یکشنبه 27/اکتبر/2024

صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت: وضعیت شمال نوار غزه فاجعه بار است

یکشنبه 27-اکتبر-2024

کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت نسبت به وخامت اوضاع بهداشتی و انسانی در شمال نوار غزه در نتیجه تجاوز بی وقفه رژیم صهیونیستی که باعث توقف خدمت رسانی سازمان امداد و نجات و اورژانس و توقف ورود مواد غذایی، آب و دارو شده است، هشدار داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «استفانی ایلر» نایب رئیس هیئت اعزامی صلیب سرخ به غزه خاطر نشان کرد که اوضاع در شمال نوار غزه «به شدت تأسف بار» است و باید گذرگاهی امن برای کسانی که قصد ترک این منطقه را دارند، فراهم شود.
وی افزود: دستورهای تخلیه مستمر و محدودیت های بی وقفه اعمال شده بر واردات کمک های اساسی باعث می شود که بقیه ساکنان غیرنظامی در شمال نوار غزه در شرایط هولناکی به سر ببرند.»
ایلر خاطر نشان کرد که درخواست ارتش صهیونیستی مبنی بر تخلیه بیمارستان ها باعث می شود که در ارائه خدمات پزشکی و درمانی به شمار زیادی از غیرنظامیان باقی مانده در این منطقه خلأ ایجاد شود.
«تدروس ادهانوم گیبریسوس» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز به نوبه خود وضعیت شمال نوار غزه را «فاجعه بار» توصیف کرد و خاطر نشان کرد که «کمبود خطرناک تجهیزات پزشکی در کنار دسترسی بسیار محدود به این لوازم، مردم را از درمان های حیاتی محروم کرده است.»
وی افزود:« ارتش صهیونیستی به بیمارستان کمال عدوان به عنوان آخرین بیمارستان فعال در شمال نوار غزه حمله کرد و 44 نفر از کارکنان مرد آنرا بازداشت کرد و تنها یک کارمند زن به همراه رئیس بیمارستان و یک پزشک باقی مانده اند که باید به نزدیک به 200 بیماری که نیاز مبرم به دریافت خدمات درمانی دارند، رسیدگی کنند.»
این مسئول سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد که «اطلاعات رسیده از بیمارستان و لوازم پزشکی آسیب دیده یا تخریب شده در جریان محاصره تأسف آور است» و «کل سیستم بهداشت غزه از بیش از یک سال پیش در معرض حمله قرار دارد و این در حالی است که همیشه باید بیمارستان ها از مسائل جنگی دور نگه داشته شوند» و هر گونه حمله ای به مراکز درمانی نقض قوانین بشردوستانه بین المللی است. وی افزود: تنها راه نجات بخش باقی مانده سیستم بهداشتی در حال فروپاشی در غزه، توقف فوری و بی قید و شرط جنگ و حملات است.
گفتنی است که ارتش صهیونیستی برای 23 امین روز متوالی به حملات هوایی و توپخانه ای گسترده خود به شمال نوار غزه و به ویژه اردوگاه جبالیا و شهرک بیت لاهیا ادامه می دهد. این در حالی است که این رژیم از آغاز جنگ غزه در تاریخ 7 اکتبر 2023 که با حمایت کامل آمریکا صورت می گیرد، بیش از 143 هزار فلسطینی را شهید یا مجروح کرده است که اکثر آنها زن یا کودک هستند و علاوه بر این، بیش از 10 هزار نفر هم ناپدید شده اند و خرابی های گسترده و قحطی و گرسنگی جان دهها کودک و سالخورده را در جریان یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان تهدید می کند.

لینک کوتاه:

کپی شد