پنج شنبه 24/اکتبر/2024

پویش تحریم شرکت سیسکو به دلیل حمایت از نسل کشی در غزه

پنج‌شنبه 24-اکتبر-2024

جنبش تحریم رژیم صهیونیستی و مقابله با سرمایه گذاری در سرزمین‌های اشغالی و اعمال تحریم علیه آن (BDS) پویشی علیه شرکت چند ملیتی سیسکو آمریکا که در عرصه فناوری فعالیت دارد راه اندازی کرده است. این اقدام به دلیل شراکت طولانی مدت این شرکت با ارتش رژیم صهیونیستی و فراهم سازی زیرساخت‌های فناورانه در راستای خودکار سازی نژاد پرستی انجام شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این جنبش روز سه‌شنبه اعلام کرد: فناوری سیسکو، اسرائیل را برای نسل کشی غیر قانونی 2.3 میلیون فلسطینی در نوار غزه توانمند ساخته است و این از طریق شبکه‌های ارتباط نظامی پیشرفته‌ای محقق شده که سامانه‌های ارتباطی یکپارچه سیسکو آنها را تسهیل نموده است.

این جنبش افزود: سیسکو از شراکت خود با نیروهای اشغالگر اسرائیلی استفاده کرده و به صورت داوطلبانه با فناوری خود برای تقویت نظام نژاد پرستانه اسرائیل اقدام کرده است، علاوه بر آنکه اشغالگران را برای استعمار شهرکی و اشغالگری نظامی و نسل کشی توانمند ساخته و این شرکت را عمیقاً با جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی مرتبط ساخته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت سیسکو در راستای نقض قوانین بین المللی و رای صادر شده از سوی دادگاه لاهه در 19 جولای همچنان به حمایت از نظام نژاد پرستانه اسرائیل و پاکسازی نژادی از طریق شبکه‌های خود ادامه می‌دهد که از مراکز فناورانه هدایت می‌شوند، این در حالی است که این عرصه‌ها تحت حمایت دولت بوده و از تجهیزات و فناوری‌های سیسکو برای جذب شهرک نشینان استفاده می‌شود.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: سیسکو تا سال 2019 برای ساخت 100 مرکز فناورانه با اسرائیل همکاری کرده است که 7 مورد از آنها در شهرک‌های غیر قانونی، 5 مورد از آنها در کرانه باختری اشغالی و دو مورد نیز در جولان اشغالی سوریه بوده است.

جنبش تحریم رژیم صهیونیستی تاکید کرد: شرکت سیسکو در اقدامات نژاد پرستانه تبعیض آمیز خصمانه علیه فلسطینیان و نفرت پراکنی علیه اسلام مشارکت داشته است … این شرکت سال 2008 پیشرو در ارائه مدلی از نژاد پرستی و استثمار بوده که به سرعت توسط شرکت‌های اینتل، مایکروسافت و میلانوکس مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که کارگر اسرائیلی فعال در عرصه فناوری برتر به طور میانگین حدود 4 هزار دلار حقوق دریافت می‌کرد شرکت سیسکو اسرائیل با استفاده از منابع خارجی این رقم را برای کارگران ماهر فلسطینی به طور میانگین به 2500 دلار کاهش داد.

BDS در ادامه افزود: این شرکت از نظام نژاد پرستانه اسرائیل سود می‌برد و از سازمان‌های نژاد پرستانه مانند ستاره سرخ داود حمایت نموده که به دلیل اقدامات نژاد پرستانه و نفرت انگیز علیه اسلام مورد انتقاد شدید قرار دارد.

این جنبش ضد صهیونیستی اعلام کرد: ریسک‌های اعتباری و حقوقی اقدامات و شراکت‌های سیسکو باعث شده میزان پایبندی این شرکت به قوانین بازدارنده از نقض فاحش حقوق بشر تجارت آن در اسرائیل را با مشکلاتی مواجه نماید. در چنین شرایطی می‌توان فعالیت‌های تجاری را مستقیماً با ارتکاب جنایت جنگی در جریان درگیری‌های مسلحانه مرتبط دانست و این در صورتی است که حمایت مستقیم به طور مثال در زمینه‌های نظامی، لجستیکی، اطلاعاتی یا مالی انجام شود. این حتی در صورتی که شرکت حضور میدانی در جنگ نداشته باشد و حتی اگر قصد حمایت مستقیم از یک طرف درگیری را نداشته باشد نیز محقق می‌شود.

در ادامه این بیانیه تاکید شده: پایبندی ایدئولوژیک مدیران سیسکو به حمایت از اسرائیل اعتبار این شرکت را در معرض خطر قرار می‌دهد … در اکتبر 2024 موسسه استاندارد اند پورز رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده و چند روز پیش از آن نیز موسسه مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد.

موسسه مودیز اعلام کرد: اسرائیل عملاً در معرض سقوط نامطلوب رتبه اعتباری قرار دارد و این به دلیل خطرات ژئو سیاسی استثنایی است که آن را به کم جاذبه‌ترین نقطه برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

شرکت سیسکو یکی از مهمترین شرکای ارتش رژیم صهیونیستی است به طوری که حاییم بینتو معاون رئیس این شرکت اعلام کرد: ارتباط میان یگان‌های فناورانه در ارتش اسرائیل و شرکت‌های فناورانه برتر در اسرائیل یک رکن مهم در دقت و توسعه فناوری‌های پیشرفته‌ای است که به امنیت اسرائیل و نهادهای مسئول آن خدمت می‌کند.

وی افزود: صحنه‌ای که در آن افسران ارتش اسرائیل با لباس نظامی در کنار مهندسان ما نشسته‌اند و راهکارهای فناورانه را توسعه می‌دهند برای ما کاملاً طبیعی است ولی برای دیگران عجیب است.

در ماه مارس 2020 نیز شرکت سیسکو ده‌ها سامانه ارتباطی یکپارچه برای ارتش رژیم صهیونیستی راه اندازی کرد که انتظار می‌رود به صدها مورد افزایش یابد.

این شبکه بر انتقال تصویر، صدا و داده‌ها میان واحدهای مختلف نظامی ارتش تمرکز دارد و در آن سیستم‌های محاسباتی و ارتباطی ویژه سیسکو در آن ادغام شده است. همچنین سیستم‌های امنیت سایبری نیز در آن استفاده گردیده و این شبکه را به بزرگترین مرکز داده زیر زمینی ارتش در منطقه النقب تبدیل کرده که کار ساخت آن در سال 2020 به پایان رسید.

در سال 2013 نیز شرکت سیسکو در شراکتی 150 میلیون دلاری با اشغالگران متعهد به تامین تجهیزات ارتباطی به مدت 5 سال با امکان تمدید دو ساله شده است.

در اکتبر سال 2023 شرکت سیسکو رژیم صهیونیستی سامانه «اسرائیل می‌ایستد» که مختص ارتش است را توسعه داد. این سامانه عبارت است از «یک سکوی داخلی پیشتیبانی شده از سوی سیسکو که اقدام مشترک میان بخش‌های مختلف برای حمایت از حملات علیه نوار غزه را تسهیل می‌نماید.»

در سال 2017 سیسکو سرورها و خدمات حمایتی برای ارتقای شبکه‌های ارتش رژیم صهیونیستی و وزارت جنگ این رژیم را از طریق شرکت «باینت» به رژیم اشغالگر فروخت که ارائه دهنده خدمات جامع یکپارچه سازی است.

شرکت باینت به گشتی‌های مرزی، پلیس و نیروهای مجری قانون تجهیزات نظارتی اعطا کرده و به مقامات سازمان‌ زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز تجهیزات لازم برای شنود تلفن‌ها با استفاده از داده‌های بیومتریک صوتی زندانیان فلسطینی را داده است.

در همان سال شرکت سیسکو در شراکت با شهرداری رژیم اشغالگر در شهر قدس وارد شده تا فناوری‌های شهر هوشمند را توسعه دهد و از آنها برای کنترل فلسطینیان قدس شرقی استفاده شود.

جنبش تحریم رژیم صهیونیستی تاکید کرد استقرار فناوری‌های نظارتی سیسکو در تعارض با اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار داشته به طوری که ماده 12 و 17 آن بر مجاز نبودن نقض حریم شخصی افراد تصریح دارد.

در سال‌های 2020 و 2021 شرکت سیسکو تجهیزات و نرم افزارهایی به ارزش یک میلیون دلار به پلیس رژیم صهیونیستی فروخت.

این شرکت در سال 2013 برای تامین 150 میلیون دلار تجهیزات ارتباطی پلیس و ارتش به مدت 5 سال با امکان تمدید 2 ساله وارد همکاری با شرکت‌های صهیونیستی شد که حداقل 20 شرکت را شامل می‌شود و برخی از آنها عبارتند از:

– روبست اینتلجنس (Robust Intelligence) که بر اساس اعلام روزنامه عبری زبان کالکالیست در سپتامبر 2024 400 میلیون دلار دارد. این شرکت پلتفرم هوش مصنوعی اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (آمان) را طراحی کرده و توسط یارون سینجر یکی از مسئولان اجرایی سیسکو و از افسران سابق رزمی نیروهای ویژه ارتش اسرائیل تاسیس شده است.

سینجر اخیراً اعلام کرد: من به شخصه برای ادامه سرمایه گذاری در شرکت‌های اسرائیلی و جذب طرفیت‌های مختلف از اسرائیل تمایل دارم.

– ایپساجون (Epsagon) که بر اساس اعلام روزنامه عبری زبان کالکالیست ارزش آن در اکتبر 2021 حدود 500 میلیون دلار بوده است. این یک شرکت ارائه دهنده خدمات نظارتی نرم افزارها بوده که در تاسیس آن دو اسرائیلی به نام‌های نیتسان شابیرا و ران ریبینزافت مشارکت داشته‌اند و هم اکنون از مدیران شرکت سیسکو هستند.

– سدونا سيستمز (Sedona Systems) که بر اساس اعلام روزنامه تایمز آف اسرائیل در ماه می 2021 ارزشی معادل 100 میلیون دلار داشته است و یک شرکت ارتباطی است که اوری گیرستیل به عنوان یکی از مدیران ارشد سیسکو در تاسیس آن مشارکت داشته است.

لینک کوتاه:

کپی شد