یکشنبه 22/سپتامبر/2024

برآوردی صهیونیستی پیرامون چرایی تاخیر در تماس بایدن و نتانیاهو

یکشنبه 7-فوریه-2021

یک روزنامه اسرائیلی به بررسی چرایی تاخیر در اولین تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به رغم گذشت دو هفته از مراسم تحلیف وی پرداخته است.
“ایتمار ایشنر” تحلیلگر سیاسی روزنامه “یدیعوت احرونوت” در تحلیلی در این باره آورده است که عدم تماس بایدن با نتانیاهو حاکی از آن است که او تمایل چندانی به کمک به نتانیاهو تا قبل از انتخابات کنست در ماه مارس آینده ندارد.
ایشنر اشاره کرد که به تاخیر افتادن اولین گفتگوی تلفنی دو طرف برعکس زمانی است که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد، چرا که او 3 روز پس از برگزاری مراسم تحلیف با نتانیاهو تماس گرفت.
به باور ایشنر، تاخیر در گفتگوی تلفنی بایدن با نتانیاهو را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که واشنگتن تمایل چندانی به مشورت با تل آویو در مورد سیاست‌های خارجی این کشور ندارد.
اولویت‌های مختلف
این تحلیلگر اسرائیلی بیان کرده که مسئولان اسرائیلی اکنون به این مسئله فکر می‌کنند که آیا بایدن نتانیاهو را فریفته یا به قولی همانند ترامپ به دنبال برقراری روابط خوب و مستحکم با او نیست. وی معتقد است که اولویت‌های بایدن با اولویت‌های ترامپ متفاوت است.
ایتمار ایشنر اظهار داشت که بایدن وعده داده برای نجات اقتصاد فلج شده آمریکا از هیچ تلاشی دریغ نکند و به دنبال بازگشت وحدت به جامعه آمریکا و پرکردن شکاف‌هایی باشد که در دوره ترامپ ایجاد شده و منابع کافی را برای مقابله با گرمایش زمین و تعامل با چین اختصاص دهد.
ایشنر تاکید کرد که برخی منابع در واشنگتن پالس‌هایی برای “اسرائیل” ارسال و اعلام کرده‌اند که به محض شروع گفتگوها و رایزنی‌ها با سران کشورهای خاورمیانه، نتانیاهو اولین نفر در بین آن‌ها خواهد بود.
وی افزود که با این حال، برخی محافل اسرائیلی بر این باورند که صرف تماس نگرفتن بایدن با نتانیاهو حکایت از آن دارد که او تمایلی ندارد تا قبل از انتخابات پیش‌روی رژیم صهیونیستی فرصت هرگونه نفوذی به او بدهد. ایشنر تصریح کرد که علت این مسئله با انتقاد رژیم صهیونیستی از تصمیم بایدن برای بازگشت به برجام بازمی‌گردد.
ایتمار ایشنر اظهار داشت که با توجه به اینکه بایدن با رهبران مکزیک، روسیه، آلمان، استرالیا، کانادا، فرانسه و کره جنوبی گفتگو کرده است، سخت است که این احساس وجود نداشته باشد که او پیامی برای نتانیاهو ارسال کرده است.
تماس و گفتگوی وزرا
این تحلیلگر اسرائیلی تاکید کرد که هرچند نتانیاهو و بایدن تلفنی گفتگو نکرده‌اند، اما مسئولان دولت آمریکا و “اسرائیل” تماس‌هایی با هم در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و دیگر مسائل مرتبط با خاورمیانه داشته‌اند. وی گفت در همین راستا وزرای جنگ و خارجه رژیم صهیونیستی با همتایان آمریکایی خود گفتگو کرده‌اند.
ایتمار ایشنر عنوان کرد که پیش‌بینی می‌شود “یوسی کوهن” رئیس موساد به زودی برای دیدار با مقامات دولت بایدن به واشنگتن سفر کند و اطلاعاتی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آنان قرار دهد. وی گفت که نتانیاهو قرار است مسئولی را برای هماهنگی تماس‌ها با دولت آمریکا و مسئولان دیگری را در نهادهای بین‌المللی در رابطه با پرونده ایران منصوب کند.
این در حالی است که روزنامه اسرائیلی “جروزالیم پست” گفته بود که به تاخیر افتادن تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو موجب نگرانی “بی‌بی” شده است، چرا که او در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز کنست در ماه مارس آینده، بیش از هر زمانی به این مکالمه تلفنی نیاز دارد.
این روزنامه افزود که بایدن تا این لحظه از 195 کشور دنیا، با روسای 188 کشور گفتگویی نداشته اما تنها اسرائیلی‌ها هستند که به خاطر این مسئله نگرانند.
“هیرب کینون” تحلیلگر اسرائیلی روزنامه جروزالیم پست تاکید کرد که عدم تماس بایدن با نتانیاهو به این معنا نیست که او ما را دوست ندارد یا از نتانیاهو عصبانی است و یا اینکه فردا به توافق هسته‌ای با ایرن بازمی‌گردد و “اسرائیل” را مجبور به بازگشت به پشت مرزهای سال 1967 خواهد کرد، بلکه به طور خلاصه و ساده این یعنی اینکه “اسرائیل” و خاورمیانه در راس اولویت‌ها و برنامه‌های بایدن قرار ندارند.

لینک کوتاه:

کپی شد