جمعه 20/سپتامبر/2024

مخالفت قاطع اتحادیه عرب با هر گونه سیطره رژیم صهیونیستی بر نوار غزه

چهارشنبه 11-سپتامبر-2024

اتحادیه عرب مخالفت قاطع خود با طرح های رژیم صهیونیستی برای مرحله پس از جنگ غزه و به ویژه سیطره آن بر هر بخشی از نوار غزه؛ از جمله محور فیلادلفیا را اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع مصری، اتحادیه عرب در پایان نشست دیروز سه شنبه خود در سطح وزرای امور خارجه که به میزبانی قاهره برگزار شد، خواستار عقب نشینی کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه و به ویژه جاده صلاح الدین (فیلادلفیا) و بخش فلسطینی گذرگاه رفح شد و تاکید کرد که مرزهای فلسطین و مصر مرزهای حاکمیتی است که هیچ کس اجازه تعرض به آنها را ندارد و این گذرگاه باید طبق مقرراتی که از قبل ساری و جاری می شد، اداره شود و تمامی موانع برای دسترسی ایمن، کافی و سریع بشردوستانه از طریق گذرگاه برداشته شود.

این اتحادیه همچنین خاطر نشان کرد که ادعاها و دروغ پردازی های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاشی نافرجام برای توجیه مخالفتش با عقب نشینی از محور صلاح الدین غیر قابل قبول است و هدف از آنها مانع تراشی بر سر راه تلاش ها برای توقف جنگ و مبادله اسرا با میانجیگری مصر، قطر و آمریکاست.

اتحادیه عرب ضمن تشویق دیوان بین المللی کیفری برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به موضوع دادخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی، از تصمیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای سفر به نوار غزه به منظور متوقف کردن جنگ بی وقفه علیه این منطقه حمایت کرد.

این اتحادیه همچنین مجموعه کشورهای عربی در نیویورک را مامور آغاز اقدامات لازم برای تعلیق حضور رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کرد و نسبت به خطرات پیش روی منطقه در سایه تشدید حملات رژیم صهیونیستی هشدار داد.

این در حالی است که مذاکرات آتش بس و مبادله اسرا با مانع روبرو شده است و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده است که توافقات لازم بر سر 90 درصد مسائل صورت گرفته است و اختلافات بر سر 10 درصد مسائل باقی مانده است. در همین حال، برخی خبرها از تشدید اختلافات میان دولت صهیونیستی و مصر در پی اصرار تل آویو بر تداوم حضور در محور فیلادلفیا حکایت دارد و گفته می شود که مصر با برگزاری دور جدیدی از مذاکرات در این کشور مخالفت کرده است.

لینک کوتاه:

کپی شد