چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

درخواست نهاد اروپایی از انگلیس برای توقف فروش سلاح به اسرائیل

پنج‌شنبه 27-ژوئن-2019

دیده بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر در پیامی به “جرمی هنت” وزیر خارجه انگلیس و “تام توگنهات” رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس نسبت به ادامه فروش سلاح به رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این در حالی است که دولت انگلیس ماه می سال گذشته قراردادی را به ارزش 14 میلیون پوند برای فروش سلاح به رژیم صهیونیستی به امضا رساند. رژیم صهیونیستی از این سلاح ها برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز باگشت در مرزهای غزه و قتل و کشتار فلسطینیان بی گناه استفاده کرده است.

گزارشگر اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر در بیانیه ای عنوان کرد که دولت انگلیس همچنان به فروش سلاح و تجهیزات جنگی به کشورهایی که شاهد نزاع های مسلحانه هستند، ادامه می دهد، در حالیکه می داند که از این سلاح ها برای جنایات جنگی و ضد بشری استفاده می شود.

در  همین راستا، هماهنگ کننده بخش اطلاع رسانی دیده بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر عنوان کرد که ساکنان نوار غزه قربانیان اصلی تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی هستند، به گونه ای که این رژیم در سال های 2008، 2012 و 2014 سه مرتبه این باریکه را مورد حمله قرار داد و از مارس سال گذشته نیز دست به سرکوب و قتل و کشتار شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز بازگشت در مرزهای این باریکه می زند اما با این حال، انگلیس همچنان به فروش سلاح به این رژیم برای ادامه قتل و کشتار غیرنظامیان ادامه می دهد.

“سلن دایسون” بر ضرورت توقف فوری فروش سلاح به تمامی طرف هایی که دست به جنایت جنگی می زنند و در راس آن ها رژیم صهیونیستی، تاکید کرد.

دایسون خاطر نشان کرد که طبق نتایج تحقیقات منتشر شده در فوریه 2019 در مورد تظاهرات بازگشت، شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد رژیم صهیونیستی دست به جنایات جنگی و ضد انسانی علیه تظاهرات کنندگان فلسطینی زده است.

وی اشاره کرد که به موجب ماده 2-4 منشور ملل متحد در سال 1945 بکارگیری زور مفرط و سرکوب علیه تظاهرات کنندگان مگر برای دفاع از خود ممنوع است.

دیده بان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر از دولت انگلیس خواست با لحاظ کردن حکم اخیر دادگاه تجدیدنظر لندن در مورد ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان سعودی و غیرعقلانی خواندن آن به سبب نقض قوانین بین المللی از سوی این کشور، به همین شیوه فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را هم به خاطر جنایات های ضد بشری در اراضی اشغالی فلسطین متوقف کند.

خبرگزاری آناتولی عنوان کرد که نهادهای حقوقی اخیرا در گزارشی تحت عنوان “موافقت دولت انگلیس با فروش 18 میلیون دلار اسلحه به رژیم صهیونیستی، در حالی که نظامیان اسرائیلی تظاهرات کنندگان فلسطینی در مرز غزه را به گلوله می‌بندند” اعلام کردند که انگلیس سلاح‌های خودکار و انواع گلوله را برای سرکوب تظاهرات بازگشت و قتل و کشتار فلسطینیان به ارتش رژیم صهیونیستی فروخته است.

بر اساس این گزارش، دولت انگلیس 18 ماه می سال 2018 تنها 4 روز پس از شهادت 68 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، سلاح‌هایی به ارزش 125 هزار دلار به این رژیم فروخته است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که ترزا می نخست وزیر انگلیس در آن زمان قتل و کشتار تظاهرات کنندگان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی در مرز غزه را نگران کننده خوانده بود که این واقعا تمسخرآمیز است.

دولت انگلیس به رغم مخالفت برخی نمایندگان و درخواست آن‌ها برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، در فاصله 30 مارس 2018 تا پایان همان سال با فروش تجهیزات نظامی به ارتش صهیونیستی از جمله رادارهای نظامی و دوربین‌های دید در شب به ارزش 18 میلیون دلار موافقت کرده است.

لینک کوتاه:

کپی شد