شنبه 21/سپتامبر/2024

نشست شرم الشیخ، فشارهای آمریکا و اصرار بر تداوم همکاری امنیتی

یکشنبه 19-مارس-2023

نشست شرم الشیخ امروز یکشنبه در ادامه نشست قبلی در عقبه برگزار خواهد شد. در این نشست نمایندگان تشکیلات خودگردان، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن و آمریکا حضور دارند. این نشست همزمان با تهدیدات ارتش رژیم صهیونیستی در رابطه با افزایش حملات به کرانه باختری و بازداشت گسترده فلسطینیان در آستانه ماه رمضان و در سایه اعتراض گسترده فلسطینیان به مشارکت تشکیلات خودگردان در آن برگزار می‌شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، برخی منابع آگاه به این نشست در گفتگو با “العربی الجدید” تاکید کردند که قرار است به درخواست آمریکا دیدارهایی دوجانبه بین شرکت کنندگان در این نشست برگزار شود که هدف از آن در حقیقت نجات رژیم صهیونیستی و تقویت همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با این رژیم است.
این در حالی است که نشست قبلی در عقبه کاملا شکست خورد و هیچیک ازخروجی‌های آن از سوی رژیم صهیونیستی به مرحله اجرا نرسید و تلاش‌ها برای آرام‌سازی اوضاع در اراضی اشغالی بی‌نتیجه بود.
منابع مذکور تاکید کردند که طی روزهای گذشته نشست‌هایی بین مسئولان فلسطینی و آمریکایی در رام الله برگزار شده است. آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا طرف فلسطینی را برای شرکت در نشست شرم الشیخ مجاب کنند.
محکومیت مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست شرم الشیخ
گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین مشارکت تشکیلات خودگردان در این نشست را به شدت محکوم کردند.
این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که اصرار تشکیلات خودگردان بر مشارکت در نشست شرم الشیخ، کودتا علیه اراده مردمی فلسطینیان و خروج از اجماع ملی است.
این بیانیه می‌افزاید که دشمن صهیونیستی از این نشست‌های امنیتی برای تشدید تجاوزات و وجنایات خود علیه ملت فلسطین بهره می‌برد، همانگونه که اخیرا نیز در جنین دست به جنایتی دیگر زد و شماری از مبارزان مقاومت را ترور کرد.
این گروه‌ها خواستار کنار گذاشتن توهم سازش و مذاکرات با دشمن و پایبندی به خواسته و اراده ملت و اجماع ملی فلسطین شدند و نسبت به توطئه‌های شوم دشمنان علیه ملت و مقاومت فلسطین هشدار دادند.
همچنین خالد البطش رئیس دایره روابط ملی جهاد اسلامی نیز تاکید کرد که مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست شرم الشیخ به منزله طناب نجات برای دولت تندرو و جنایتکار بنیامین نتانیاهو است.
البطش تصریح کرد که این اقدام در شرایط فعلی خدمتی مجانی به دولت راست‌گرا و تندرو رژیم صهیونیستی است که همه دنیا از اقدامات آن به ستوه آمده است.
وی اظهار داشت که مشارکت تشکیلات خودگردان در این نشست به کنست رژیم صهیونیستی فرصت می‌دهد تا قانون اعدام اسرای فلسطینی را پیش ببرد.
مذاکرات بی‌نتیجه
استاد علوم سیاسی دانشگاه هاشمیه اردن نیز در واکنش به این نشست گفت که پس از رونمایی رسمی از معامله قرن در سال 2019 و پس از آن بحران کرونا و ورود روسیه به جنگ با اوکراین در سال 2022، هیچ تلاش و اقدام حقیقی برای پیشبرد مسئله فلسطین و ایجاد راه حل هایی برای آن انجام نشده است.
جمال الشلبی در گفتگو با “العربی الجدید” تاکید کرد که نشست ها و دیدارهای مختلف از نشست بئر السبع و عقبه گرفته تا امروز که در شرم الشیخ نشستی دیگر برگزار خواهد شد، صرفا یک خودنمایی دیپلماتیک است و نتایج آن همانند نشست های قبلی کاملا مشخص است، زیرا هم از نظر جهانی آنگونه که باید به مسئله فلسطین اهتمام داده نمی‌شود و هم اینکه رژیم صهیونیستی هم هیچ جدیتی برای امتیازدهی به فلسطینیان به ویژه پس از روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو ندارد.
الشلبی خاطر نشان کرد که اوضاع داخلی فلسطین نیز که به سبب اختلافات داخلی بین غزه و رام الله حال و روز خوشی ندارد، بیش از پیش در به حاشیه راندن قضیه فلسطین و خروج آن از اولویت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سهیم بوده است.
وی در پایان تاکید کرد که در نهایت همه طرف‌ها از جمله شرکت کنندگان در این نشست می‌دانند که این نشست‌ها هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت اما با این حال برای اثبات حضور خود و به اصطلاح نشان دادن حسن نیت خود برای رسیدن به یک راه حل، در این نشست شرکت می‌کنند، زیرا هر یک از این طرف‌ها برای خود مصلحت و منافعی دارد و همه به دنبال کسب وقت بیشتر به امید ایجاد تحولی دراماتیک هستند که اوضاع را سر و سامان دهد.

لینک کوتاه:

کپی شد