سه شنبه 24/سپتامبر/2024

گوترش: ملت های جهان تحمل تبدیل لبنان به غزه جدید را ندارند

سه‌شنبه 24-سپتامبر-2024

دبیر کل سازمان ملل متحد امروز سه شنبه تاکید کرد که ملت های جهان و لبنان و اسرائیل نمی توانند تبدیل لبنان به غزه جدید را تحمل کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع آمریکایی، «آنتونیو گوترش» در سخنرانی خود در آیین گشایش 79 امین دوره نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا هشدار داد که لبنان در آستانه وقوع فاجعه قرار دارد و وضعیت این کشور نگران کننده است.

گوترش خاطر نشان کرد که جهان طوفان و تغییر بسیار مهمی را تجربه می کند و با چالش های بی سابقه ای روبروست و نیاز مبرمی به ارائه راه حل های جهانی احساس می شود.

وی افزود: با وجود این نیاز، شکاف های ژئوپولوتیک در حال عمیق تر شدن هستند و نظام بین الملل کنونی که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شده است، اگر اصلاح نشود، دچار چند دستگی خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین به تحولات اوضاع در نوار غزه اشاره کرد و گفت: وضعیت غزه شبیه کابوسی بی پایان است و خطر گرفتار شدن کل منطقه در این بحران آنرا تهدید می کند و همان طوری که هیچ توجیهی برای حمله 7 اکتبر 2023 حماس وجود نداشت، هیچ توجیهی نیز برای مجازات دسته جمعی ملت فلسطین وجود ندارد.

وی افزود: سرعت و حجم کشتار و تخریب در غزه به سطوح بی سابقه یا رسیده است و بیش از 200 نفر از کارکنان سازمان ملل در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه کشته شده اند.

گوترش همچنین بر لزوم تحرک فوری جامعه بین المللی برای توقف جنگ و آزادی اسرا و پیاده کردن راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد و گفت: می خواهم از کسانی که با احداث شهرک های بیشتر و مصادره اراضی و تشدید خشونت مانع از تحقق این راه حل می شوند، بپرسم که گزینه جایگزین شما چیست؟ جهان چطور می تواند راه حل مبتنی بر تشکیل تنها یک کشور (صرفا اسرائیل) را که آزادی و حقوق و کرامت بسیاری از فلسطینیان را پایمال می کند، بپذیرد؟

لینک کوتاه:

کپی شد