پنج شنبه 24/اکتبر/2024

مذاکره کننده صهیونیستی خطاب به خانواده های اسرا: ترور سنوار مواضع طرفین را تغییر نداد

دوشنبه 21-اکتبر-2024

یک مسئول بلندپایه در تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ترور «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» توسط رژیم صهیونیستی مواضع طرفین را تغییر نداد و این رژیم باید برای ورود به مذاکرات جدید به منظور امضای توافق مبادله اسرا نرمش نشان دهد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، این مسئول صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، در گفتگوی چند روز قبل خود با خانواده های اسرای صهیونیست در نوار غزه خاطر نشان کرده است که شهادت سنوار « عملا تغییری در موضع طرف اسرائیلی ایجاد نکرده است و هیچ فراخوانی برای تحرک یا عقب نشینی از مواضع مشخصی صورت نگرفته است.»
مسئول بلندپایه مذکور همچنین اعلام کرده است که «اما در سمت حماس، آنها در حال حاضر مشغول پیدا کردن گزینه های جایگزین هستند و آمادگی برای نرمش یا تغییر موضع وجود ندارد. مواضع آنها در زمینه دستیابی به توافق مبادله اسرا همان مواضعی است که در 2 ژوئیه گذشته هم اعلام کرده بودند. آنها دچار فروپاشی نشده اند و به مسئولیت های خود ادامه می دهند. نظام حماس باثبات است و با وجود دریافت ضربه اخیر، به مسئولیت های خود ادامه می دهد. آنها در وهله اول گزینه های جانشین خود را مشخص خواهند کرد و سپس اوضاع شان را ساماندهی کرده و خود را برای ادامه مذاکرات با همان موضع قبلی آماده خواهند کرد؛ بدون اینکه بخواهند از این موضع خود عقب نشینی کنند، بلکه حتی ممکن است که سرسختی بیشتری در این موضع خود به خرج دهند.»
وی تصریح کرده است که «از زمان شهادت سنوار کابینه امنیتی و دیگر مراجع اسرائیلی نشست هایی برگزار کرده اند و در جریان این نشست ها گزارش ها و تحلیل های اطلاعاتی خود را درباره گروگان ها (اسرای صهیونیست) به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ارائه داده اند، اما هیچ تغییری در موضع طرف اسرائیلی ایجاد نشده است و دستورات جدیدی به دستگاه امنیتی داده نشده است. باید حماس را برای آغاز مذاکرات تحت فشار گذاشت.»
این مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که موضع دستگاه امنیتی مبتنی بر این است که باید از این دستاورد (شهادت سنوار) برای پیشبرد توافق مبادله اسرا استفاده کرد، اما برای این منظور رژیم صهیونیستی هم باید امتیاز بدهد. وی خاطر نشان کرده است که «اسرائیل باید برای ورود به عرصه مذاکرات از خود نرمش نشان دهد و به عنوان مثال از محور صلاح الدین (فیلادلفیا) عقب نشینی کند و بدون چنین نرمشی هیچ گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد. من فکر نمی کنم که حماس الان نرمش نشان دهد.»
مسئول مذکور در جریان دیدار با خانواده های اسرای صهیونیستی ابراز امیدواری کرده است که عملیات ها علیه حزب الله در شمال و در جبالیا در نوار غزه و نیز حمله احتمالی به ایران منجر به بهبود شرایط تحقق این توافق شود، اما در عین حال تصریح کرده است که «ما تا حد زیادی در همان وضعیت هستیم و ترور باعث نرمش نشده است». وی تاکید کرده است که نابودی حکومت حماس همچنان بخش اصلی اهداف جنگی رژیم صهیونیستی را تشکیل می دهد و از همین رو، «دستورات داده شده به دستگاه امنیتی هم تغییری نکرده است.»
در همین راستا، خانواده های اسرای صهیونیستی به اعمال فشار علیه دولت خود برای امضای توافق مبادله اسرا با جنبش حماس ادامه می دهند؛ به ویژه که نتانیاهو طی یک سال گذشته جلوی تحقق چنین توافقی را گرفته است. ارتش صهیونیستی هم پس از شهادت سنوار ابراز امیدواری کرد که این حادثه تا حد زیادی به آزادی اسرای صهیونیست کمک کند و از این حادثه به عنوان «فرصت راهبردی بزرگ» یاد کرد که نباید آنرا از دست داد.

لینک کوتاه:

کپی شد