چهارشنبه 23/اکتبر/2024

مشعل: باز کردن جبهه های جدید مقاومت و راه اندازی جبهه های سیاسی و حقوقی مهمترین نیاز ماست

جمعه 11-اکتبر-2024

رئیس جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در خارج در نخستین سالگرد نبرد طوفان الاقصی خواستار باز شدن جبهه های جدیدی علیه رژیم صهیونیستی و اتخاذ تحرکات سیاسی و قانونی در عرصه بین المللی به منظور تعقیب و پیگرد این رژیم شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خالد مشعل در هفتمین همایش باشگاه فکر و تمدن کوالالامپور که روز دوشنبه 7 اکتبر همزمان با نخستین سالروز عملیات طوفان الاقصی برگزار شد، خاطر نشان کرد که «امروز پیام من به امت این است که ما نیاز داریم امت به وظایف خود از طریق برداشتن دو گام مهم عمل کند: نخست باز کردن جببه های جدید مقاومت که این وظیفه شرعی و جهادی همه امت است و قرار نیست که این کار تنها در فلسطین صورت گیرد، بلکه در هر نقطه ای که نبرد برای تحقق آزادی و کرامت جریان داشته باشد، می توان آنرا دنبال کرد.

وی همچنین خواستار تحرک سیاسی و حقوقی در عرصه بین المللی شد و گفت: ما باید جبهه های سیاسی و حقوقی نیز علیه رژیم صهیونیستی باز کنیم تا این رژیم را در عرصه بین المللی تحت پیگرد قرار دهیم و چهره حقیقی آنرا به عنوان یک رژیم جنایتکار و رانده شده به جهانیان نشان دهیم.

مشعل خاطر نشان کرد که هدف این است که به همه جهانیان نشان داده شود که این رژیم هیچ جایی نه تنها در فلسطین، بلکه حتی در جامعه بین المللی ندارد.

مرحله جدید در تاریخ منازعه

مشعل در ادامه تصریح کرد که این طوفان مبارکی که در تاریخ 7 اکتبر (2023) به راه افتاد، نماد مرحله جدیدی در تاریخ منازعه خواهد بود. ما به ساکنان غزه عزیزمان و ملت بزرگوارمان در این غزه با عزت که خداوند متعال نبرد بزرگ را برای آن مقدر کرده است و حق آن است، تبریک می گوییم.

وی افزود: اینجا سنگر عسقلان است که پیامبر گرامی اسلام (ص) بشارت آنرا داده بود. خداوند به این ملت بزرگ و گروه های مقاومت؛ اعم از گردان های قسام، گروهان های قدس و تمامی گردان های پیروزمندی که در رقم خوردن حماسه بزرگ نقش داشتند و همچنان به آن ادامه می دهند، پاداش نیک دهد.

این رهبر بزرگ فلسطینی تاکید کرد که اقدامات فعلی این رژیم شکست خورده و متزلزل در راه اندازی جنگی فراگیر همزمان با وقوع عملیات طوفان الاقصی که تلاشی برای بازیابی اعتبار از دست رفته و کم رنگ کردن شکست و تزلزل و ناکامی یک ساله در غزه بود، باعث کاهش تاثیرات عملیات 7 اکتبر نخواهد شد و عملیات طوفان الاقصی همچنان نقطه ای سیاه در تاریخ این رژیم و نویدبخش و هشداری برای نابودی این رژیم در آینده نزدیک به حول و قوه الهی خواهد بود.

فدا کردن بهترین شخصیت ها و رهبران

خالد مشعل در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که گروه های مقاومت و در راس آنها جنبش حماس در این حماسه بهترین شخصیت ها و رهبران برجسته خود و در راس انها برادر عزیز «اسماعیل هنیه» رهبر خود و برادر عزیز «شیخ صالح عاروری» رهبر و نایب رئیس جنبش را فدا کرده اند که این نشان می دهد با تمام وجود وارد این میدان شده اند.

وی افزود: این فداکاری نشان دهنده آمادگی جنبش و رهبران آن برای فدا کردن با ارزش ترین دارایی خود در راه خدا و برای آزادی وطن و پاکسازی قدس و مسجد الاقصی از لوث وجود اشغالگران است و در کنار آن شمار زیادی از فرزندان ملت؛ اعم از مرد و زن و بزرگ و کوچک را از تمامی گروه ها و سطوح شهید داده است.

غزه پرچمدار میدان

مشعل در ادامه خاطر نشان کرد که غزه همیشه ثابت کرده است که پرچمدار این نبرد است و کرانه باختری نیز در جریان نبرد طوفان الاقصی با وجود تحمل سختی های اشغالگری و شهرک سازی و با وجود موانع دور و نزدیکی که با آنها مواجه است، آتش مقاومت را شعله ور کرده است و مقاومت و شهادت طلبی در این منطقه ادامه دارد و آخرین نمونه آن شهدای قهرمانی بودند که اخیرا به خیل شهدا پیوستند.

وی افزود: قدس همچنان نماد اصلی مبارزات است که مقاومت نوار غزه به سمت آن حرکت می کند و امت را هم به حمایت از آن فرا می خواند. در واقع، قدس و مسجد الاقصی الهام بخش و موتور محرکه این مبارزات نه تنها برای جهان اسلام، بلکه برای کل بشریت هستند. قدس متعلق به تمام جهانیان است و مسجد الاقصی نماد همه ماست و باید نقش محوری در آرمان ما داشته باشد.

رئیس جنبش حماس در خارج تاکید کرد که مردم ما در مناطق 48 با وجود اقدامات بی سابقه و سختی که بر آنها تحمیل می شود و عملیات های تعقیب و فتنه انگیزی ها، باز مایه امید ما هستند و مصداق بارز آنرا در عملیات بئر السبع که «احمد سعید» قهرمان اجرا کرد، دیدیم که توانست با رشادت با نظامیان دشمن صهیونیستی مقابله کند.

وی خاطر نشان کرد که این حماسه ها نشان دهنده ایستادگی ملت ما در اراضی اشغالی سال 1948 و در خارج؛ به ویژه در اردوگاه های لبنان است که خیل عظیمی از شهدا؛ اعم از رهبران لبنان و فرزندان ملت فلسطین را که در خاک پاک این کشور زندگی می کنند، تقدیم کرده اند.

نثار درود به جبهه های پشتیبانی

خالد مشعل در بخش دیگری از صحبت هایش به تمامی طرف هایی که با توانمندی های نظامی شان از غزه حمایت کرده اند؛ به ویژه در لبنان، ایران، یمن و عراق درود فرستاد و گفت: این ها به خاطر ما فداکاری کردند و خیل عظیمی از شهدا را تقدیم کرده اند که در راس آنها سید حسن نصر الله قرار دارد. این عهد ما با مقاومت است که شعار فلسطین و قدس و الاقصی را سر داده است و محوری برای ایستادگی در برابر اشغالگری در سرزمین فلسطین تشکیل داده و مخالف اشغالگری و تجاوز است.

تشکر از امت و انسانیت

این رهبر برجسته فلسطینی همچنین از امت که در جریان نبرد طوفان الاقصی با برگزاری راهپیمایی های میلیونی در میدان ها و خیابان ها، تجمع در برابر سفارتخانه ها، حمایت مالی و ارسال کمک های بشردوستانه و اقدامات خلاقانه خود در بستر شبکه های اجتماعی، تحرکات دانشجویی در شرق و غرب و همچنین نقش آفرینی های علما قدردانی کرد و گفت جهاد با مال و حمایت های رسانه ای کاملا در جریان این نبرد چشمگیر بود.

وی در همین راستا از ندای انسانیت که از دانشگاه ها و تحرکات دانشجویی شجاعت آمیز شنیده شد، تشکر کرد و گفت: ما نمونه های بارز این حمایت را در اعتراضات میلیون ها نفر از دانشجویان در پایتخت های غربی با شعار «نه به جنگ» دیدیم که طرفداری خود از حقانیت فلسطینیان و مخالفت شان با رژیم غاصب صهیونیستی را ابراز کرده و نشان دادند که دیدگاه جهانی تغییر کرده است و ما از آنها قدردانی می کنیم.

تأثیر راهبردی عمیق

مشعل در ادامه اظهار داشت که طوفان الاقصی مرحله ای جدید و تحولی بزرگ در عرصه منازعه به شمار می رود که باید از این منظر به آن نگاه کنیم. دستاوردها و نتایج طوفان الاقصی تاثیر راهبردی عمیقی در مسیر منازعه داشت و اگر از این منظر به عملیات مذکور نگاه نکنیم، نمی توانیم حق آنرا ادا کنیم و خودمان را از استفاده از چشم اندازهای آن محروم می کنیم.

وی افزود: این طوفان در یک سال دستاوردهایی داشت که طی چندین سال محقق نشده بودند و مصادیق آن در جبهه های مقاومت تبیین شده اند و امت همچنان چشم انتظار به بار نشستن ثمرات مبارک گسترش روحیه جهادی میان جوانان است و توقع دارد که این روحیه به جهادی فراگیر تبدیل شود که به جنایت رژیم صهیونیستی پایان دهد و پشتوانه ای برای غزه و مسجد الاقصی باشد.

این رهبر برجسته جنبش حماس تصریح کرد که طوفان به تحقق پیروزی، آزادسازی فلسطین و اخراج اشغالگران سرعت بخشید و رژیم صهیونیستی را به نقطه صفر بازگرداند؛ به طوری که این رژیم الان برای بقا می جنگند و ضمن از دست دادن اعتماد به نفس خود، روحیه اش هم نابود شده است و حتی بر اساس آخرین نظرسنجی ها، افکار عمومی جامعه صهیونیستی هم اعتماد به نفس شان را از دست داده اند.

وی افزود: رادیوی رسمی رژیم صهیونیستی از تمایل شمار زیادی (از شهرک نشینان) برای ترک خاک فلسطین و از نگرانی آنها برای زندگی در مناطقی مانند شهرک های اطراف نوار غزه یا شمال فلسطین اشغالی سخن می گوید و خاطر نشان می کند که صهیونیست ها معتقدند که حماس شکست نخورده است، بلکه نتانیاهو و اسرائیل شکست خورده اند و مقاومت پیروز شده است و حتی خود صهیونیست ها هم به این باور دارند.

خالد مشعل تاکید کرد که امروز رژیم صهیونیستی در آستانه از دست دادن رویکرد و قطب نمای خود قرار گرفته است و همچنین اعتماد خود به داشتن قدرت تداوم بقای خود در طولانی مدت را از دست داده است. طوفان الاقصی این اعتماد را از بین برد و چهره این رژیم در جهان را که میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده بود، تخریب کرد و چهره واقعی زشت این رژیم را نمایان کرد.

وی افزود: طناب حمایت های جامعه بین المللی از رژیم صهیونیستی رفته رفته پاره می شود و در نهایت کاملا گسسته خواهد شد. بشریت تا اندازه ای اصول اخلاقی و ارزش های خود را بازیابی کرده است و از حق دفاع می کند. الان تنها چیزی که لازم است، این است که نظام های حاکمه ندای ملت هایشان را بشنوند و به حق فلسطینیان اذعان کنند و ضمن احترام گذاشتن به اراده امت و منطقه، روابط شان با این رژیم را قطع کنند.

مقاومت گزینه ای سودمند

مشعل تاکید کرد که طوفان الاقصی همه این دستاوردها را محقق و ثابت کرد که گزینه مقاومت تنها گزینه سودمند و قادر به تحقق پروژه ملی امت است. وی افزود: طوفان الاقصی نقطه آغاز نبود، بلکه واکنشی طبیعی به شدت گرفتن طرح های اشغالگران در شهرک سازی، محاصره و تجاوز به مسجد الاقصی بود.

رئیس جنبش حماس در خارج خاطر نشان کرد که طوفان الاقصی نتیجه تشدید جنایت های رژیم صهیونیستی در زمینه ضرب و شتم اسرا و تشدید فشار علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری بود و قبل از طوفان الاقصی، مسجد الاقصی در آستانه تخریب و یهودی سازی بود، قدس در محاصره قرار داشت و طرح های کوچاندن اهالی کرانه باختری به اردن به منظور ایجاد بحران جدید در منطقه شدت گرفته بود.

وی افزود: طوفان الاقصی واکنشی به تمامی این سیاست ها و پاسخی طبیعی از سوی ملت های آزاده بود که حاضر به زندگی در زیر یوغ اشغالگری نیستند و معادلات قدرت نابرابر را قبول ندارند. این طوفان صهیونیست ها را شوکه و جهانیان را غافلگیر کرد و این پیام قوی را ارسال کرد که آرمان فلسطین نمی میرد.

مشعل اعلام کرد که این جهان جز به قدرتمندان احترام نمی گذارد و جز صدای شلیک سلاح ها را نمی شنود؛ به ویژه زمانی که قهرمانانی در پشت آن سلاح ها قرار گیرند که به آرمان خود ایمان دارند. طوفان الاقصی بیانگر تحول مقاومت فلسطین طی 100 سال مبارزه از نخستین انقلاب های قرن بیستم تا انقلاب های معاصر و انتفاضه ها بود.

وی افزود: از زمان جنگ های تحمیل شده به غزه در سال های 2008 و 2009 تا عملیات «شمشیر قدس»، طوفان الاقصی نقطه عطفی طبیعی در مسیر مقاومت به شمار می رود که این تحول و نوآوری اراده بی حد و حصر رهبران مقاومت برای تحقق خواسته های ملت فلسطین و پروژه ملی را نشان می دهد.

این رهبر مقاومت خاطر نشان کرد که مقاومت در غزه نقطه خیلی مهمی به شمار می رود و الگوی زنده و بزرگ توانایی خلق قدرت در سخت ترین شرایط و حتی برتری در نبرد مغزهای نظامی و امنیتی است و این اعتماد به قدرت مقاومت برای شکست رژیم صهیونیستی و تحقق پیروزی های متعدد در مسیر آزادسازی سرزمین را نشان می دهد.

ناکامی دشمن در تحقق اهداف خود

مشعل تاکید کرد که دشمن طی یک سال کامل نتوانست اهداف خود علیه مقاومت در غزه را محقق سازد و از همین رو، تلاش می کند با تجاوز به لبنان و دیگر نقاط منطقه بحران خود را به بیرون انتقال دهد تا شاید بتواند چهره بازدارندگی خود را که از زمان عملیات 7 اکتبر در غزه در هم شکسته است، ترمیم کند، اما با وجود همه این تلاش ها، نتوانسته است این تصویر خود را ترمیم کند.

وی افزود: حملات و جنایت ها در لبنان؛ از جمله تخریب مساجد در جنوب نتوانسته است بازدارندگی رژیم صهیونیستی را احیا کند و مقاومت در تمامی جبهه ها؛ از غزه تا کرانه باختری و لبنان و نیز حمایت های ایران، در تخریب این نخوت و تکبری که دشمن از طریق نتانیاهو و فرماندهان ارتش سعی دارد، به دیگران القا کند، نقش داشته اند.

از امروز به بعد هیچ عذری از کسی پذیرفته نیست

رئیس جنبش حماس در خارج خاطر نشان کرد که الگویی که غزه ارائه داد، پیام آشکاری به امت است؛ مبنی بر اینکه از امروز به بعد هیچ عذری از کسی پذیرفته نیست. هر کس دستاوردهای غزه را دیده است، می فهمد که همه قدرت دارند، اما ابراز آن نیازمند ایمان و اراده و تلاش جدی و پشتکار طولانی مدت است. خداوند متعال می داند که توانمندی های ما زیاد است، اما تحقق اهداف مان نیازمند تلاش پیگیرانه است.

وی افزود: با وجود خسارت های بزرگی که در جریان عملیات طوفان الاقصی به ملت فلسطین وارد شده است و از جمله آنها می توان به ریخته شدن خون زنان و کودکان، آوارگی و خرابی ها اشاره کرد، این خسارت ها تاکتیکی هستند و راهبردی نیستند. بله درست است که این خسارت ها دردناک هستند، اما در راه خدا و برای وطن و آینده و مقدسات هستند.

خسارت های دشمن راهبردی است

مشعل در ادامه تاکید کرد که در سوی دیگر جنگ، خسارت های دشمن خسارت های راهبردی هستند. دشمن امروز اعتماد به نفس خود را از دست داده است و دست آن جلوی جهانیان و غزه رو شده است و آنرا به پایان راه قطعی اش رسانده است. خسارت های بزرگ وارده به مقاومت شبیه همان خسارت هایی است که ملت ها در طول تاریخ در راه آزادی و کرامت خود داده اند.

وی افزود: مقاومت چیزهای ارزشمند و دردناکی را فدا می کند، اما این فداکاری ها، چشم انداز بزرگی از آزادسازی و پیروزی دارد و تاوان های سنگینی که ملت ها؛ چه مسلمان و چه غیرمسلمان در طول تاریخ پرداخت کرده اند و این بخشی از روند آزادسازی است. هیچ ملتی نبوده است که ارزشمندترین چیزهای خود را در راه آزادی فدا کند و در پایان به پیروزی دست نیاد و قدرت های اشغالگر شکست نخورده و از خاک آنها خارج نشوند.

نشان دادن چهره حقیقی جنایتکارانه دشمن

به گفته مشعل، عملیات طوفان الاقصی طی یک سال گذشته نقاب از چهره حقیقی جنایتکارانه دشمن برداشته و نشان داده است که این رژیم به هیچ قانون و عرف و ارزشی پایبند نیست، اما طوفان الاقصی ماهیت پروژه توسعه طلبانه و سلطه جویانه صهیونیستی را فاش کرد. این توسعه طلبی مساله ای تازه یا واکنشی به مقاومت نیست، بلکه بخش اصیل پروژه صهیونیستی از آغاز آن است.

وی افزود: دشمن سعی می کند به هر کسی که چه در شرق و چه در غرب جلوی راهش قرار می گیرد، ضربه بزند و همه را تسلیم خود کند و این رفتار تنها منحصر به گروه های مقاومت یا کشورهای حامی آن نیست، بلکه فراتر از آن حتی کشورهایی را هم که با این رژیم جنگ نمی کنند و حتی با آن صلح کرده اند، شامل می شود و مصر نمونه بارز آن است که دشمن با تلاش های خود برای کم رنگ شدن نقش کانال سوئز از طریق ایجاد گزینه های جایگزین و تحمیل گرسنگی به آن از طریق رود نیل علیه این کشور توطئه می کند.

مبارزه اختیاری نیست

خالد مشعل در ادامه سخنانش به اردن اشاره کرد که با تهدید کوچانده شدن اهالی کرانه باختری به این کشور مواجه است که هدف از این اقدام پایان دادن به عمر کشور پادشاهی اردن است و نشان می دهد که این توطئه ها تنها محدود به فلسطین نیست، بلکه امنیت ملی کشورهای عربی و اسلامی در هر نقطه ای را نشانه رفته است. بنابراین، مبارزه اختیاری نیست، بلکه اقدامی سرنوشت ساز است که به همه ما تحمیل شده است.

وی خطاب به سران و رهبران کشورها گفت: این نبرد راه فراری ندارد. هر کس برای مبارزه آماده شود، پیروز می شود و هر کس از آن فرار یا سستی کند، در معرض جنگ قرار خواهد گرفت و شکست خواهد خورد و استقلالش را از دست خواهد داد. ما یا باید در این منطقه آزاد باشیم و از سرزمین و موجودیت و استقلال خودمان دفاع کنیم و یا به صهیونیست ها اجازه سلطه جویی بدهیم که امکان ندارد که چنین چیزی را قبول کنیم.

پیام طوفان الاقصی: صبر و همبستگی

رئیس جنبش حماس در خارج تصریح کرد که پیام طوفان الاقصی که در بازه زمانی اخیر به عینه دیدیم صبر و همبستگی است. وقتی جبهه های مقاومت با هم یکی شوند و با صدای واحد و وحدت کامل با دشمن بجنگند، بر آن پیروز خواهیم شد. این پیام خیلی مهم است و با وجود اینکه دشمن ابزارهای تخریب و هواپیماهایی در اختیار دارد که می تواند هر جایی را بمباران کند، همبستگی ما پیروزی مان در برابر این دشمن را حتمی می کند. دشمن با وجود توانمندی هایش نمی تواند در برابر جبهه ای یکپارچه و قوی پیروز شود.

پیامی به غزه

این رهبر فلسطینی تاکید کرد که به نمایندگی از این حاضران بزرگوار به غزه عزتمند می گوییم: شما غیرممکن را ممکن کردید و با ایستادگی، صلابت و رشادت های خود، اسطوره ای به نمایش گذاشتید که همه به آن افتخار می کنند. امت و همه جهانیان شما را الگوی خود قرار می دهند و انشاء الله پیروزی شما فرا خواهد رسید. ناامید نشوید، این وعده خداوند است که شاید کمی اندکی به تأخیر بیفتد، اما مطمئن هستیم که به حول و قوه الهی پیروز خواهیم شد.

در آغاز این سخنرانی، مشعل خاطر نشان کرد که از طرف شما و این جمع بزرگوار به روح شهدا و روح های پاک آنها که جانشان را در راه آرمانی بزرگ در راه خدا نثار کردند و از شرف امت و وطن هایشان و نیز از نگین فلسطین و قدس و مسجد الاقصی دفاع کردند، رحمت می فرستیم.

وی افزود: از خداوند متعال برای مجروحان شفا و برای اسرای دربند زندان های صهیونیستی آزادی و برای آوارگان و کسانی که در نتیجه جنایت ها و قتل عام های رژیم صهیونیستی در غزه عزیز و لبنان پایدار سرپناه شان را از دست داده اند، امنیت و آرامش مسألت می کنیم.

این رهبر برجسته جنبش حماس همچنین از درگاه خداوند متعال مسألت کرد که جهاد مبارزان را قبول کرده و جان آنها را حفظ و وجودشان را ذخیره مقاومت قرار دهد تا جبهه مقاومت با کمک آنها پیروز شود و آنها هم به کمک جبهه مقاومت به پیروزی برسند. او همان کسی است که با یاریش از تو و مومنان حمایت کرد. امروز پس از گذشت یک سال کامل از نبرد طوفان الاقصی با تمام سرزندگی، امیدها و چشم اندازهایش و نیز با تمامی درد و رنج ها و چالش هایش با هم دیدار می کنیم.

مشعل در پایان از تمامی حاضران در هفتمین دوره همایش کولالامپور و به ویژه برگزار کنندگان و دکتر «المقری» رئیس همایش و دکتر «عبد الرزاق» تشکر و قدردانی کرد و گفت: اینکه نام این همایش را «طوفان» گذاشتید که یادآور خیزش متمدنانه امت است، تصمیم خوبی بود. واقعیت هم همین است و ادعای زیادی نیست، بلکه آثار این نبرد به سال ها دورتر کشیده خواهد شد که ان شاء الله در آن زمان به حول و قوه الهی شاهد برچیده شدن بساط اشغالگری باشیم.

لینک کوتاه:

کپی شد