابق به ریاست نفتالی بنت است که عملیات موج شکن را انجام داد. اما به نظر می‌رسد عملیات نظامی کنونی که دولت نتانیاهو آن را هدایت می‌کند افراطی‌تر بوده و اقدامی برای توسعه پروژه شهرک سازی و ایجاد دستاوردهای سیاسی برای جامعه رژیم صهیونیستی است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا رژیم اشغالگر برخورد با کرانه باختری به عنوان غزه دوم را ضروری می‌داند؟ تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نگران انتقال مقاومت مسلحانه به تمام مناطق کرانه باختری است و از این جهت تلاش می‌کند با عملیات پیش دستانه نظامی در شهر‌ها و اردوگاه‌های شمال کرانه باختری اوضاع را کنترل کند و با آن به عنوان نمونه کوچکی از غزه برخورد می‌کند.
این تحلیلگر افزود رژیم صهیونیستی – که نگران آغاز یک انتفاضه مسلحانه در شرایطی است که جبهه‌های دیگر نیز در حمایت از غزه شعله‌ور گردیده است – کرانه باختری را یک خطر تهاجمی و جبهه‌ای با قابلیت توسعه زیاد تلقی کرده که می‌تواند به آغاز انتفاضه‌ای همه جانبه در تمامی اراضی فلسطین اشغالی منتهی شود.
اغباریه ادامه داد رژیم اشغالگر کرانه باختری را خطرناک‌ترین جبهه دانسته چرا که با عمق جغرافیایی آن ارتباط دارد به طوری که شعله‌ور شدن کرانه با یک انتفاضه مسلحانه می‌تواند بحران استراتژیکی که اشغالگران از آن رنج می‌برند را تعمیق نماید.

رویکرد انتقامجویانه
سامی ابوشحاده رئیس حزب اجتماع ملی نیز در این خصوص اعلام کرد این عملیات نظامی در چارچوب جنگ همه جانبه‌ای انجام شده است که رژیم اشغالگر برای ادامه آن در منطقه جهت هدف قرار دادن وجود فلسطینیان تلاش می‌کند. آنان با ادامه جنگ نسل کشی و جنایتکاری در غزه و افزایش تنش در شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری و همچنین ایجاد اختناق و تعقیب فعالان سیاسی اراضی 1948 به دنبال ادامه این جنگ گسترده هستند.
ابوشحاده که استاد علوم سیاسی و تاریخ خاورمیانه است افزود آنچه نهادهای صهیونیستی در حال اجرای آن هستند تفکری انتقامجویانه و خصمانه علیه هر انسان عرب و فلسطینی است به طوری که رهبران رژیم اشغالگر از حمایت گسترده جامعه صهیونیستی برای ادامه جنگ در غزه و بلکه توسعه آن به لبنان، کرانه باختری و هدف قرار دادن قدس و مسجد الاقصی بهره‌مند هستند.
وی تاکید کرد سیاست‌های رژیم صهیونیستی بر مخالفت و لجبازی با دستیابی به هر گونه راهکار سیاسی برای پایان جنگ تمرکز داشته و حتی این رژیم برای ادامه آن جهت توسعه این سیاست‌ها تلاش می‌کند. ابو شحاده گفت: حمله به کرانه باختری حاکی از مشکلات روانی رهبران اسرائیلی است که آنها را به اصرار بر هدف قرار دادن مردم فلسطین هدایت می‌کند، چنانچه برخی رهبران اسرائیلی در چارچوب اجرای طرح حل و فصلی که اسموتریچ از سال 2017 بر اجرای آن تاکید دارد فلسطینیان را به آوارگی از خانه‌ و کاشانه خود تهدید می‌نمایند.

وطن جایگزین
امیر مخول پژوهشگر «مرکز پژوهش‌های سیاسی پیشرفت عربی» و متخصص در امور رژیم صهیونیستی اعلام کرد عملیات نظامی در شمال کرانه باختری در چارچوب جنگ علیه نوار غزه و طرح‌های گسترده‌تر برای نابودی ساکنان فلسطین در تمام سرزمین فلسطین تاریخی در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص خطری که فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی از مقاومت فلسطین در شهرها و اردوگاه‌های شمال کرانه باختری احساس می‌کنند به الجزیره گفت: تاکید اغراق آمیز نهادهای اسرائیلی در مورد تهدیدات امنیتی و نفوذ ایران برای حمایت از گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اقداماتی است که برای توجیه حمله به مردم فلسطین انجام می‌شود.
وی افزود عملیات نظامی در راستای طرح‌های دولت راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی و برای حل و فصل نهایی مساله فلسطین و آغاز اجرای عملی طرح «حل و فصل» در حال انجام است که هدف آن تقویت پروژه شهرک سازی و اخراج فلسطینیان است که در عمل فراهم کننده زمینه برای اجرای طرحی است که «وطن جایگزین» در اردن نامیده می‌شود.
این پژوهشگر ادامه داد عملیات نظامی رژیم اشغالگر که به تمام مناطق کرانه باختری توسعه داده شده بخشی از جنگ نسل کشی علیه ملت فلسطین بوده و فصل‌های اول آن در نوار غزه در حال مشاهده است و هدف آن متفرق نمودن مردم فلسطین و جدایی غزه از کرانه باختری و نابودی تشکیلات خودگردان فلسطین و هر مولفه بنیادینی است که می‌تواند برای تاسیس کشور فلسطین مورد استفاده قرار گیرد.
مخول نسبت به پیامدهای عملیات نظامی در شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری هشدار داده و تاکید کرد این عملیات در چارچوب تجاوز همه جانبه علیه مردم فلسطین انجام می‌شود که تا حد زیادی به عملیات نظامی گسترده به شهر و اردوگاه جنین در سال 2002 شباهت دارد.
این پژوهشگر امور رژیم صهیونیستی اعتقاد دارد عملیات نظامی کنونی در شمال کرانه باختری از همه اهداف اعلامی آن که به بهانه تامین امنیت برای اسرائیلی‌ها انجام شده فراتر خواهد رفت و بر هدف اصلی آن که نابودی فلسطینیان است متمرکز خواهد شد به طوری که تاکید کرد: در مرحله آینده فلسطینیان اراضی 1948 مورد حمله قرار خواهند گرفت.

 

لینک کوتاه:

کپی شد