یکشنبه 22/سپتامبر/2024

پمپئو در اسرائیل؛ کوری عصاکش کوری دگر

جمعه 28-آگوست-2020

بحران کابینه در اسرائیل به اوج خود رسیده و اگرچه سیاستمداران این رژیم از مخالفت با برگزاری دور چهارم انتخابات زودرس سخن می­گویند ولی احتمال چنین اتفاقی قوی شده است.

اهالی سرزمین های اشغالی، نتانیاهو را عامل اصلی بحران داخلی می دانند و با انجام تظاهرات بی سابقه خواهان تغییر وی به دلیل فساد مادی و سوء مدیریت هستند. در یک نظرخواهی، تعداد 67 درصد از این افراد، نتانیاهو و 34 درصد گانتز، رقیب وی را عامل رکود اقتصادی و بیکاری تلقی کرده اند. این نظرخواهی­ها تائید می کند که میزان نارضایتی از عملکرد نتانیاهو، همچون دونالدترامپ بسیار افزایش یافته و هر دو در انتظار سرنوشت مشترکی هستند. در این مقطع پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه سوم شهریور به تل آویو می رود تا شاید بتواند چاره ای برای حل مشکلات نتانیاهو پیدا کند. اگرچه هدف سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و امارات ، تسریع در عادی سازی روابط اعلام شده اما انگیزه اصلی پمپئو، نجات نتانیاهو از مخمصه فعلی است. در ارتباط با زمان و اهداف این سفر نکات زیر حائز اهمیت است:

در اسرائیل شکاف بین دو حزب لیکود و آبی و سفید به رهبری نتانیاهو و گانتز آن­قدر عمیق شده که بعید است بتوان وضعیت را در کوتاه مدت تغییر داد. به موجب توافق دو طرف برای تاسیس دولت وحدت ملی، قرار بود نتانیاهو به مدت هجده ماه نخست وزیر و گانتز به مدت بیست ماه رئیس مجلس باشد و در ادامه، گانتز به مدت هجده ماه نخست وزیر شده و نتانیاهو رئیس مجلس شود. بر اساس این توافق­، نتانیاهو موظف شد بودجه را برای دو سال تنظیم کند تا دولت بتواند برنامه های جاری را پیش ببرد. اما نتانیاهو با نادیده گرفتن تعهدات خود بر تصویب بودجه یکساله که بیش از شش ماه آن سپری شده تأکید دارد. مشخص است که نتانیاهو می­خواهد پس از سپردن مسند نخست­‌وزیری به رقیب، او را با مشکل کسری بودجه مواجه نماید. گانتز به این وضعیت اعتراض کرد و بحران آنقدر بالا گرفت که برای اولین بار جلسه هیأت دولت در روز یک­شنبه 19 مرداد ماه برگزار نشد. در نتیجه، ارتباط بین گانتز و نتانیاهو برای حل اختلافات قطع شد و برای چهارمین بار ظرف کمتر از دو سال، احتمال برگزاری انتخابات مطرح گردید. این انتخابات به نفع نتانیاهو نخواهد بود چون برخی از احزاب از جمله ارتدوکس ها هشدار داده اند که ممکن است از نتانیاهو جانبداری نکنند.

همزمان با این تحولات ، تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف علیه نتانیاهو برگزار شد. تظاهرکنندگان در یک پارک واقع در فاصله دو کیلومتری منزل نتانیاهو اطراق کردند و گفتند تا استعفای نتانیاهو در آنجا می­مانند. شهرداری اورشلیم هم با صدور مجوز، با برپایی چادر و کلبه­های موقت برای اقامت معترضین در این پارک موافقت کرد. جنبش پرچم سیاه اسرائیل، از مخالفین سرسخت نتانیاهو که بارها خواستار برکناری وی به خاطر فساد و رشوه و ناتوانی در مدیریت اقتصادی شده، برگزاری این تظاهرات را از سال 2011 تاکنون بی­سابقه دانست. احتمال شدت گرفتن تظاهرات و بروز خشونت وجود دارد و نتانیاهو با امید به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در صدد خرید زمان و تلف کردن وقت است.

در این برهه با تشویق آمریکا، دولت بدنام امارات وارد بازی شد و با طرح عادی سازی روابط، سعی در ایجاد فرصت برای نتانیاهو برای خروج از بحران گردید. امارات که به دلیل همراهی با عربستان در تجاوز به یمن و انجام جنایت علیه مردم بیگناه این کشور، فاقد حیثیت داخلی، منطقه ای و بین المللی است، نه تنها خود را در مقابل اعتراضات جهان اسلام قرار داد بلکه در داخل سرزمین های اشغالی نیز دستاوردی کسب نکرد. دولت وحدت ملی رژیم صهیونیستی و حتی اعضای کابینه نتانیاهو، این اقدام امارات را حرکتی برای نجات نتانیاهو تلقی کرده و گفتند در این رابطه با ما مشورت نشده است. در عین حال دستگاه خبری اسرائیل و صهیونیسم جهانی سعی کردند عادی سازی روابط با امارات را به عنوان یک پیروزی برای تل آویو تبلیغ کرده و دستاوردی برای نخست وزیر ورشکسته خود به وجود آورند.

این تحولات باعث شد تا دولت ترامپ که خود نیز در وضعیت بسیار نابسامانی بلحاظ داخلی و بین المللی بسر می برد، پمپئو را روانه تل آویو و ابوظبی کند تا شاید برای عبور از بحران، فضای بهتری برای حکام صهیونیست و شیوخ امارات فراهم شود. ترامپ در زمانی پمپئو را به تل آویو می فرستد که خود در آمریکا با کاهش شدید آرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مواجه است و در عرصه سیاست خارجی نیز با از دست دادن متحدان قبلی در انزوا قرار گرفته و چشم امید به کشورهائی همچون دومنیکن دارد. مخالفت های جدی چین، روسیه و اروپا با آمریکا در هفته های اخیر پیرامون موضوع مکانیسم ماشه و همچنین آرای ممتنع یازده عضو غیردائمی شورای امنیت به قطعنامه آمریکا در شورای امنیت، نشانه این است که کشورهای جهان احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر از ترامپ می دانند. همین وضعیت در اسرائیل هم وجود دارد و شمارش معکوس برای تغییر نتانیاهو آغاز شده است. سفر پمپئو به تل آویو، ضرب المثل “کوری عصاکش کوری دگر ”  را تداعی کرده و در این میان، شیوخ خودفروخته امارات که با خطای محاسبه در بدترین زمان ممکن به فکر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی افتاده اند، دنیا و آخرت خود را با خسران و زیان فراوان مواجه ساخته اند.  

 

 

منبع : خبرآنلاین ، محسن پاک‌آیین ، 02/06/1399

لینک کوتاه:

کپی شد