چهارشنبه 23/اکتبر/2024

يحيي سنوار؛ سرگذشت مبارزی شجاع از دوران اسارت تا افتخار شهادت

جمعه 18-اکتبر-2024

ارتش صهیونیستی امروز پنجشنبه از ترور «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و طراح عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد تا بدین ترتیب، مذاکرات آتش بس و پرونده اسرای صهیونیست در نوار غزه و نیز آینده جنگ غزه وارد تونل تاریک و غبار آلود شود؛ به ویژه که مرد شماره یک حماس در جریان جنگ کنونی مسئول پرونده مذاکرات بود.

در حالی که هنوز (تا لحظه نگارش این گزارش) جنبش حماس ترور یحیی سنوار را رسما تایید نکرده است، رسانه های صهیونیستی مدعی شده اند که رهبر حماس به دست نظامیان ارتش صهیونیستی و در جریان درگیری با آنها به شهادت رسیده است؛ بدون اینکه اطلاعات محرمانه قبلی درباره محل حضور وی وجود داشته باشد. در همین راستا، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «هیأت مذاکره کننده اسرائیل پس از اعلام ترور سنوار در حال رایزنی است.»

سنوار متولد سال 1962 در شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه بود و تا تاریخ 7 اکتبر 2023 زیاد در ملأ عام حاضر نمی شد و حتی قبل از آن هم، از زمانی که در قالب مبادله اسرای موسوم به «مبادله شالیت» در سال 2011 از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شد، به ندرت در انظار عمومی دیده می شد. مبادله شالیت که با مبادله «گلعاد شالیت» نظامی اسیر صهیونیستی در غزه با 1027 نفر از اسرای فلسطینی؛ از جمله تعدادی از رهبران و شخصیت های برجسته فلسطینی صورت گرفت، پس از ماه ها و سال ها مذاکره به سرانجام رسید و دلیل این تأخیر اصرار گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس بر گنجانده شدن نام یحیی سنوار در لیست اسرای مشمول مبادله و آزادی بود.

برخی محافل تاکید کرده بودند که سنوار به خاطر آشنایی کامل با زبان عبری و صحبت به این زبان، از آگاه ترین رهبران حماس با تفکرات رژیم صهیونیستی بود و قبلا بارها توانسته بود با «باجگیری» از این رژیم، آنرا مجبور به ارائه برخی امتیازات و کاهش محدودیت ها علیه ساکنان غزه کند.

سنوار حتی در دوره قبل از انتخابش از سوی جنبش حماس به عنوان رئیس دفتر سیاسی و جانشین «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی سابق حماس، شخصی قوی در داخل این جنبش بود که ابهامات زیادی درباره وی وجود داشت و مقاطع سرنوشت ساز متعددی را پشت سر گذاشته بود که باعث شکل گیری هویت شخصی، امنیتی، سیاسی و نظامی بی نظیرش شده بود که از جمله آنها به راه اندازی سرویس های امنیتی در دوران جوانی تا 23 سال بازداشت در زندان های صهیونیستی و حتی آزادی اش در قالب مبادله «وفاداری به آزادگان» یا همان مبادله شالیت اشاره کرد که پس از آن دو بار ریاست جنبش حماس در نوار غزه را بر عهده گرفت و در نهایت به بالاترین مقام در تشکیلات رهبری این جنبش رسید.

سنوار دو بار در فوریه 2017 و مه 2021 به عنوان رئیس جنبش حماس در نوار غزه انتخاب و جانشین اسماعیل هنیه شد که به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در دو دوره متوالی انتخاب شده بود و به منظور اداره امور جنبش در هر سه منطقه غزه، کرانه باختری و خارج از اراضی فلسطینی در دوحه اقامت گزیده بود و در نهایت در تهران به شهادت رسید.

این مرد به شجاعت و سرسختی و ساده زیستی در زندگی شخصی اش معروف بود و از لحاظ شخصیتی و ویژگی های شخصی بیشتر یک شخصیت نظامی بود تا شخصیت سیاسی. او مهندس نبرد «سیف القدس» بود که مقاومت در سال 2021 در واکنش به تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی در محله شیخ جراح قدس اشغالی و کرانه باختری به راه انداخت و از آن زمان، محافل صهیونیستی بارها بر لزوم ترور و خلاص شدن از دست وی تاکید کرده بودند و پشیمانی خود از آزادی او را ابراز می داشتند.

قبل از عملیات «شمشیر قدس» سنوار شخصا به همراه دیگر گروه های ملی و اسلامی پرونده راهپیمایی های حق بازگشت و لغو محاصره غزه را بر عهده داشت و با این کار به ثبات و آرامشی که صهیونیست ها سعی داشتند با انتقال برخی کمک های مادی و ارائه برخی تسهیلات در نوار غزه به دست بیاورند، ضربه بزرگی می زد و در عین حال، همیشه سقف خواسته های خود را افزایش می داد و تلاش می کرد فشارهای مردمی بر روی دولت غزه را که حماس اداره می کرد، کاهش دهد.

از همان روز اول رهبری حماس در غزه مشخص بود که این مرد پرونده سنگین و مملو از مشکلات داخلی و ائتلاف های متعدد را در دست گرفته است و در همان ساعت های اولیه تصدی این منصب تلاش کرد با جنبش فتح آشتی ملی کند و بدین ترتیب، توپ را در زمین این جنبش انداخت، اما این پرونده به جریان نیفتاد و از همین رو، سنوار علنا اعلام کرد که «هر کسی را که بخواهد به آشتی حماس لطمه بزند، از سر راه بر خواهد داشت» که این اظهارات وی در آن زمان موجی از انتقادات شدید علیه وی را به دنبال داشت.

در سال 2014 و پس از جنگ خونین 51 روزه، این رهبر قوی حماس ساز و کاری داخلی برای بازجویی و محاکمه به عنوان مسئول نظامی عالی رتبه و نزدیک به «محمد ضیف» فرمانده کل گردان های قسام به راه انداخت که این اقدام وی باعث محاکمه و برکناری بسیاری از مسئولان محلی و کاهش اختیارات برخی دیگر در نتیجه «پندهای گرفته شده از جنگ» شد.

سنوار بارها تلاش کرده بود حماس را از زیر بار در دست داشتن حکومت در نوار غزه خلاص کند؛ چرا که آنرا بهترین راه حل بحران های این منطقه و پایان بخشیدن به درد و رنج طولانی مدت ساکنان غزه می دانست و گفته می شود که جدیت زیادی در رسیدگی به پرونده های فساد؛ چه در داخل جنبش و چه در داخل دولتی داشت که وی عالی ترین مقام آن بود و بدین ترتیب تلاش می کرد مشکلات مردم را کاهش داده و درد و رنج آنها از زمان آغاز سیطره و حاکمیت حماس در نوار غزه در اواسط سال 2007 را کاهش دهد.

در سال 2015 آمریکا نام یحیی سنوار را در «لیست سیاه تروریست های بین المللی» قرار داد و در دوران اسارتش در زندان های صهیونیستی (در فاصله سال های 1988 تا 2011) وی بارها رهبری هیأت عالی اسرای جنبش حماس در زندان های رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت و مذاکره کننده سرسخت در راه احقاق خواسته ها و نیازهای اسرا پس از اعتصاب های معروف آنها بود. این تجربه وی در زندان مورد توجه بسیاری از کسانی قرار گرفت که راه و روش زندگی وی را دنبال می کردند؛ چرا که علاقه زیادی به ایجاد وحدت داشت و در همین راستا، تصاویر زیادی از وی در کنار رهبران جنبش اسیر فلسطین؛ از جمله «مروان برغوثی» رهبر برجسته جنبش فتح دیده شده است. علاوه بر این، سنوار «شیفته مسائل امنیتی بود و بر لزوم جلوگیری از نفوذ عناصر صهیونیستی به مباحث داخلی اسرا تاکید داشت.»

لینک کوتاه:

کپی شد