شنبه 21/سپتامبر/2024

نامه مهم حماس به اتحادیه اروپا درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا

دوشنبه 3-دسامبر-2018

جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که تصویب پیش نویس قطعنامه آمریکایی محکومیت جنبش مقاومت اسلامی “حماس”، بازتاب های خطرناک  سنگینی؛ چه در زمینه مساله فلسطین و آینده حل منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی و یا در زمینه برقراری ثبات و امنیت در کل منطقه خواهد داشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش حماس با صدور بیانیه ای مطبوعاتی خاطر نشان کرد که «ما بیانیه ای را خدمت خانم “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پیش نویس قطعنامه آمریکایی ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل درباره مقاومت فلسطین ارسال کرده و توضیح دادیم که این قطعنامه در صورت تصویب اقدام خطرناکی است.»

 

در متن این نامه آمده است:

در تاریخ 27/11/2018 نامه ای به شما اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تصمیم آمریکا برای صدور قطعنامه ای از طریق مجمع عمومی در محکومیت مقاومت  فلسطین و در راس آن؛ جنبش مقاومت اسلامی حماس فرستاده بودیم (که ضمیمه این نامه شده است) که در آن بر حق خود به عنوان ملتی تحت اشغال برای دفاع از خود و پاسخ به تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی تا تحقق رویای آزادی و استقلال و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس تاکید کرده بودیم و این چیزی است که دهها قطعنامه بین المللی؛ به ویژه قطعنامه های مربوط به مساله فلسطین هم به آن اشاره کرده اند. اگر بخواهیم درباره درگیری های اخیر صحبت کنیم، همه می دانند که اسرائیل پس از گذشت کمتر از 48 ساعت از اجرایی شدن تفاهمات آتش بس به منظور فراهم کردن شرایط برای بهبود اوضاع تاسف‌بار باریکه غزه، وارد منطقه خان یونس در باریکه غزه شد و 7 فلسطینی را به شهادت رساند و علاوه بر آن، تعدادی از مراکز غیر نظامی و زمین های کشاورزی را بمباران کرد که این مستلزم پاسخ کنترل شده مقاومت بود که با احساس مسئولیت کامل و جدیت با تلاش های صورت گرفته به رهبری مصر و سازمان ملل متحد برای بازگشت به تفاهمات آرام سازی اوضاع همکاری کرده بود.

ما از طریق منابع متعدد اطلاع پیدا کردیم که دولت آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا حمایت برخی کشورها از پیش نویس این قطعنامه را جلب کند و به هر طریق ممکن این مساله را به سرانجام برساند. در همین راستا، ما خبر داریم که برخی کشورهای اتحادیه اروپا پس از توافق با دولت آمریکا بر سر ارائه نسخه جدید اصلاح شده از پیش نویس قطعنامه اخیر، به نفع آن رای خواهند داد، اما مشخص است که این اصلاحات صوری است و هیچ تغییری در ماهیت اصلی این قطعنامه که در راستای جانبداری کامل از رژیم صهیونیستی و در محکومیت مقاومت فلسطین تنظیم شده است و نقض صریح تمامی قطعنامه های بین المللی به شمار می رود، ایجاد نمی کند.

ما به همین مناسبت می خواهیم توجه شما را به این مساله معطوف کنیم که تصویب چنین قطعنامه ای تبعات خطرناک و سنگینی؛ چه در زمینه مساله فلسطین و آینده حل منازعه و چه در زمینه برقراری ثبات و امنیت در کل منطقه خواهد داشت.

حماس در ادامه بیانیه خود آورده است که «تصویب این قطعنامه به رژیم صهیونیستی برای تداوم تجاوزات خود علیه ملت فلسطین؛ به ویژه در باریکه غزه مشروعیت می بخشد و هر کس به نفع این قطعنامه رای دهد، مسئولی حقوقی و اخلاقی در قبال هر گونه تجاوز آتی علیه ملت فلسطین دارد.»

این جنبش خاطر نشان کرده است که چنین تصمیمی باعث تضعیف پایه های تفاهمات آرام سازی می شود که زیر نظر مصر و سازمان ملل به دست آمده است و ما آنرا فرصتی مهم برای پایان بخشیدن به اوضاع تاسف‌بار باریکه غزه پس از محاصره ظالمانه بیش از 12 ساله می دانیم. این تصمیم زمینه تکرار درگیری های خشونت بار و خارج شدن اوضاع از کنترل را فراهم می سازد و تعجب می کنیم که اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف های حامی تلاش ها برای تحقق آرام سازی که جنبش حماس هم با آن موافقت کرده است، موضعی دوگانه و غیر قابل توجیه اتخاذ می کند.

حماس تصویب این قطعنامه را ضربه ای به اعتبار اتحادیه اروپا؛ چه در زمینه موضع آن در قبال مسائل ملت های تحت اشغال و چه ارزش های مورد حمایت آن که مبتنی بر آزادی، عدالت، دموکراسی و حق ملت ها در دفاع از خود است و چه به عنوان یکی از طرف های اصلی حامی آرمان های ملت فلسطین در زمینه آزادی و استقلال، دانست.

این جنبش تاکید کرد که قطعنامه اخیر آمریکا باعث تشدید جانبداری کورکورانه این کشور از سیاست های تجاوزکارانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و حمایت از نادیده گرفته شدن حقوق حقه ملت فلسطین توسط این رژیم و نیز بی توجهی به قطعنامه های بین المللی می شود که بر لزوم رعایت مقررات بین المللی توسط رژیم صهیونیستی و به ویژه توقف تجاوزات علیه غیر نظامیان، شهرک سازی، مصادره اراضی، تخریب روستاها و اخراج ساکنان آنها تاکید دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است که اشغالگری و تجاوزات بی وقفه علیه ملت فلسطین، “تروریسم تمام عیار” است و باید محکوم شود و جامعه بین المللی نهایت تلاش خود را برای پایان هر چه سریعتر این وضعیت در راستای اجرای قطعنامه های بین المللی به کار گیرد.

حماس همچنین بر لزوم جدا کردن حساب مقاومت در برابر  رژیم صهیونیستی که حقی مشروع است و تروریسم که این جنبش نیز در گفتار و کردار خود آنرا محکوم کرده است، تاکید و اعلام می کند که این جنبش به عنوان عضوی اصیل و نهادینه شده در داخل ملت فلسطین بر همکاری با تمامی قدرت های خیرخواه جهان برای تحقق صلح و ثبات در منطقه تاکید دارد.

این جنبش در پایان از اتحادیه اروپا خواسته است که با پیش نویس این قطعنامه آمریکایی مخالفت کرده و با تلاش های جانبدارانه دولت آمریکا که به صلح و ثبات منطقه ضربه می زند، همراهی نکند. حماس همچنین تاکید کرده است که «امیدواریم شما با احساس مسئولیت بالا، تصمیمی درست و سالم در زمینیه تحکیم ارزش های راستین و عدالت و پایان دادن به ظلم علیه ملت فلسطین اتخاذ کنید.» ‌

لینک کوتاه:

کپی شد